Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ حمل , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 20915
  پرینتخانه » اجتماعی, فرهنگی تاریخ انتشار : 08 جولای 2020 - 20:26 |
کرونا در افغانستان؛

آغاز نظرسنجی برای یافتن آمار دقیق مبتلایان و جان باختگان

آغاز نظرسنجی برای یافتن آمار دقیق مبتلایان و جان باختگان

وزارت صحت/بهداشت افغانستان می‌گوید سروی/ارزیابی را برای یافتن آمار دقیق‌تر از شمار مبتلایان کرونا و جان باختگان از بیماری کووید ۱۹ به راه انداختند.

خوشحال نبی‌زاده، رئیس صحت/بهداشت کابل امروز (سه شنبه ۱۸ تیر/سرطان) به بی‌بی‌سی گفت که آمار رسمی که روزانه از سوی وزارت بهداشت اعلام می‌شود تنها شامل کسانی است که برای آزمایش و یا مداوا به مراکز بهداشتی مراجعه کردند.

به گفته او، این آمار رسمی، شمار واقعی مبتلایان و جان باختگان را نشان نمی‌دهد به همین منظور ریاست جمهوری افغانستان فرمان راه اندازی سروی را برای یافتن آمار دقیق‌تر و واقعی‌تری را داد.

آقای نبی زاده می‌گوید این سروی به همکاری اداره احصائیه افغانستان/اداره ملی آمار در ۲۰ روز تکمیل خواهد شد.

این سروی روز گذشته آغاز شده است.

رئیس بهداشت کابل می‌گوید که این سروی به شیوه نمونه گیری در سراسر افغانستان با گرفتن آزمایش و از طریق پرسشنامه انجام می‌شود و نتیجه آن نمایندگی از تمام نفوس خواهد کرد.

آقای نبی زاده می‌گوید نتایج این سروی آنها را برای اقدامات بعدی و برنامه ریزی‌های بعدی کمک خواهد کرد.

آغاز این سروی در حالی صورت می‌گیرد که آمار رسمی وزارت بهداشت در روزهای اخیر کاهش چشمگیر مبتلایان را نشان می‌دهد.

بسیاری به این باورند که حالا شمار زیادی از مبتلایان کرونا در افغانستان برای آزمایش و مداوا به مراکز بهداشتی مراجعه نمی‌کنند بلکه با دیدن علایم خود را قرنطین کرده و دوره این بیماری را می‌گذرانند مگر این که وضعیت‌شان وخیم شود.

آمار رسمی کرونا در افغانستان

وزارت بهداشت/صحت افغانستان اعلام کرده که در شبانه روز گذشته ۲۱۰ مورد تازه مثبت کرونا در این کشور شناسایی شده و اکنون شمار مبتلایان کرونا به ۳۳ هزار و ۵۹۴ نفر رسیده است.

در شبانه روز گذشته ۱۷ مرگ ناشی از بیماری کووید ۱۹ نیز در ولایات کابل و هرات ثبت شده و شمار جان باختگان از این بیماری به ۹۳۷ نفر افزایش یافته است.

وزارت بهداشت همچنین از ثبت ۵۴۹ مورد بهبودی مبتلایان کرونا خبر داده که با این موارد شمار کل بهبودیافتگان به ۲۰ هزار و ۷۰۰ نفر رسیده است.

موارد تازه شناسایی شده کرونا شامل؛ ۱۴۱ مورد در کابل، ۴ مورد در قندهار، ۱۰ مورد در بلخ، ۱۲ مورد در پکتیا، ۱۴ مورد در تخار، در بغلان، پروان و لوگر هر کدام ۲ مورد، ۹ مورد در قندوز، ۳ مورد در نیمروز، ۷ مورد در بدخشان، در کنر، ننگرهار، پنجشیر و کاپیسا هر کدام یک مورد است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.