Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ حمل , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 21202
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 13 جولای 2020 - 9:28 |
حامد کرزی:

خشونت‌های جاری دسیسه بیگانگان و بزرگترین مانع در برابر صلح است

خشونت‌های جاری دسیسه بیگانگان و بزرگترین مانع در برابر صلح است

حامد کرزی رییس جمهور پیشین می‌گوید که سطح خشونت‌های جاری در کشور نگران کننده است و ادامه این خشونت‌ها روند صلح را با موانع جدی و بزرگ مواجه خواهد کرد.

رییس جمهور پیشین کشور آقای کرزی گفته است که جنگ جاری در کشور در واقع موفقیت برای تحقق دسیسه بیگانگان در افغانستان است.

او تاکید کرده که طرف‌های درگیر باید از ادامه جنگ دست بردارند و از طریق گفتگو مشکلات خود را حل کنند.

آقای کرزی افزوده که ادامه جنگ در کشور تلاشی برای موفقیت دسیسه های کشورهای بیگانه است که می‌خواهند روند صلح ناکام شده و جنگ در افغانستان ادامه یابد.

همچنین، رییس جمهور پیشین، هدف قراردادن موترهای افراد ملکی در غزنی و میدان وردک توسط ماین‌های کنار جاده را تقبیح کرده و گفته که کشتن افراد ملکی جنایت بزرگ بشری در کشور است.

از سوی هم، صدیق صدیقی سخنگوی ارگ ریاست جمهوری روز یک‌شنبه (۲۲ سرطان) در صفحه توییتر خود نوشته که ادامه خشونت‌ها از سوی طالبان روند صلح را خدشه‌دار می‌سازد.

آقای صدیقی گفته: “افزایش خشونت‌های اخیر گروه طالبان در شهرها، حمله بر نیروهای امنیتی و دفاعی کشور، انفجار ماین‌های کنار جاده‌ای طالبان که قربانی آن مردم‌اند، و هدف گیری کارمندان دولت، امید و انتظار مردم ما و جامعه‌ی جهانی را برای آغاز گفت‌وگوها و برقراری صلح پایدار در کشور خدشه دار می‌سازد”.

صدیقی تاکید کرده که زمان آن رسیده تا گروه طالبان از خشونت دست بردارد و به گونۀ واقعی وارد روند صلح شود.

اما؛ طالبان بار دیگر درخواست توقف خشونت‌ها از سوی حکومت افغانستان را رد کرده است.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی خودخوانده طالبان گفته: “اگرکسی می‌خواهد که اول جنگ متوقف شود، بعد مذاکرات کنند، این خواست غیرمنطقی می‌باشد، جنگ بخاطر دوام دارد که ما انتخاب دیگر را دریافت نه نموده‌ایم.”

او حکومت افغانستان را مانع صلح خوانده و افزوده، پروسه رهایی زندانیان باید هرچه زودتر تکمیل گردد، مذاکرات بین الافغانی آغاز شود، یگانه راه واقعی حل مشکلات و موقف منطقی همین می‌باشد.

این در حالی است که بیشتر از ۴۰ کشور و سازمان بین‌المللی به روز پنج‌شنبه هفته گذشته نیز با اشتراک در نشست اجماع بین المللی برای صلح افغانستان خواستار کاهش خشونت ازسوی طالبان شدند.

دولت افغانستان می‌گوید که کاهش خشونت‌ها در جریان رهایی زندانیان طالبان بخشی از توافق این گروه در توافقنامه صلح با امریکا است.

اما؛ طالبان نه تنها به خشونت‌ها کاهش نداده؛ بلکه حمله برنیروهای افغان را افزایش نیز داده است. با این وجود طالبان، در حالی از افزایش حملات خود بالای نیروهای امنیتی افغانستان حمایت می‌کنند که این گروه هرگونه حملات را بالای نیروهای امریکایی و خارجی در افغانستان متوقف کرده‌اند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.