Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ ثور , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 20971
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : 09 جولای 2020 - 21:52 |

نگرانی مسئولان افغانستان از قاچاق گندم به پاکستان

نگرانی مسئولان افغانستان از قاچاق گندم به پاکستان

مسئولان دولتی در افغانستان از قاچاق گندم افغانستان به پاکستان نگران اند و خواستار نظارت جدی دولت بر بنادر این کشور هستند.

مسئولان در وزارت زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان و اتاق صنایع و معادن، اما آمار دقیقی از مقدار گندم قاچاق شده به پاکستان که بیشتر محصول جنوب افغانستان است، در دست ندارند.

گندم یکی از پرمصرف‌ترین مواد غذایی مردم افغانستان است و این کشور سالانه به حدود ۶.۳ میلیون تن گندم نیاز دارد.

بر اساس آمار وزارت زراعت، با آن که سالانه بیش از ۴.۸ میلیون تن گندم در داخل این کشور تولید می‌شود اما این مقدار کفاف مصارف داخلی را نمی‌کند و افغانستان نزدیک به ۲ میلیون تن آرد و گندم دیگر را از کشورهای آسیای میانه و پاکستان وارد می‌کند.

حالا قاچاق این محصول به نگرانی‌های امنیت غذایی افزوده و به گفته مسئولان بیم آن می‌رود که تامین گندم مورد نیاز در داخل با مشکل روبرو شود.

گندم تازه افغانستان زمان طولانی‌تر انقضا دارد و در آسیاب‌های خود افغانستان نظر به ضرورت آرد می‌شود. بر عکس، آرد وارداتی از پاکستان، زمان انقضا کوتاه دارد و آسیاب‌های افغانستان هم از فعالیت می‌مانند.

اکبر رستمی، سخنگوی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان، می‌گوید، این وزارت پیش از این و در پی شکایت‌ها از قاچاق گندم از افغانستان به پاکستان، مکتوب‌های رسمی را به نهادهای ذیربط فرستاده و خواستاری جلوگیری از قاچاق گندم شده است.

آقای رستمی گفت که به رغم افزایش میزان این محصول، افغانستان در نظر دارد حدود دو میلیون تن گندم دیگر از کشورهای همسایه وارد کند.

اتاق صنایع و معادن افغانستان نیز با ابراز نگرانی از قاچاق گندم، از دولت خواسته تا جلو قاچاق بیشتر این محصول را بگیرد و مالیات بر واردات آرد را بیشتر کند. به گفته مسئولان این نهاد با افزایش مالیات آرد، تاجران به وارد کردن گندم می‌پردازند که منجر به ایجاد فضای کاری بیشتر در داخل کشور می‌شود.

عبدالنصیر رشتیا، رئیس روابط عامه و رسانه‌ای این اتاق می‌گوید به علت هجوم ملخ‌ها به کشتزارهای گندم در پاکستان و از بین رفتن حاصلات این محصول، “حالا عده‌ای گندم را به گونه‌ی قاچاق به پاکستان انتقال می‌دهند که این عمل ممکن عواقب ناگواری را در پی داشته باشد.”

آقای رشتیا به بی‌بی‌سی گفت که پس از شیوع کرونا و اعمال محدودیت‌ها بر واردات کالا و اجناس در بنادر، گندم و آرد موجود در ذخایر استراتژیک دولت، سکتور (بخش) خصوصی و کارخانجات تولیدی در افغانستان به بازار عرضه شد و این ذخایر رو به اتمام است.

او گفت حالا که فصل برداشت گندم در افغانستان فرا رسیده، در صورت ادامه قاچاق این محصول به پاکستان، تا دو ماه آینده این کشور با کمبود مواد ارتزاقی روبرو خواهد شد.

| منبع خبر : بی بی سی
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.