Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ ثور , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 20288
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 27 ژوئن 2020 - 12:11 |

محدودیت صدور ویزای آمریکا برای مقام‌های حزب کمونیست

محدودیت صدور ویزای آمریکا برای مقام‌های حزب کمونیست

چین از آمریکا خواسته است در مورد تصمیم خود برای محدودیت صدور ویزا برای شماری از اعضای حزب کمونیست تجدیدنظر کند.

آمریکا گفته است برای تعدادی از اعضای حزب کمونیست چین به خاطر نقش داشتن در محدود کردن آزادی‌های هنگ کنگ، مقررات سفت و سخت‌تری برای صدور ویزا اعمال خواهد کرد.

یک سخنگوی سفارت چین در آمریکا گفته است که ایالات متحده باید دست از دخالت در مسایل داخلی چین بردارد.

پیشتر، مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا گفت این کشور صدور ویزا برای برخی مقام‌های حزب کمونیست چین را محدود خواهد کرد.

به گفته آقای پومپئو این مقام‌ها کسانی هستند که درنقض آزادی‌ها در هنگ کنگ نقش ایفا کرده‌اند و مقام‌های فعلی و سابق چین را دربرمی‌گیرد.

وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید این تصمیم در عمل به وعده رییس جمهوری این کشور گرفته شده که در پی وضع قوانین امنیتی علیه خودمختاری هنگ کنگ گفته بود چین را مجازات خواهد کرد.

تصمیم آمریکا در آستانه برگزاری اجلاس کنگره چین گرفته شده است.

قرار است در این اجلاس که روز یکشنبه آغاز خواهد شد قوانین تازه امنیتی مربوط به هنگ کنگ مورد بحث قرار بگیرد.

در صورتی که این لایحه به تایید مقام‌های ارشد حزب نیز برسدرسما به قانون تبدیل می‌شود و از ماه اوت اجرایی خواهد شد.

جزئیات کامل این طرح منتشر نشده اما براساس گزارش مقامات دولتی به کنگره چین، هر نوع حرکتی که در راستای موارد زیر تشخیص داده شود به عنوان جرم کیفری تحت پیگرد قرار می گیرد: استقلال طلبی برای هنگ‌کنگ و خارج کردن آن از حاکمیت جمهوری خلق چین؛ تروریسم به معنی توسل به خشونت علیه مردم؛ ارتباط با فعالیت نیروهای خارجی با هدف مداخله در امور هنگ‌کنگ.

در این لایحه آمده است که “در صورت لزوم، نهادهای امنیتی ملی وابسته به دولت مرکزی جمهوری خلق تشکیلات امنیتی مناسب را در هنگ‌کنگ ایجاد می کنند که وظیفه آنها حفظ امنیت ملی طبق این قانون است.”

این بخش از مصوبه به این معنی است که دولت چین از این حق برخوردار است که تشکیلات امنیتی خود را در کنار تشکیلات انتظامی و امنیتی محلی در هنگ‌کنگ مستقر کند و احتمالا آنها را زیر نظر قرار دهد.

به اعتقاد دموکراسی‌‌خواهان در هنگ کنگ، این قانون می تواند به از میان رفتن حقوق و آزادی های دموکراتیک مردم این سرزمین منجر شود

اعضای کنگره ملی خلق از میان افراد مورد تایید حکومت این کشور انتخاب می شوند و این نهاد همواره لوایح مورد نظر رهبری چین را تصویب کرده است. مصوبه کنگره به منظور بررسی و تایید نهایی و ابلاغ برای اجرا در اختیار کمیته دائم کنگره قرار گرفته است.

بیانیه وزیر امور خارجه آمریکا که در آن نامی از مقام‌های مجازات شده چینی نیامده در پی رای گیری مشابه در مجلس سنای این کشور صادر شده است. سناتورهای آمریکایی در این قطعنامه از دولت خواستند مقام‌های چینی را که آزادی در هنگ کنگ را نقض کرده‌اند تحریم کند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.