Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ حمل , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 20852
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 07 جولای 2020 - 16:45 |
پاتروشف:

ادعای “تبانی” روسیه و طالبان را می توان یا بی کفایتی یا دروغ عمدی خواند

ادعای “تبانی” روسیه و طالبان را می توان یا بی کفایتی یا دروغ عمدی خواند

دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه در واکنش به گزارش نیویورک تایمز در خصوص “تبانی” روسیه با گروه طالبان ابراز داشت که کشورش هرگز با طالبان در افغانستان همکاری و روابط خصوصی نداشته است.

نیکولای پاتروشف دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه در مصاحبه با رسانه های خبری این‌کشور ابراز داشت: که روسیه هرگز با گروه طالبان در افغانستان همکاری و “تبانی” نداشته، بلکه این ایالات متحده است که چنین شایعات را دامن می‌زند.

دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه گفت: «اگر همه چیز را در جای خود قرار دهیم، پس مشاهده می‌شود که ریشه گروه طالبان از آمریکا برمی‌خیزد ».

وی خاطر نشان کرد که واشنگتن در سال های ۱۹۸۰ میلیاردها دالر را صرف برای حمایت “مجاهدین افغان” که یکی از طولانی ترین و گران قیمت ترین عملیات در تاریخ سازمان سیا بود مصرف کرد. همین گروه ها بودند که بعداً ستون فقرات نیروهای تروریستی را نه تنها در افغانستان بلکه در سراسر منطقه تشکیل داد.

پاتروشف خاطرنشان كرد: ” زبیگنیف برژینسکی مشاور سابق امنیت ملی ریاست جمهوری آمریكا (جیمی كارتر ۱۹۷۷-۱۹۸۱) در افشاگری های خود اعتراف كرد كه واشنگتن برای حفظ قدرت و جاه طلبی های ژئوپلیتیک خود در منطقه از تروریست های افغان حمایت می کرد “.

دبیر شورای امنیت با یادآوری اینکه در سال ۲۰۰۳، با تصمیم دیوان عالی، گروه طالبان در روسیه رسماً به عنوان یک گروه تروریستی شناخته شد، گفت: “برعکس، روسیه هرگز با گروه طالبان همکاری نکرده است.”

پاتروشف با اظهارنظر درباره گزارش مربوط به آمادگی فدراسیون روسیه برای پرداخت پاداش پولی” به طالبان در بدل کشتن نظامیان آمریکایی در افغانستان گفت: “این اظهارات کاملا بی اساس و مسخره است.”

به عقیده وی، این اظهارات می‌تواند فقط از سوی افرادی ابراز شود که از مسایل افغانستان هیچگونه آگاهی نداشته باشد. به گفته پاتروشف، صحبت بر سر اطلاعات نه، بلکه در مورد “حدس” و “گمان” مطرح است که قبلا از سوی کاخ سفید و پنتاگون رد شد.

وی گفت: ” انتشار اینگونه مطالب؛ اساسا اعتبار یک روزنامه آمریکایی را به سطح نشریات “کوچه بازاری” می‌رساند.

به گفته پاتروشف، “اقدامات روسیه در افغانستان با هدف کمک به دولت مرکزی در مبارزه با تروریسم ، افراط گرایی و قاچاق مواد مخدر” بوده است.

وی گفت: ” آمریکایی ها نیز ابراز نموده اند که به همین موضوع علاقه مند هستند. به همین دلیل روسیه هم در سال ۲۰۰۱ و ۲۰۱۴ در شورای امنیت سازمان ملل از ورود نیروهای خارجی به افغانستان حمایت می کرد.”

پیش‌تر روزنامه نیویارک‌تایمز ادعا کرده‌بود که افسران یکی از ادارات ستاد ارتش روسیه، به طالبان در گذشته وعده داده‌بود که در برابر هر نظامی امریکایی که در افغانستان بکشند، به آنان پاداش نقدی داده خواهد شد.

گزارش شده‌بود که این اطلاعات با دونالد ترامپ؛ رییس‌ جمهوری امریکا نیز شریک شده‌است؛ اما ترامپ این گزارش را جعلی خوانده و می‌گوید از آن خبر نداشته‌است‌‌.

روسیه هم این ادعا را رد کرده و طالبان هم این گزارش‌ را نادرست خوانده‌است.

در این راستا به تازگی ضمیر کابلوف؛ فرستاده ویژه روسیه در امور افغانستان، به آژانس خبری ایترتاس گفته‌است که شماری از اعضای سازمان استخباراتی امریکا (سیا) که روسیه را متهم به توطئه با گروه طالبان می‌سازند، به قاچاق مواد مخدر از افغانستان اشتغال دارند.

او گفته‌است که هواپیماهای امریکایی از فرودگاه‌های قندهار و بگرام به هر مقصدی از جمله آلمان تا رومانیا بدون نظارت پرواز می‌کنند.

| منبع خبر : اسپوتنیک نیوز
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.