Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ حمل , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 20376
  پرینتخانه » اخبار جهان, سیاسی تاریخ انتشار : 29 ژوئن 2020 - 14:21 |

خلیل‌زاد بار دیگر عازم قطر شد

خلیل‌زاد بار دیگر عازم قطر شد

زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژه امریکا در امور صلح افغانستان به سلسلۀ سفرهایش به منظور جلب حمایت برای روند صلح افغانستان و تسهیل این روند، عازم منطقه شد.

وزارت خارجه امریکا گفته است که خلیلزاد در جریان این دور سفر خود به کشورهای قطرْ پاکستان و ازبکستان سفر خواهد کرد.

در اعلامیه وزارت خارجه امریکا آمده است که خلیلزاد برای برآورده شدن باقی تعهدات پیش از مذاکرات بین‌الافغانی، به ویژه “کاهش خشونت و رهایی به موقع زندانیان” خواهان جلب حمایت خواهد شد.

آدم بولر، رییس موسسۀ انکشاف مالی بین‌المللی ایالات متحده نیز در این سفر آقای خلیلزاد را همراهی می‌کند.

در اعلامیه با تاکید بر اینکه صلح افغانستان و رشد اقتصادی و اتصال منطقه‌ای با هم گره خورده اند و متقابلاً یکی دیگری را حمایت می‌کند، آمده است: “این هیات فرصت‌های سرمایه‌گذاری و مشارکت بر طیفی از سکتورها را بررسی خواهد کرد تا بهبود اقتصادی افغانستان را تسریع بخشیده و صلح و ثبات پایدار منطقه را تضمین کند.

وزارت خارجۀ ایالات متحده گفته است که آقای خلیلزاد و هیات همراهش در جریان این سفر از طریق کنفرانس ویدیویی با مقام‌های افغان نیز گفتگوهایی خواهند داشت.

گفتنی است که کاهش خشونت طالبان و رهایی ۵ هزار زندانی طالب از زندان‌های حکومت افغانستان و رهایی یک هزار زندانی دولت از قید طالبان، از شرایط اساسی توافقنامۀ صلح امریکا-طالبان است که در فبروری سال روان در شهر دوحه، پایتخت قطر میان نمایندگان دو طرف امضا شد.

حکومت افغانستان تا کنون کم و بیش ۳۶۰۰ زندانی طالبان را رها کرده و طالبان نیز ادعا کرده اند که تا کنون ۵۰۰ منسوب قوای امنیتی و دفاعی افغان را رها کرده اند، اما در گذشته مقام‌های افغان بار بار گفته اند که تمام کسانی که از قید طالبان رها می‌شوند نظامی نبوده، بلکه غیرنظامیان نیز شامل آنان اند.

در همین حال طالبان بر خلاف تعهدشان با امریکا، تاهنوز سطح خشونت های شان در افغانستان را کاهش نداده اند.

شورای امنیت ملی کشور اعلام کرده است که طالبان پس از امضای توافقنامه صلح با امریکا، تاکنون صدها نظامی و غیرنظامی کشته و زخمی کرده‌اند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.