Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ ثور , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 20530
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 02 جولای 2020 - 11:36 |

رییس جمهور: مذاکرات صلح با طالبان تنها در یک کشور برگزار نخواهد شد

رییس جمهور: مذاکرات صلح با طالبان تنها در یک کشور برگزار نخواهد شد

رییس جمهور غنی در مصاحبه با تلویزیون ملی گفت که مذاکرات صلح افغانستان با طالبان تنها در یک کشور برگزار نخواهد شد.

آقای غنی شب گذشته در یک مصاحبه اختصاصی با تلویزیون ملی اعلام کرد که چندین کشور از مذاکرات صلح افغانستان میزبانی خواهند کرد.

به گفته او، اندونیزیا، ازبکستان، آلمان، ناروی، روسیه و چین از کشورهای هستند که تا هنوز برای میزبانی از روند صلح افغانستان اعلام آمادگی کرده‌اند.

آقای غنی یادآور شد: “خواست ما این است که همه (کشورها) باید در آن (مذاکرات) شامل باشند و در هفته‌های آینده ترتیبات آن گرفته خواهد شد.”

به گفته او، در هفته‌های آینده با ۱۸کشور دوست و همسایۀ نزدیک و دور افغانستان در مورد چگونگی برگزاری مذاکرات صلح بحث خواهد شد تا اجماع منطقه‎ای و بین المللی به دست آید.

پیش از این ارگ ریاست جمهوری گفته بود که دولت افغانستان با برگزاری اولین دولت مذاکرات بین الافغانی در قطر توافق کرده است.

رییس جمهور همچنین، گفت که تا یک شنبۀ آینده طرح رهایی زندانیان نهایی خواهد شد، اما تاکید کرد که اگر طالبان نظامیان افغان را رها نکنند، زندانیان این گروه نیز رها نخواهند شد.

تا اکنون نزدیک به سه ونیم هزار زندانی طالبان از سوی دولت افغانستان رها شده؛ اما حکومت گفته که طالبان مطابق تعهد انجام شده زندانیان دولت را رها نکرده اند. بر بنیاد توافق صلح امریکا و طالبان، قرار است تا ۵ هزار زندانی طالبان و یک هزار زندانی دولت قبل از شروع مذاکرات تبادله شوند.

آقای غنی افزود که در مورد صلح اجماع وجود دارد؛ اما در مورد پرداخت بهای صلح اجماع وجود ندارد؛ بناً تصمیم نهایی در این مورد توسط لویه جرگه و یا شورای ملی افغانستان گرفته خواهد شد.

همچنین، رییس جمهور غنی در مورد تاخیر در معرفی اعضای کابینه به مجلس جهت کسب رای اعتماد گفت که او مسوول این تاخیر نیست.

آقای غنی افزود که داکتر عبدالله تا هنوز نامزد وزرای خود را معرفی نکرده و به همین دلیل معرفی اعضای کابینه به مجلس، با تاخیر مواجه شده است.

این در حالی است که اخیراً داکتر عبدالله در دیدار با رییس و هیات اداری مجلس نمایندگان گفته بود که بزودی فهرست اعضای کابینه مربوط خود را به ارگ می فرستد؛ اما گفته می شود که او تا هنوز موفق به این کار نشده است.

بر بنیاد توافقنامه سیاسی حل اختلافات انتخاباتی داکتر عبدالله نیمی از اعضای جدید کابینه را معرفی خواهد کرد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.