Wednesday, 24 April , 2024
امروز : چهارشنبه, ۵ ثور , ۱۴۰۳ - 16 شوال 1445
شناسه خبر : 20887
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : 08 جولای 2020 - 10:51 |

ایران بندر چابهار را با خط آهن به افغانستان وصل می‌کند

ایران بندر چابهار را با خط آهن به افغانستان وصل می‌کند

ایران ریل گذاری ۶۲۸ کیلومتر مسیر راه آهن زاهدان – چابهار را امروز (سه شنبه ۱۷ سرطان/تیر) آغازکرد. هدف از اجرای این طرح اتصال چابهار به شهر زاهدان ایران و در نتیجه به افغانستان و کشورهای آسیای اعلام شده است.

تهران این طرح را طولانی‌ترین مسیر خط آهن این کشور اعلام کرده و به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) ریل‌گذاری این مسیر با حضور محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی و فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، به عنوان مجری این طرح آغاز شده است.

آقای اسلامی گفته که این پروژه معاهدات منطقه‌ای تهران به ویژه معاهدات سه جانبه‌ای ایران، افغانستان و هند را تقویت می‌کند و در نهایت بهره برداری از بندر چابهار را به دنبال دارد.

او گفته که از سال ۱۳۹۶ تاکنون روند توسعه و بهره برداری از بندرچاربهار، چهار برابر افزایش یافته و اکنون به حدود سه و نیم میلیون تن بار رسیده است.

به گفته آقای اسلامی خط آهن زاهدان- چابهار در زمان بهره‌برداری می‌تواند حدود هفت میلیون تن بار را جا به جا کند که نقشی اساسی در ترانزیت، صادرات و واردات به این کشور خواهد داشت.

وزیر راه و شهرسازی ایران با بیان اینکه تهران از این شبکه ریلی اتصال به منطقه سیستان، زابل و مرز میلک را در برنامه دارد، گفته که کار یک بخشی از این مسیر به سمت زابل شروع کرده است.

خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ایران نیز گفته که طول راه‌آهن زاهدان – چابهار ٦٢٨ کیلومتر است و طبق برنامه‌ریزی‌ها، ریل‌گذاری ۱۵۰ کیلومتر از این محور تا پایان امسال انجام خواهد شد.

این مقام ایرانی گفته که طول این خط آهن ۶۲۸ کیلومتر و عرض آن ۷ متر است که حدود ۶۰ درصد عملیات زیرسازی آن انجام شده و سرعت طراحی برای قطار مسافری در این خط ۱۶۰ کیلومتر و قطار باری ۱۲۰ کیلومتر در نظر گرفته شده است. همچنین ۳۴ ایستگاه‌ در مسیر خواهد بود.

او توضیح داده که ساخت ۳۹ دستگاه تونل به‌طول ۱۵هزار و ۶۰۰ متر، ۱۲۸ دستگاه پل به‌طول ۱۵ هزار و ۴۰۰ متر و ۸۰ تقاطع با راه‌های اصلی و فرعی از دیگر ویژگی‌های فنی این خط ریلی است. او هزینه کل این طرح را هشت هزار میلیارد تومان گفته است.

آژانس خبری پامیر

آقای خادمی گفته که ایجاد کریدور تمام ریلی شرق این کشور، اتصال چابهار به‌عنوان تنها بندر اقیانوسی این کشور به شبکه ریلی سراسری، کمک به توسعه سواحل مکران از طریق ایجاد حمل و نقل ریلی، اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آب‌های آزاد اقیانوسی، ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی‌، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش تصادفات جاده‌ایی، ایجاد توسعه و امنیت پایدار در منطقه و ایجاد همکاری‌های دائمی با کشورهای منطقه و سایر کشورها با تبادلات تجاری و ترانزیتی از اهداف طرح راه‌آهن چابهار-زاهدان است.

او افزوده که این خط به زاهدان-زابل-بیرجند-مشهد وصل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ایران گفته که بندر چابهار، شهر جدید تیس، بخشی از شهرستان کنارک، نیکشهر، ایرانشهر، خاش و زاهدان از جمله شهرهای واقع در مسیر این خط ریلی هستند.

او گفته که جابجایی ۹۲۷ هزار مسافر و دو میلیون و ۸۰۰ هزار تن بار برای سال ۱۴۰۱ از اهداف اقتصادی کوتاه‌مدت این طرح است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفته که با اتصال این مسیر ریلی به چابهار یک تحول در شبکه ریلی داخل ایران ایجاد خواهد شد و تحولات بزرگی در مبادلات کالا در افغانستان در کشورهای آسیای میانه به وجود می‌آورد.

افغانستان در سال‌های اخیر به صادارت از طریق بندرچابهار چشم دوخته است. این کشور محصور در خشکی به دلیل تنش سیاسی طولانی مدت با پاکستان در سالهای اخیر تلاش کرده که مسیرهای جدید برایش پیدا کند. اکنون بیشتر انتقالات ریلی میان افغانستان و کشورهای آسیای میانه انجام می‌شود.

| منبع خبر : بی بی سی
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.