Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 20242
  پرینتخانه » ورزشی تاریخ انتشار : 21 ژوئن 2020 - 20:36 |

دنیای ورزش در سایه‌ی تاریک کرونا

دنیای ورزش در سایه‌ی تاریک کرونا

شیوع ویروس کرونا از ووهان چین آغاز شد و با همه‌گیری سریع به یک بحران جدی جهانی مبدل گردید و کشور‌های زیادی را درگیر کرد. این ویروس نه تنها وضیعت بهداشت جهانی را در مخاطره قرار داد، بلکه با تعطیل کردن فعالیت‌های اجتماعی، تجاری و اقتصادی، روال عادی زنده‌گی را مختل ساخت. نهاد‌‌های تعلیمی و تحصیلی، کارخانه‌ها و تجمعات به منظور محدود کردن شیوع این بیماری، رو به تعطیلی رفتند. ورزش نیز از گزند این ویروس همه‌گیر به دور نماند و زیر سایه‌ی کرونا تمامی فعالیت‌های ورزشی در سطوح مختلف جهانی به تعویق و تعلیق افتاد.

برای حفظ و سلامتی ورزش‌کاران و سایر افراد درگیر، مهم‌ترین رویدادهای ورزشی در سطوح بین‌المللی، منطقه‌ای و ملی لغو شد یا به تعویق افتاد، از مسابقات ماراتون تا مسابقات فوتبال، بازی‌های بسکتبال، هندبال، هاکی، رگبی، کریکت، قایق‌رانی، وزنه‌برداری و بقیه رشته‌های دیگر ورزشی.

تعویق یک‌ساله بازی‌های المپیک توکیو که قرار بود در ماه جولای  ۲۰۲۰ در جاپان برگزار شود، هم بخشی از تأثیر این ویروس کوچک بر جهان ورزش است. اگرچه مراسم سنتی روشن کردن مشعل المپیک در المپیا به تاریخ ۱۲ مارچ بدون حضور تماشاگران برگزار شد، اما پس از انتقاد و اعلام عدم اشتراک بعضی از کشورها در بازی‌های ۲۰۲۰ توکیو، المپیک بین‌المللی در ۲۴ ماه مارچ مسابقات را به ۲۰۲۱ به تعویق انداخت.

این اختلال پس از جنگ جهانی دوم، برای نخستین بار است که در تاریخ ورزش جهان اتفاق می‌افتد. اولین باری است که تماشاگران برای تماشا و بازیکنان برای بازی کردن، هیچ رویداد ورزشی  ندارند.

ورزش افغانستان و کرونا

در ۲۳ جنوری اولین رویداد مثبت ویروس کرونا در ولایت هرات افغانستان به ثبت رسید و به دنبال افزایش شمار مبتلایان به این ویروس در کشور، تمامی فعالیت‌های ورزشی تعطیل اعلام شد. در همان زمان نخستین لیگ بُزکشی به حمایت رادیو تلویزیون ملی در کابل جریان داشت که پس از چند دور رقابت‌، متوقف شد. اکنون حدود سه ماه می‌شود که تمامی فعالیت‌ها، اجتماعات و باشگاه‌های ورزشی در سراسر افغانستان متوقف است و ورزش‌کاران کشور در نگرانی به سر می‌برند.

پی‌آمد کرونا برای ورزش در جهان

از آن‌جایی که ورزش سهم درشت و قابل دید در رشد اقتصادی و اجتماعی دارد، نقش آن به خوبی توسط دولت‌ها و مردم شناخته شده است. ورزش سهم ارزنده در توان‌مندسازی زنان و جوانان، افراد و جوامع و هم‌چنین بهداشت، آموزش و اهداف اجتماعی داشته و دارد. با تعلیق و توقف رویداد‌های ورزشی و مسابقات، تاثیر مخرب بیماری نا‌اعلاج کرونا را در ابعاد مختلف مشاهده می‌کنیم. قرنطین شدن جهان، به خصوص تعطیلی رویداد‌های ورزشی به منظور محدود کردن شیوع این ویروس، باعث به خطر انداختن آینده مالی و سقوط باشگاه‌ها، نهاد‌های ورزشی و سرمایه‌گذاران در بخش ورزش و ورزش‌کاران شده است.

