Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ حمل , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 20303
  پرینتخانه » اخبار جهان, سیاسی تاریخ انتشار : 27 ژوئن 2020 - 13:24 |

سی ان ان: امریکا چهار هزار سرباز دیگر خود را از افغانستان خارج می‌کند

سی ان ان: امریکا چهار هزار سرباز دیگر خود را از افغانستان خارج می‌کند

سی‌ان‌ان به نقل از دو مقام امریکایی گزارش داده است که اداره رییس جمهور ترامپ در حال نهایی‌سازی برنامه خروج بیش از چهار هزار سرباز از افغانستان تا خزان امسال است.

طبق این گزارش، با اجرای این برنامه، شمار سربازان امریکایی از ۸۶۰۰ تن به ۴۵۰۰ سرباز در افغانستان کاهش خواهد یافت. این طرح هنوز نهایی نشده است.

پیش‌تر مقام‌های نظامی امریکا گفته بودند که طبق توافق‌نامه صلح دوحه شمار نیروهای امریکایی در افغانستان به هشت هزار و ششصد سرباز کاهش یافته است.

روزنامه هشت صبح نوشت که سی‌ان‌ان در گزارش مفصلی گفته است که برنامه تازه، راه را برای خروج امریکا از افغانستان که دونالد ترامپ، رییس جمهور این کشور به آن علاقه‌مند است، باز می‌کند.

در این گزارش گفته شده است که این برنامه هنوز نهایی نیست و مارک اسپر، وزیر دفاع امریکا، درباره این طرح با متحدان کشورش در ناتو گفت‌وگو کرده است و این طرح بار دیگر روز جمعه در نشست‌ مارک اسپر با مقام‌های ناتو مورد بررسی مجدد قرار گرفته است.

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو روز جمعه، ششم سرطان پیش از شروع نشست رسمی در کنار مارک اسپر گفت:”ما گفت‌وگوهای خود را درباره افغانستان پی‌گیری می‌کنیم. ناتو به حمایت از روند صلح شمار نیروهایی خود را به تناسب سربازان امریکایی کاهش خواهد داد. این کار با هم‌آهنگی کامل میان اعضای ناتو انجام خواهد شد”.

امریکا و طالبان در ۲۹ ماه فبروری در دوحه توافق‌نامه صلح را امضا کردند که براساس آن همه نیروهای امریکایی تا ۱۴ ماه از افغانستان خارج می‌شدند.

این خروج مشروط به اجرای تعهدات از سوی گروه طالبان است. بخشی از این تعهدات عدم استفاده شدن از خاک افغانستان علیه امنیت ملی امریکا و متحدانش است.

کنت مک کنزی، رییس ستاد فرماندهی مرکزی امریکا موسوم به سنتکام، یک هفته پیش اعلام کرد که شمار سربازان امریکایی به هشت هزار و ششصد سرباز کاهش یافته است.

اما هنوز به صورت مشخص روشن نیست که برنامه جدید اداره رییس جمهور ترامپ چه زمانی نهایی می‌شود و براساس آن خروج چهار هزار سرباز امریکایی از افغانستان اجرایی خواهد شد.

وزارت دفاع امریکا تأکید کرده است که هرنوع خروج بسته‌گی به شرایط دارد.

این در حالی است که دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا، از حامیان خروج زودهنگام نیروهای امریکایی از افغانستان است. او همواره از نقش نیروهای این کشور در افغانستان انتقاد کرده و گفته است که سربازان امریکایی در افغانستان نقش «پولیس و پاسبان» را باز می‌کنند. رییس جمهور امریکا به تکرار گفته است که پاسبانی از افغانستان وظیفه خود افغان‌ها است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.