Thursday, 18 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۳۰ حمل , ۱۴۰۳ - 10 شوال 1445
شناسه خبر : 20621
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 04 جولای 2020 - 17:05 |
استاد عطامحمد نور:

حزب جمعیت را یازنه و خسربره در انحصار خود گرفته‌اند

حزب جمعیت را یازنه و خسربره در انحصار خود گرفته‌اند

استاد عطامحمد نور رییس اجرایی حزب جمعیت می‌گوید با آنکه صلاح‌الدین ربانی به عنوان رییس موقت از سوی اعضای رهبری این حزب گماشته شده بود؛ اما در ۹ سال گذشته قدرت حزب جمعیت را یک یازنه و یک خسربره در انحصار خود گرفته‌اند.

آقای نور در یک مصاحبه اختصاصی با تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی گفته که صلاح الدین خان در ۹ سال گذشته “کوچکترین” خدمت برای جمعیت اسلامی نکرده و اعضای رهبری جمعیت در این ۹ سال این وضعیت را تحمل کرده‌اند.

آقای نور گفت:”جمعیت اساس و بنیادش مخالف میراثی شدن قدرت است؛ ما ۹ سال برسرگرده‌های خود بخاطر مصلحت جمعیت قبول کردیم؛ ما شش نفر اعضای رهبری سند داریم که تصمیم گرفتیم تا صلاح‌الدین خان سرپرست شود و ابلاغ کردیم؛ حالا هم همین شش نفر منفی احمدضیاخان به شمول ۷۵ درصد شورای رهبری موقت تصمیم گرفتند که کنگره باید دایر شوند.”

رییس اجرایی حزب جمعیت می‌گوید که صلاح الدین خان، کمیته‌های ولایتی که از سوی ریاست اجرایی حزب فعال شده بود را غیر فعال کرده و تمام دفاتر ولایتی را به یک دفتر کوچک مرکزی تقلیل داده‌است.

او تاکید کرد که به عنوان رییس اجرایی حزب شکایت دارد که “قدرت حزبی را یک یازنه (احمدضیا مسعود) و یک خسربره (صلاح‌الدین ربانی) در انحصار خود گرفته و جمعیت را در جیب خود زدن و زنجیره کش کرده، نه کسی را دیدن می‌ماند، نه کسی را کار کدن میمانه، نه خودشان کار می‌کنند و نه کنگره دایر کرده‌اند.”

آقای نور می‌گوید که صلاح الدین ربانی در کل از نظام (حکومت، روند صلح، شراکت در قدرت و مذاکرات صلح) حمایت نمی‌‌کند و این به خیر جمعیت نیست.

به گفته او، “در شرایط که افغانستان به وحدت ملی نیاز دارد و امریکا معامله خود را با طالبان کرده، صلح را با زور و یا رضا می‌آورد و یا جنگ را به یک نحو دیگر تغییر می‌دهد و ما در وضعیت قرارداریم که منافع ملی خود را در نظر بگیریم و از وضعیت کنونی بیرون شویم به اتحاد، اجماع و توحید ملی نیاز داریم ما در چنین وقتی چطور خود را قناعت بدهیم که به تقابل برویم ما این مساله را به نفع جمعیت نمی‌دانیم که به تقابل و انزوا برود.”

رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی بیان داشته که داکتر عبدالله کاندید جمعیت بود و حالا جمعیت باید از آقای عبدالله حق بگیرد؛ تنها آقای صلاح‌الدین نمی‌خواهد از عبدالله حق بگیرد ولی سایر اعضای جمعیت می‌خواهند حق شان را از عبدالله بگیرند.

استاد عطا محمد نور در پاسخ به سوالی که گویا او کودتای انجام داده تا رهبری جمعیت را در دست بگیرد نیز گفت: “نه خیر. کودتا این را می‌گوید که یک کسی را به شکل غیر قانونی از صحنه برداشته شود؛ کودتا به این می‌گین که از زور کار بگیری، کودتا این را می‌گه که کسانی را اغفال کنی؛ بناً وقتی که شورای رهبری جمعیت با نخبه‌ترین اعضایش در یک فضای دموکراتیک و باز در یک رای گیری دست‌های خود را بالا کنند، کجای این مساله به کودتا می‌ماند؟”

او در مورد رهبری آینده جمعیت نیز گفت که کنگره دایر می‌شود و نخبگان این حزب به افراد مورد نظر خود رای خواهند داد و در آن صورت هرکس که برنده انتخابات بود، می‌تواند رهبری جمعیت را برعهده گیرد.

آقای نور در مورد حمایتش در انتخابات گذشته از داکتر اشرف غنی هم گفته است که تفاهم به این خاطر بوده که بتواند حق جمعیت و متحدین این حزب را از حکومت آینده بگیرد و هیچ خواست شخصی نداشته است.

او از رابطه نورمال با آقای عبدالله سخن گفته و تاکید ورزیده که به گذشته بر نمی‌گردد و داکتر عبدالله را به حیث رییس شورای عالی مصالحه به رسمیت می‌شناسد و در روند صلح از تلاش‌های او حمایت می‌کند.

آقای نور تاکید کرده که در انتخابات گذشته از رییس جمهور غنی تنها حمایت سیاسی کرده و این مساله سبب شده که افغانستان را از بحران تجزیه نجات دهد و برای خود کدام چیزی نخواسته و اگر بخواهد طبعاً داده می‌شود؛ برای نزدیکانم خواسته‌ام، یک دوست به عنوان وزیر صحت معرفی شد و محمودخان کرزی به عنوان نامزد وزیر شهرسازی معرفی شده‌است و شاید کسانی دیگر هم در آینده‌های نزدیک معرفی خواهند شد.

او در مورد آینده حزب جمعیت و نیز احتمال انشعاب در این حزب نیز گفت که انشعابی که یک پارچه و یا بدنه بزرگی از جمعیت جدا شود متصور نیست؛ بخاطریکه پارچه‌های بزرگ جمعیت یکجا است؛ صلاح‌الدین خان نه فرمانده بزرگ جهادی بوده و نه کدام نقش سیاسی بزرگی را در کشور بازی کرده‌است.

رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی تاکید کرده که اگر صلاح‌الدین خان نفوذ می‌داشت والی بدخشان، قندوز، سمنگان، بلخ و فاریاب را معرفی می‌کرد و او هنوز صدای فیر را نشنیده و گرد و غبار سنگر هم در کاکلش نه نشسته است.

این در حالی است که اخیراً اختلافات درونی میان اعضای حزب جمعیت بالا گرفته است. سه شب پیش اعضای رهبری حزب جمعیت، صلاح الدین ربانی را از سمت ریاست حزب برکنار کرده و ضمن معرفی سرپرست موقت بر برگزاری کنگره این حزب تاکید کردند.

اما؛ در مقابل صلاح الدین ربانی با نشر اعلامیه عضویت برخی چهره‌های حزب جمعیت از جمله عطا محمد نور را به تعلیق درآورد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.