ورزش در حال حاضر به صنعت تبدیل شده است و سالانه کشورهای مختلف میلیارد‌ها دالر از این طریق درآمد دارند. در مواجهه با کووید-۱۹، میلیون‌ها شغل در سطح جهان در معرض خطر قرار دارد. نه تنها متخصصان ورزش، بلکه افرادی که در صنایع خدمات ورزشی مرتبط با لیگ‌ها و رویدادها هستند، از جمله سفر، گردش‌گری، زیرساخت‌ها، حمل‌و‌نقل، تهیه غذا و پخش رسانه‌ای همه درگیر است. ورزش‌کاران حرفه‌ای نیز از یک سو سعی می‌کنند ضمن مناسب ماندن در خانه، تمرین خود را مجدداً تنظیم کنند و از سویی هم خطر از دست دادن حامیان حرفه‌ای را دارند که ممکن از آنان مانند قبل حمایت نکنند و نیز بازارهای عمده‌ی لوازم ورزشی در حالت کساد قرار دارند.

علاوه‌ بر پی‌آمدهای اقتصادی، لغو و تعطیلی بازی‌ها هم‌چنین بر بسیاری از مزایای اجتماعی رویدادهای ورزشی جهانی و منطقه‌‌ای تأثیر می‌گذارد که می‌تواند انسجام اجتماعی را به وجود آورد. ورزش از دیرباز ابزاری ارزش‌مند برای تقویت ارتباطات و ایجاد پل میان جوامع و نسل‌ها محسوب شده است. از طریق ورزش، گروه‌های مختلف قادر اند نقش اساسی را در تحول و توسعه اجتماعی به ویژه در جوامع تقسیم شده ایفا کنند و زمینه را برای حضور و آشنایی گروه‌های مختلف مساعد می‌کند. در این چارچوب، از ورزش برای ایجاد فرصت‌های یادگیری و دست‌یابی به جمعیت اغلب حاشیه‌ای یا در معرض خطر نیز استفاده می‌شود. اما حالا با تعطیلی رویداد‌ها و اجتماعات ورزشی، شکافی عمیق در بعد اجتماعی به خوبی قابل رویت است.

در این میان اگر نظری به نقش ورزش در صحت بیندازیم، ارزش و ارتباط تنگاتنگ ورزش در سلامت انسانی حقیقتی انکار‌ناپذیر است. دست نیافتن به ورزش‌های روزمره یا ورزش‌های منظم ممکن است منجر به ایجاد چالش‌هایی در سیستم ایمنی بدن، سلامت جسمی و روانی شود.

با شیوع بیماری نااعلاج کرونا تمامی باشگاه‌ها، حوض‌ها، استدیوم‌های ورزشی و مراکز فزیوتراپی بسته شدند و بسیاری افراد از حضور در فعالیت‌های ورزشی گروهی و فردی بیرون از خانه محروم گردیدند. در چنین شرایطی، تمایل افراد به فعالیت بدنی کم‌تر شده است. خواب نا‌منظم و رژیم نامناسب باعث افزایش وزن و از دست دادن تناسب اندام برای آنان شده است. در این میان اما خانواده‌های با درآمد کم‌تر به دلیل دسترسی نداشتن به ابزار ورزشی، بیش‌تر در معرض تأثیرات منفی این مرض مهلک قرار گرفته‌اند.

اگرچه محتویات ورزشی به گونه‌ی آنلاین و آموزش رایگان در رسانه‌های اجتماعی در تمام بخش‌های ورزشی برای بهره‌وری ورزش‌کاران وجود دارد و سختی روزها را می‌تواند کاهش دهد،  با این حال، دسترسی به چنین منابع و انترنت به ویژه برای افراد در جوامع فقیرنشین و در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، مشکل‌ یا ناممکن است.

نتیجه

با قبول این‌که بیماری همه‌گیر کرونا تأثیرات قابل توجهی بر دنیای ورزش در بعد‌های اقتصادی و اجتماعی داشته و سلامت جسمی و روحی افراد نیز از دایره‌ی آن بیرون نیست، برای پیش‌گیری از شکاف عمیق‌تر در این بخش نیاز است راه‌های مناسبی جست‌وجو و طرح شود.

تولید‌کننده‌گان، رسانه‌های ورزشی، تماشاگران، کارمندان و بازیکنان به هم‌آهنگی یک‌دیگر و همکاری دولت و نهاد‌های صحی برای کاهش اثرات منفی کووید-۱۹ در دنیای ورزش و نیز رونق گرفتن دوباره‌ی صنعت ورزش روی راهنمایی و طرح‌های خلاقانه  کار کنند.

نهاد‌های بزرگ جهانی با در نظر داشت نکات مربوط به سلامت‌، بهداشت، کار و سایر استندردهایی که در رویدادهای ورزشی آینده و شرایط  کار مرتبط  به ورزش اعمال می‌شود، طرحی را به فدراسیون‌های ورزشی، باشگاه‌ها و سازمان‌های مختلف در سراسر جهان ارایه دهند تا با در نظر داشت آن فعالیت‌های ورزشی آغاز شود.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.