Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ حمل , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 20291
  پرینتخانه » اخبار جهان, سیاسی تاریخ انتشار : 27 ژوئن 2020 - 12:39 |

تعداد پناهجویان افغان چند نفر است و مقصد آنها کجاست؟

تعداد پناهجویان افغان چند نفر است و مقصد آنها کجاست؟

امروز حدود سه میلیون افغان، در کشورهای مختلف جهان پناهنده یا پناهجو هستند. حدود سه میلیون نفر هم از خانه خود رانده شده و در مکانی دیگر در آن کشور زندگی می‌کنند. یعنی شرایط افغانستان باعث شده که حدود شش میلیون نفر، معادل حدود ۱۶ درصد از جمعیت این کشور، به نوعی، در داخل یا خارج کشور پناهنده باشند. این تصویر کلی، بخشی از جدیدترین برآورد کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد از وضعیت پناهجویان در جهان است.

افغانستان از چهار دهه پیش، بعد از ورود نیروهای شوروی به خاکش و آغار جنگی فرسایشی، جزو کشورهایی بوده که شهروندانش به صورت گسترده به کشورهای دیگر پناه برده‌اند. در پایان سال ۲۰۱۹ میلادی (زمستان ۱۳۹۸) حدود ۲۵۱ هزار افغان در کشورهای جهان درخواست پناهندگی کرده بودند. همچنین در این سال، شمار افغان‌هایی که در سراسر جهان وضعیت پناهندگی داشته‌اند، دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر برآورد شده است. این آمار فقط مربوط به موارد جدید نیست و شامل افرادی هم می‌شود که در سال‌های قبل پناهنده شده یا درخواست پناهندگی داده‌اند و هنوز این وضعیت را دارند.

البته این آمار تنها شامل پناهجویانی می‌شود که نام خود را در دفاتر سازمان ملل متحد یا نزد مقامات کشورهای میزبان ثبت کرده‌اند. افرادی که بدون ثبت مشخصات خود در این کشورها بوده‌اند در این آمار نیامده‌اند. همچنین این آمار شامل افرادی نمی‌شود که با ویزای کار یا دلایل دیگر از افغانستان مهاجرت کرده‌اند، یا آنکه در راه پناه بردن به مقصدی دیگر بوده‌اند.

پناهجویان بسته به قوانین کشور میزبان، ممکن است بتوانند بعد از مدتی شهروند این کشورها شوند و از این آمار خارج شوند. البته این قوانین معمولا در کشورهای توسعه یافته وجود دارد و کشورهایی که میزبان بیشترین تعداد پناهجویان افغان هستند، مانند ایران، این حق را برای پناهجویان قایل نیستند. نمودار زیر وضعیت کلی پناهجویان افغان را در پایان سال ۲۰۱۹ میلادی نشان می‌دهد. آمارهایی که می‌بینید، مربوط به موارد جدید پناهندگی یا پناهجویان جدید نیست، بلکه تعداد این افراد در هر سال را نشان می‌دهد.

تصویر کلی پناهجویان* افغان در پایان سال ۲۰۱۹ میلادی

حدود شش میلیون نفر معادل حدود ۱۶ درصد جمعیت افغانستان، به دلایلی از جمله جنگ، ناامنی و مسایل اقتصادی محل زندگی خود را ترک کرده‌اند (عددها به میلیون نفر)

* شامل افرادی که در داخل کشور از محل زندگی خود رانده شده و در محل موقت اسکان داده شده‌اند و همچنین شامل افرادی با وضعیت مشابه
منبع: کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان (UNHCR)

شمار پناهجویان افغان در سال‌های اخیر چه تغییری کرده است؟

آمارهای سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که جنگ داخلی افغانستان بعد از ورود شوروی به خاک این کشور، شروع دورانی طولانی از بی‌ثباتی و ناامنی است که موج خروج پناهجوایان را در پی دارد. در اواخر دهه ۱۳۶۰ شمار کل پناهجویان افغان در کشورهای جهان به بیش از شش میلیون نفر رسیده بود. با پایان جنگ، بسیاری از پناهجویان به کشور خود بازگشتند، اما همچنان در سال‌های بعد به طور متوسط حدود سه میلیون پناهجوی افغان، در کشورهای دیگر حضور داشته‌اند. بخشی از این افراد که به کشورهای توسعه یافته رسیده بودند، بعد از مدتی شهروند آن کشورها شدند و پناهجویان جدید جای آنان را در آمارها گرفته‌اند. اما کسانی که به کشورهای همسایه پناه برده‌اند همچنان به عنوان پناهنده حساب می‌شوند.

