Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ حمل , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 20169
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 23 ژوئن 2020 - 18:56 |
گزارش از حادثه به آب انداختن مهاجران توسط مرزبانان ایرانی:

انتقاد از کم‌کاری وزارت خارجه

انتقاد از کم‌کاری وزارت خارجه

کمیسیون امور بین‌المللی گزارش خود از حادثه به آب انداختن مهاجران توسط مرزبانان ایرانی را به مجلس ارائه کرد.

به گزارش آژانس خبری پامیر؛ در گزارش این کمیسیون آمده که دولت ایران به ویژه مرزبانان این کشور در برخورد با مهاجران افغان، تمامی اصول بین‌المللی و اصول دوجانبه افغانستان و ایران را نقض کرده است.

بر بنیاد این گزارش، زمانی‌که مهاجران افغان توسط قاچاقبران انسان از دریایی هریرود عبور داده می‌شوند به دام مرزبانان ایرانی می‌افتند؛ اما مرزبانان ایرانی آنان را یک شبانه روز در پاسگاه شهید ابراهیم خانی بدون آب و نان و حتی اجازه دادن برای رفع حاجت نگهداری می‌کنند.

گزارش افزوده، نیروهای مرزی ایران، در همان شب مهاجران را لت کوب می‌کنند و فردای آن روز از ساعت ۹ تا ساعت ۱۲ ظهر اطراف پاسگاه را بالای مجموع ۵۰ مهاجر پاک کاری کرده و بعداً آنان را در بس سوار و از یک قسمت مرتفع مجبور می‌سازند که آنان خود را به قسمت سراشیبی دریا بیاندازند.

در گزارش آمده که مرزبانان ایرانی بخاطری که مهاجران را بترسانند بر آنان تیراندازی نیز کرده‌اند.

گزارش افزوده که این مهاجران باشندگان ولایت فاریاب و هرات بوده‌اند و اکثراً بین ۱۳ تا ۱۸ سال سن داشته‌اند.

بر اساس گزارش، تا اکنون اجساد ۱۰ تن به دست آمده و متباقی نادرک استند تعداد مجموعی کسانی که وفات کرده ۱۸ نفر بوده‌اند، تعداد نجات یافته ۱۹ نفر بوده و ۱۳ نفر هم تا هنوز مفقودالاثر هستند. هفت نفر نجات یافته از هرات و ۱۲ نفر نجات یافته از فاریاب بوده‌اند.

در گزارش آمده که جسد یکی از این مهاجران که یافت شده طفل ۱۳ ساله بوده و توسط مرزبانان ایرانی در خریطه انداخته شده و به دریا پرتاب شده است.

گزارش افزوده که تمام مدارک و شواهد نشان می‌دهد که مرزبانان ایرانی جنایت ضد بشری بر علیه شهروندان افغان مترکیب شده‌اند.

در این گزارش وزارت خارجه افغانستان متهم شده که کار خود را درست انجام نداده و باید سرپرست این وزارت از سوی مجلس استجواب شوند.

کمیسیون امور بین‌المللی مجلس در این گزارش از حکومت به ویژه رییس جمهور غنی خواسته تا دولت ایران را مجبور به عذرخواهی از ملت افغانستان کند و نیز خواستار به محاکمه کشاندن عاملان ایرانی این رویداد که حتی نام و مشخصات آنان وجود دارد شده و نمانده افغانستان در محکمه حضور داشته باشد.

همچنین در این گزارش گفته شده که غرامت و خونبهایی قربانیان این حادثه باید از ایران گرفته شود و اگر دولت ایران مطابق قوانین بین‌المللی در این حادثه با افغانستان برخورد نکند، باید دولت افغانستان تمام روابط خود را با ایران قطع کند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.