Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 20547
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 02 جولای 2020 - 17:24 |

یوناما بار دیگر خواهان کاهش خشونت‌ها از سوی طالبان شد

یوناما بار دیگر خواهان کاهش خشونت‌ها از سوی طالبان شد

هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) از افزایش “حملات عمدی” بر غیرنظامیان در کشور ابراز نگرانی کرده و گفته همزمان با آغاز مذاکرات بین‌الافغانی طرف‌های درگیر در افغانستان باید به خشونت‌ها پایان دهند.

یوناما، امروز پنجشنبه (۱۲ سرطان) با نشر گزارشی گفته که قرار است به زودی مذاکرات میان دولت افغانستان و گروه طالبان آغاز شود.

در گزارش آمده که هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) برای چشم انداز گفتگوهای صلح که این ماه بین دولت افغانستان و مذاکره کنندگان طالبان آغاز می شود از تمام طرف ها می خواهد تا تلاش هایشان را برای حفاظت افراد ملکی از آسیب دیدن بیشتر ساخته و برای حفظ جان مردم و مساعد ساختن وضعیت برای برگزاری گفتگوهای آینده در دوحه، جنگ را کاهش دهند.

گزارش افزوده که این ماموریت به ویژه در مورد حوادث خشونت بار اخیر که در آن اعضای جامعه مدنی افغانستان هدف قرار گرفتند، نگران می باشد. حملات هدفمند علیه رهبران مذهبی، کارکنان صحی، کارمندان قضایی، فعالین جامعه مدنی، نهادهای غیردولتی و خبرنگاران، تکان دهنده و جنایتکارانه است. ملل متحد از مسئولین انتظار دارد که عاملین این حملات را به عدالت بکشاند و بر عزمش برای ادامه حمایت از جامعه مدنی پویا تاکید نمود.

دیبرا لاینز نماینده خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان گفت:”کار بزرگ و تصامیم شجاعانه ای برای رسیدن افغان ها به این برحه زمانی بی سابقه گفتگوهای بین الافغانی صورت گرفته است.” وی افزود: “من تمام طرف ها را ترغیب می نمایم تا با نشان دادن تعهد خود به صلح از طریق اقدامات فوری و مشخص برای محافظت از افراد ملکی و کاهش خشونت، پایه و اساس لازم برای گفتگوهای صلح را ایجاد نمایند.”

لاینز که رئیس یوناما نیز می‌باشد گفت: “تخریب کنندگانی وجود دارند که خواهان پایان یافتن جنگ نیستند.” وی افزود: “مهم نیست آنها چه تاکتیکی را برای تخریب پروسه صلح به کار می برند، به آنها اجازه داده نخواهد شد تا موفق شوند.”

یوناما گفته که یافته‌های ابتدایی نشان می دهند که در شش ماه اول سال ۲۰۲۰ بیش از ۸۰۰ فرد ملکی در حملات عمدی بر افراد ملکی کشته و زخمی شده اند. یوناما مسئولیت تقریبا نیمی از تلفات افراد ملکی را به طالبان نسبت داده است.

یوناما به ویژه در مورد ۱۸ حادثه هدف قرار دادن عمدی رهبران مذهبی (۶ حادثه در ماه جون)، ۱۳ حادثه هدف قرار دادن کارکنان صحی (۲ حادثه در ماه جون) که در سال جاری تائید شده است، ۱۱ حادثه هدف قرار دادن اعضای سیستم قضایی (۳ حادثه در ماه جون) که امسال تائید شده است، ۶ حادثه هدف قرار دادن فعالین جامعه مدنی که امسال تائید شده است، ۵ حادثه هدف قرار دادن نهادهای غیر دولتی که امسال تائید شده است (یک حادثه در ماه جون) و ۳ حادثه هدف قرار دادن خبرنگاران که امسال تائید شده است، ابراز نگرانی نموده است.

در گزارش آمده که حوادث ماه جون شامل حادثه ۲۲ ماه جون در کابل، حادثه ای که در آن مردان مسلح سوار بر موترسایکل بر یک موتر شلیک نمودند و پنج مسافر به شمول یک دادستان را که برای توقیف خانه بگرام کار می کرد، کشتند و حادثه ۲۷ ماه جون در کابل که در آن یک کارمند کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان و راننده آن زمانی که به سوی دفتر کار خود می رفتند با انفجار یک ماین جاگذاری شده، کشته شدند، نیاز به تحقیق بیشتر دارند.

در گزارش آمده که ملل متحد بار دیگر تاکید می کند، حملاتی که عمدا جمعیت ملکی افغانستان را هدف قرار می دهند، نقض جدی قانون بین المللی بشردوستانه می باشد که ممکن جنایت جنگی محسوب گردد.
گزارش افزوده که یوناما تداوم آسیب رسیدن به افراد ملکی از اثر شلیک های غیرمستقیم در جریان درگیری های زمینی در مناطقی که افراد ملکی زندگی می کنند و باعث ۲۵ درصد از تلفات افراد ملکی در ربع دوم سال ۲۰۲۰ گردیده است را مورد توجه قرار می دهد. یافته های ابتدایی یوناما نشان می دهد که در ۲۹ ماه جون در ولسوالی سنگین ولایت هلمند، شمار زیادی از تلفات افراد ملکی از اثر فیر خمپاره هایی بوده است که اردوی ملی افغانستان در جواب فیر طالبان انجام داده است، زمانی که این خمپاره ها به هدف مورد نظر نرسیده، در یک بازار مزدحم برخورد نموده است. تحقیقات در مورد آسیب رسیدن به افراد ملکی همچنان ادامه دارد و یوناما این ارقام را در گزارش وسط سال خود در ماه جولای در مورد حفاظت از افراد ملکی ارائه خواهد کرد. بر علاوه، اخیرا در شمار تلفات افراد ملکی از اثر استفاده طالبان از ماین های جاسازی شده، افزایش به وجود آمده است، در هفته بعد از آتش بس عید، این ماین های جاسازی شده، عامل عمده وارد آمدن تلفات به افراد ملکی بوده اند.

یوناما تاکید کرده که درخواست مداوم این ماموریت برای پایان دادن به خشونت، فورآ به همه طرف های درگیر مرتبط میگردد تا توجه و منابع لازم را برای مبارزه با همه گیری کوید-۱۹ که یک تهدید جدی برای همه در افغانستان می باشد، ارائه نمایند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.