Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ ثور , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 20629
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : 04 جولای 2020 - 21:11 |

افغانستان در تلاش رفع عضویت تعلیق شده‌اش در سازمان بین‌المللی شفافیت صنایع استخراجی

افغانستان در تلاش رفع عضویت تعلیق شده‌اش در سازمان بین‌المللی شفافیت صنایع استخراجی

هارون چخانسوری، سرپرست وزارت معادن افغانستان، خواستار رفع تعلیق عضویت این کشور در سازمان بین‌المللی شفافیت صنایع استخراجی شده است.

این سازمان دو سال پیش به دلیل چالش‌هایی که در این صنایع در افغانستان وجود داشت، عضویت این کشور را به حالت تعلیق درآورد.

افغانستان خواستار رفع تعلیق عضویت خود تا پیش از برگزاری کنفرانس ژنو است.
فرشته ندا با جزییات بیشتر دراین مورد.

سرپرست وزارت معادن و پطرولیم افغانستان از سازمان بین‌المللی شفافیت صنایع استخراجی خواسته که به تعلیق عضویت این کشور پایان دهد.

محمدهارون چخانسوری روز شنبه در یک نشست خبری در کابل گفت که کشورش برای کنترل و استخراج معادن راهکار مشخصی دارد. به گفته آقای چخانسوری بر تعهد حکومت افغانستان برای تأمین شفافیت در استخراج معادن تأکید کرد.

او گفت: “طوری‌که اعضای محترم گروه چند جانبه آگاه هستند، عضویت افغانستان در ابتکار شفافیت صنایع استخراجی نظر به مشکلات و اجراآت این کشور در جریان سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ میلادی به حالت تعلیق درآمد. امیدوارم با تطبیق برنامه‌های قبلی برای رفع تعلیق عضویت افغانستان اقدامات لازم صورت گیرد.”

سازمان بین‌المللی شفافیت معادن و صنایع دو سال پیش به دلیل عدم شفافیت در درآمد معادن، نبود راهکار روشن برای استخراج قانونی و غیرقانونی معادن و عدم هماهنگی با شرایط این سازمان سبب شد که عضویت افغانستان به حالت تعلیق درآید.

آرشیف، شماری از کارمندان معدن در ولایت بغلان
آرشیف، شماری از کارمندان معدن در ولایت بغلان

اما حالا وزارت معادن و پطرولیم افغانستان می‌گوید برای عضویت در این سازمان تمام شرایط مساعد شده و امیدوار است که پیش از کنفرانس ژنو، افغانستان عضویت این سازمان را دوباره به دست آورد.

حالا سؤال این جا است که آیا وزارت معادن و صنایع برای عضویت در این سازمان شرایط لازم را فراهم کرده است یا نه.

ناصر تیموری، سخنگوی دیدبان شفافیت افغانستان در این مورد گفت: “حکومت می‌خواهد برای کنفرانس ژنو هر نوع اقدمی بکند. حکومت برای به دست آوردن عضویت در این سازمان کارهای بنیادی انجام نداده است. هراس ما این است که بعد از کنفرانس ژنو هم این موضوع همچنان باقی بماند.”

افغانستان در حالی خواهان عضویت دوباره در سازمان بین‌المللی شفافیت معادن و صنایع است که هنوز هم معادن در برخی ولایات این کشور به صورت غیر قانونی استخراج می‌شود.

براساس گزارش سازمان بین‌المللی گلوبل ویتنس، مخالفان مسلح سالانه از استخراج غیرقانونی معادن حدود سه ‌صد میلیون افغانی به دست می‌آورند.

همچنین هفته گذشته محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در نشست شورای امنیت از تمام نهادهای امنیت و دفاعی خواست که برای جلوگیری از استخراج غیر قانونی معادن تدابیر جدی بگیرند.

آقای غنی همچنین در سفری به ولایت لوگر در مورد استخراج معادن به خصوص معدن مس عینک لوگر و قرارداد استخراج این معدن، از مذاکره با شرکت چینی مسئول استخراج این معدن سخن گفت.

| منبع خبر : رادیو فردا
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.