توضیح مجدد اینکه آمار هر سال مربوط به شمار کل پناهجویان و پناهندگان است و تنها مربوط به پناهجویان جدید نمی‌شود.

پناهجویان* افغان در گذر زمان

جنگ داخلی افغانستان در دهه ۱۳۶۰ شمار کل پناهندگان را به بالای شش میلیون نفر رساند. درسال‌های اخیر همزمان با بالاگرفتن ناامنی‌ها شمار پناهجویان و پناهندگان هرسال افزایش یافته است

* نمودار شمار افرادی را که در هر سال پناهنده یا پناهجو بوده‌اند نشان می‌دهد. آمار هر سال شامل بخشی از آمار سال‌های قبل هم هست و فقط مربوط به پناهنده یا پناهجویان جدید نمی‌شود
منبع: کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان (UNHCR)

با محاسبه درصد پناهجویان از کل جمعیت افغانستان در چهار دهه گذشته، تصویری روشن‌تر از شرایط موجود به دست می‌آید، در این نمودار البته افرادی که در داخل کشور از خانه خود رانده شده‌اند هم در نظر گرفته شده‌اند.

سهم پناهجویان* از کل جمعیت افغانستان

نمودار زیر جمعیت پناهجویان* را به نسبت جمعیت کشور در هر سال نشان می‌دهد. این نمودار نشان می‌دهد که در دوران جنگ افغانستان حدود نیمی ازجمعیت کشور پناهنده بوده‌اند.

* شامل پناهندگان، پناهجویان و افرادی که در داخل کشور از خانه خود رانده شده‌اند و افرادی که وضعیت مشابهی دارند. آمار هر سال تجمیعی است و فقط مربوط به موارد جدید نمی‌شود
منبع: کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان (UNHCR)

پناهجویان افغان به کدام کشورها می‌روند؟

با آغاز جنگ داخلی در افغانستان، ایران و پاکستان مقصد‌های اصلی پناهجویان افغان بوده‌اند اما در سال‌های اخیر شمار پناهجویان در کشورهای اروپایی بیشتر شده است. نمودار زیر این روند را نشان می‌دهد. در پایان سال ۲۰۱۹ میلادی (زمستان ۱۳۹۸) حدود نیمی از پناهجویان و پناهندگان افغان در پاکستان بوده‌اند، ایران میزبان حدود یک سوم یا حدود ۹۵۰ هزار پناهجوی بوده و حدود ۶۰۰ هزار پناهجو هم در کشورهای دیگر جهان حضور داشته‌اند.

مقصد پناهجویان* افغان

در چهل سال اخیر، ایران و پاکستان مقصد‌های اصلی پناهجویان افغان بوده است. خط قرمز شمار پناهجویان را در سایر کشورهای جهان نشان می‌دهد.

* در سال ۲۰۱۹ میلادی ۸۰ درصد پناهجویان و پناهندگان افغان در ایران پاکستان بوده‌ ساکن بوده‌اند و سهم کشورهای دیگر ۲۰ درصد بوده است.
منبع: کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان (UNHCR)

اگر ایران و پاکستان را کنار بگذاریم، حدود ۷۰ درصد پناهجویانی که به این دو کشور همسایه پناه نبرده‌اند، به شش کشور اروپایی (از جمله ترکیه) رفته‌اند. آلمان میزبان ۱۸۸ هزار پناهجوی افغان است.

مقصد پناهجویان* افغان (بجز ایران و پاکستان)

حدود ۲۰٪ پناهجویان افغان در کشورهایی غیر از ایران و پاکستان هستند. در این جمعیت حدودا ۶۰۰ هزار نفری یک سوم در آلمان، ساکن هستند.

* در سال ۲۰۱۹ میلادی ۸۰ درصد پناهجویان و پناهندگان افغان در ایران پاکستان بوده‌ ساکن بوده‌اند و سهم کشورهای دیگر ۲۰ درصد بوده است.
منبع: کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان (UNHCR)

ترکیه که معمولا مکانی برای ثبت در خواست پناهندگی در دفاتر سازمان ملل است، بعد از آلمان دومین پناهگاه بزرگ پناهجویان افعان است. آمار این پناهجویان در پایان سال ۲۰۱۹ میلادی ۱۱۸ هزار نفر بوده است. اتریش، یونان و سوئد میربانان اصلی دیگر پناهجویان افغان در اروپا هستند.

| منبع خبر : بی بی سی
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.