Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ حمل , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 20232
  پرینتخانه » ورزشی تاریخ انتشار : 23 می 2020 - 20:24 |
دنیای ورزش در سایه کرونا؛

رقابت‌های ورزشی در افغانستان بلاتکلیف است

رقابت‌های ورزشی در افغانستان بلاتکلیف است

حساس‌ترین رقابت‌های ورزشی جهان به دلیل شیوع ویروس کرونا به حالت تعلیق درآمده است. در افغانستان اما دیدارهای لیگ بزکشی هم‌چنان ادامه یافته است. به گفته مسوولان در ریاست تربیت بدنی و ورزش، مکتوبی را عنوان وزارت صحت عامه فرستاده‌اند تا تکلیف رقابت‌هایی ورزشی‌ای در کشور را روشن کند. این وزارت اما بر جلوگیری از تجمّعات در کشور تأکید دارد و می‌گوید که این تصمیم رقابت‌های ورزشی را نیز شامل است. این در حالی است که تا اکنون هفت مورد مثبت کرونا در کشور ثبت شده و با توجه به آن‌چه «عمل نکردن مردم به توصیه‌های صحی» خوانده می‌شود، احتمال دارد که میزان آن افزایش یابد.

پس از گسترش ویروس کرونا «Covid19» به ۱۳۲ کشور، مسوولان بیش‌تر رشته‌های ورزشی، از جمله لیگ‌های معتبر فوتبال اروپایی، لیگ باسکتبال «NBA»، رقابت‌های موتررانی گراندپری آسترالیا، لیگ کرکت هند «IPL»، رقابت‌های تور «PGA» گلف، لیگ بیسبال «MLB» و لیگ هاکی «NHL» در جریان روزهای اخیر اعلام کردند که این رقابت‌ها برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاده است. در فوتبال، بازیکنان باشگاه‌های ریال مادرید، یوونتوس، آرسنال، اورتون، لیستر سیتی، لگانس و شماری دیگر به دلیل ثبت مورد مثبت کرونا یا دیده‌ شدن نشانه‌های‌ آن به قرنطین رفته‌اند.

در مهم‌ترین موارد از شیوع ویروس کرونا میان ورزشکاران، آزمایش دنیله روگانی، مدافع باشگاه فوتبالی یوونتوس، کالم هادسون اودوی از چلسی و مانولو گابدینی از سمپدوریا مثبت ثابت شده است. علاوه بر این، میکل آرتتا، سرمربی آرسنال نیز به این ویروس مبتلا شده و در قرنطینه قرار دارد. کریستیانو رونالدو،‌ ستاره پرتگالی یوونتوس نیز در قرنطینه است،‌ اما نشانه‌هایی از این ویروس هنوز در بدن وی دیده نشده است. گفتنی است که میزان شیوع این ویروس در میان ورزشکاران بیش‌‌تر بوده و تا کنون حدود ۱۵ ورزشکار به آن مبتلا شده است.

در افغانستان اما بیش‌تر رقابت‌های ورزشی به دلیل پایان سال مالی، در تقویم قرار نگرفته است. تنها رقابت‌هایی که در کابل ادامه دارد، لیگ بزکشی است که برای اولین بار در تاریخ این ورزش پی‌گیری می‌شود. اکنون ریاست تربیت بدنی و ورزش می‌گوید که مکتوبی را برای تصمیم‌گیری در مورد برگزاری رقابت‌های ورزشی به وزارت صحت عامه فرستاده‌اند. فردین فروتن، رییس مطبوعات این نهاد در گفت‌وگو با روزنامه ۸صبح گفت که در این مکتوب از وزارت صحت عامه خواسته شده تا تکلیف رقابت‌های ورزشی‌ای که قرار است تا یک ماه دیگر برگزار شود را روشن سازد.

در همین حال، لیگ بزکشی نیز با وجود شیوع ویروس کرونا در کشور هم‌چنان ادامه یافته است. هر چند مورد مثبت این ویروس در کابل به ثبت نرسیده، اما بر بنیاد هدایت وزارت صحت عامه، تجمّعات این‌چنینی در سطح کشور باید محدود یا از برگزاری آن جلوگیری شود. مسوولان در رادیو تلویزیون ملی (که این رقابت‌ها را برگزار و مدیریت کرده است) می‌گویند که در مورد تعلیق یا تعطیل این رقابت با آنان صحبتی نشده است. عبدالغنی مدقق، معاون رادیو تلویزیون ملی در گفت‌وگو با روزنامه ۸صبح گفت که هنوز موارد این‌چنینی با آنان مطرح نشده،‌ اما در صورت حاد شدن وضعیت و تصمیم قطعی در این مورد،‌ آنان این لیگ را متوقف خواهند کرد. وی افزود که بازیکنان حاضر در این لیگ خواستار تسریع دیدارها شده‌اند تا سایر رقابت‌های‌شان را که قرار است به زودی در مزار شریف برگزار شود، پی‌گیری کنند.

وزارت صحت عامه اما می‌گوید که بحث جلوگیری از تجمّعات را از همان اوایل مطرح کرده‌اند و گرد آمدن تماشاگران برای لیگ بزکشی نیز استثنا ندارد. وحیدالله مایار، سخنگوی وزارت صحت عامه افزود که گسترش دامنه ویروس کرونا و نادیده گرفتن توصیه‌های صحی این وزارت از سوی شهروندان، به نگرانی‌ها پیرامون آینده شهروندان و سرایت این ویروس افزوده است. این در حالی است که شماری از کاربران رسانه‌های اجتماعی نیز از مسوولان برگزاری این رقابت‌ها خواسته‌اند که برای جلوگیری از شیوع این ویروس، لیگ بزکشی را متوقف کنند.

لیگ بزکشی برای اولین بار در تاریخ این بازی با حضور ۱۵ تیم از ۱۴ ولایت در کابل برگزار شده است. این لیگ که در پانزدهم حوت آغاز شد، از سوی رادیو تلویزیون ملی افغانستان تمویل می‌شود. دیدارهای لیگ بزکشی در چمن حضوری کابل پی‌گیری می‌شود و با استقبال گرم شهروندان روبه‌رو شده است. مسوولان برگزاری این لیگ می‌گویند که تکت بیش‌تر دیدارها یک روز پیش از برگزاری آن به فروش می‌رسد. باید گفت که تیم‌ بزکشی سمنگان نیز در این لیگ حضور دارد و میزان زیادی از هواداران این تیم برای دیدن بازی به محل برگزاری آن می‌آیند. تا کنون دو مورد مثبت در سمنگان به ثبت رسیده که احتمال سرایت این ویروس را در میان تماشاگران لیگ بزکشی افزایش داده است.

بحث توقف رقابت‌های ورزشی در کشور در حالی مطرح می‌شود که احتمال دارد رقابت‌های المپیک تابستانی توکیو ۲۰۲۰ نیز به تعویق بیفتد. قرار است کمیته جهانی المپیک در اوایل ماه می در این مورد تصمیم بگیرند. گفتنی است که دامنه شیوع ویروس کرونا در جهان به شکل چشم‌گیری گسترش یافته و نگرانی‌ها پیرامون مرگ‌ومیر حاصل از این ویروس را افزایش داده است. تا اکنون بیش از ۱۷۰ مورد مشکوک از ویروس کرونا در کشور ثبت شده که پس از آزمایش‌ها، هفت مورد آن مثبت ثابت شده است. در این میان اما نتیجه هفت مورد هنوز از سوی وزارت صحت عامه مشخص نشده است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.