Wednesday, 24 April , 2024
امروز : چهارشنبه, ۵ ثور , ۱۴۰۳ - 16 شوال 1445
شناسه خبر : 21305
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 14 جولای 2020 - 18:45 |
کمیسیون مستقل حقوق بشر:

در شش ماه گذشته یک هزار و ۲۱۳ غیرنظامی در کشور کشته شده‌اند

در شش ماه گذشته یک هزار و ۲۱۳ غیرنظامی در کشور کشته شده‌اند

کمیسیون مستقل حقوق بشر گزارش خود در مورد تلفات غیرنظامیان در جنگ افغانستان در جریان شش ماه اول سال ۲۰۲۰ میلادی را نشر کرد. یافته‌های این کمیسیون نشان می‌دهد که در شش ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی، در۸۸۰ رویداد مختلف امنیتی، در مجموع دو هزار و ‌۹۵۷ تن از غیرنظامیان قربانی شده‌اند‌ که از این جمله‌ یک هزار و ‌۲۱۳ تن جان‌ باخته و هزار و ‌۷۴۴ تن دیگر‌ زخمی شده‌اند.

طبق این گزارش، تلفات غیرنظامیان در شش ماه نخست سال جاری نسبت به سال گذشته میلادی در زمان مشابه،‌ ۱۱ درصد کاهش یافته است.

براساس معلومات کمیسیون حقوق بشر، در شش ماه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی‌ سه هزار و ‌۳۳۸ غیرنظامی در کشور کشته و زخمی شده بودند که شامل ۹۷۹ تن کشته و دو هزار و ‌۳۵۹ تن زخمی بودند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر این گزارش را روز سه‌شنبه، بیست‌وچهارم سرطان نشر کرد. طبق این گزارش، در شش ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی، به‌گونه‌ی میانگین، هر روز ۱۶ تن از افراد ملکی‌ قربانی شده‌اند.

طبق یافته‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر، از مجموع تلفات غیرنظامیان در شش ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی‌ ۴۸،۵ درصد آن توسط گروه طالبان؛ ۲۶،۷ درصد توسط عاملان ناشناخته، ۱۵،۵ درصد توسط نیروهای حکومتی؛ ۶،۳ درصد توسط گروه داعش و ۲،۳ درصد توسط نیروهای بین‌المللی صورت گرفته است. در گزارش گفته شده است ‌باقی ‌تلفات براثر فیر راکت‌های نیروهای پاکستانی در ولایات کنر، کندهار، پکتیا و خوست‌ بوده است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر گفته است که در شش ماه اول سال ۲۰۲۰ میلادی، به صورت مجموعی یک هزار و ‌۴۳۸ ‌تن از غیرنظامیان براثر حملات گروه طالبان قربانی شده‌‌اند‌ که از آن میان ۵۴۲ تن کشته و ۸۹۶ تن زخمی شده‌اند.

طبق این گزارش، تلفات غیرنظامیان ناشی از حملات طالبان، در مقایسه با شش ماه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی‌ ۲۴ درصد کاهش یافته است. در شش ماه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی‌ مجموع تلفات افراد ملکی توسط گروه طالبان یک هزار و ‌۹۱۲ تن بوده است.

با این حال، کمیسیون مستقل حقوق بشر خواهان رعایت اصول حقوق بشردوستانه بین‌المللی در جنگ افغانستان از سوی طرف‌های درگیر شده است تا به این ترتیب از غیرنظامیان محافظت شود.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.