Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 21606
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان تاریخ انتشار : 19 جولای 2020 - 18:45 |

دختر غوری طالبانی را که قاتل پدر و مادرش بودند، کُشت

دختر غوری طالبانی را که قاتل پدر و مادرش بودند، کُشت

شجاعت یک دختر جوان غوری برای دفاع از خانواده‌اش در برابر  جنگ‌جویان طالبان، بازتاب گسترده‌ای داشته است. قمرگل، ساکن ولسوالی «تیوره» ولایت غور است و زمانی ‌که طالبان بر خانه‌ی او حمله کردند، تفنگ بر دست گرفت و از خانه‌اش دفاع کرد.

روایت مقام‌های محلی ولسوالی تیوره ولایت غور از قضیه چنین است که نیمه‌های پنج‌شنبه‌‌شب، ۲۶ سرطان، جنگ‌جویان طالب بر منزل قمرگل حمله کردند و پدرش را  گلوله‌باران کرده کشتند. مادر این دختر جوان که در تقلای نجات شوهرش بود، نیز با فیر مرمی از سوی جنگ‌جویان طالبان از پای درآمد.

قمرگل که طی چند دقیقه گواه تیرباران شدن پدر و مادرش بود، سیاهی این نیمه‌شب نحس برایش دوچندان شد و اندیشه انتقام پدر و مادر به ذهنش آمد. تفنگ را برداشت و با دستانی که از وحشت مرگ پدر و مادر می‌لرزید، به سمت طالبان شلیک کرد.

محمدرفیق اعلم، ولسوال تیوره ولایت غور، در صحبت با روزنامه ٨صبح وقوع این رویداد را تایید می‌کند. به گفته‌ی او، این دختر جوان پس از دیدن مرگ مادر و پدرش به سمت طالبان آتش‌ گشود و در نتیجه‌ی آن، دو جنگ‌جوی طالبان کشته شدند.

آقای اعلم می‌افزاید، اجساد طالبانی که از سوی این دختر کشته شدند را خودش با چشم سر در محل رویداد مشاهده کرده است. ولسوال تیوره توضیح می‌دهد که این دختر جوان با کشتن  طالبان، حبیب‌الله، برادر ١۵ ساله‌اش را از مرگ نجات داده و از خانه‌اش در برابر هجوم آنان حراست کرده است.

روستای «گریوه» ولسوالی تیوره ولایت غور، از مناطق زیر نفوذ حکومت است و طالبان ارباب شاه‌گل، پدر  قمرگل، و همسرش را به دلیل عدم همکاری با اعضای این گروه تیرباران کرده‌اند. به دنبال شلیک گلوله و زدوخورد مسلحانه میان طالبان و قمرگل، عبدالظاهر، از همسایه‌گان منزل این دختر که برای یاری او در محل حاضر شده بود، از سوی طالبان تیرباران و کشته شده است.

ولسوال تیوره از زخم برداشتن ملا سیدمعصوم کامران، معاون استخبارات طالبان به دنبال شلیک گلوله از سوی قمرگل، سخن می‌زند و ادعا دارد که خبرهای تأیید نشده از مرگ این فرمانده کلیدی طالبان حکایت دارد.

به روایت مقام‌های محلی تیوره، پس از درگیری میان طالبان و قمرگل، برخی همسایه‌ها به خانه‌‌اش آمده و اجساد طالبان را در محل مشاهده کرده‌اند. براساس معلوماتی که ولسوال تیوره ولایت غور در اختیار روزنامه ٨صبح قرار داده است، قمرگل و برادرش حبیب‌الله برای محافظت از جان‌شان، به محل امنی انتقال‌ یافته‌اند.

محمدعارف عابر، سخنگوی والی غور، در صحبت با روزنامه ٨صبح می‌پذیرد که طالبان دو پولیس محلی و یک زن را در ولسوالی تیوره کشته‌اند و سپس در پی مقاومت قمرگل و برادرش، از محل فرار کرده‌اند. به گفته‌ی او، رهبری اداره محلی ولایت غور، از شجاعت و قهرمانی قمرگل و برادرش ستایش کرده و از آنان پشتی‌بانی می‌کند.

غور از جمله ولایت‌های محروم و توسعه‌نیافته در غرب کشور است که از دید بسیاری، حقوق بانوان در آن بیش‌تر از دیگر ولایت‌ها زیر پا می‌شود و خشونت در برابر زنان زیاد است. سنگ‌سار شدن رخشانه، بریدن بینی، آتش زدن و ده‌ها مورد خشونت علیه زنان طی سال‌های اخیر در این ولایت ثبت شده است.

از دید برخی فعالان حقوق زن، غور «پایتخت خشونت در برابر زنان» است و این قشر قربانی فرهنگ مردسالارانه‌ حاکم بر جامعه می‌شوند. به باور فعالان حقوق زن در غور، جو مردسالارانه‌ حاکم بر این ولایت، عدم آگاهی زنان از حقوق‌شان و عدم دسترسی به نهادهای عدلی و قضایی از مواردی است که سبب شده حق زنان تلف شود.

زنده‌گی زنان در غور طی سال‌های اخیر فراز و فرودهایی را به همراه داشته است. نام این ولایت بیش‌تر با خبرهای مربوط به خشونت‌های وحشت‌ناک در برابر زنان گره خورده که واکنش‌های زیادی در افغانستان و خارج از مرزهای کشور در پی داشته است.

در اوضاعی که زنان غوری از ابتدایی‌ترین حقوق‌شان محروم‌اند و گواه ظلم و بی‌عدالتی از سوی مردان می‌باشند، مقاومت دختری جوان و گم‌نام در برابر ظلمی که بر وی رفت، برای زنان غوری دست‌آوردی بزرگ است.

پیش از این، برخی زنان کهن‌سال در ولایت‌های گوناگون کشور، جنگ‌افزار به دست گرفته و هم‌پای مردان در میدان‌های نبرد مقابل طالبان زرمیده‌اند و حتا مردان زیر فرماندهی آنان در خط نخست نبرد حاضر شده‌اند، اما کم‌تر پیش آمده است که دختران جوان سلاح بر دوش بگیرند و در برابر جنگ‌جویان طالبان ایستاده‌گی کنند.

نبرد قمرگل با طالبان و گرفتن انتقام پدر و مادر و نجات برادرش از مرگ، بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی میان کاربران داشته و بسیاری از او به عنوان یک دختر قهرمان نام برده‌اند که تسلیم دشواری زنده‌گی نشد و با تفنگ از خانه‌اش دفاع کرد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.