Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 21963
  پرینتخانه » اجتماعی, فرهنگی تاریخ انتشار : 24 جولای 2020 - 16:09 |

ساخت مکتب جدید در کابل؛ یاد بود از روگر ویلیمسن

ساخت مکتب جدید در کابل؛ یاد بود از روگر ویلیمسن

براساس گفته های نادیه ناشر رئیس اتحادیه زنان افغان، در منطقه صفا که یکی از مناطق فقیر نشین در حاشیه کابل قرار دارد، این اتحادیه ساخت یک مکتب مدرن برای تقریبا ۱۰۰۰ دختر و پسر را به اتمام رساند. به گفته او در منطقه صفا بیش از ۱۲۰۰ خانواده، که بسیاری از آنها بی بضاعت هستند، زندگی می کنند. در اینجا نیاز به ایجاد مکتب برای اطفال بسیار شدید بود.
ناشر در ادامه گفته است که به دلیل جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا در حال حاضر همه مکاتب در افغانستان مسدود شده اند، مکتب جدید نمی تواند چنانچه برنامه ریزی شده بود، به فعالیت اش آغاز کند. اما به کمک معلمین این مکتب، مواد درسی مورد نیاز چاپ و در دسترس شاگردان قرار داده شده است.

ساختمان مکتب صفا در حاشیه شهر کابل

اتحادیه زنان افغان مستقر در اوسنابروک آلمان می گوید که این ساختمان در دو طبقه ساخته شده و دارای ۲۴ اتاق بزرگ به عنوان صنوف درسی و ۸ اتاق کوچک برای امور اداری و همچنین خدمات بهداشتی با ۱۳ تشناب مدرن، یک میدان ورزشی با میدان بسکتبال و والیبال، یک کانتین، یک خانه نگهبان، چاه عمیق با عمق ۱۷۰ متر و یک مخزن بزرگ آب می باشد. در ساخت این مکتب سهولت هایی برای شاگردان معلول نیز در نظر گرفته شده است.

روگر ویلمسون در یکی از برنامه های اتحادیه زنان افغان در شهر بن المان

مکتب ابتدایه و عالی زیر نام “مکتب صفا” به بزرگداشت از روگر ویلمسن نامگذاری شده است. خانم ناشر می گوید: «بنیاد ما با این کار می خواهد یکی از حامیان دیرینه و هواداران خستگی ناپذیر اش را قدرانی کند.« ویلمسن گراننده و نویسنده ی آلمانی  به تاریخ ۷ ماه فبروی ۲۰۱۶، در عمر ۶۰ سالگی به خاطر بیماری سرطان چشم از جهان فروبست.

اتحادیه زنان افغان می گوید که «ویلمسون ۱۰ سال،  برای ما و مردم افغانستان یک دوست وفادار و عزیز بود، یک مشاور باهوش و یاور خستگی ناپذیر که همه چیز را برای بهبود وضعیت زندگی دختران و زنان افغان به همراه این اتحادیه فراهم کرد.»

ساخت مقدار زیادی از آبدان ها (اودان) برای استفاده آب از سوی شاگردان مکاتب اتحادیه زنان افغان

تدریس در این مکتب ساخته شده از سوی انجمن زنان افغان رایگان خواهد بود. همچنین شاگردان کتاب ها و دیگر مواد درسی را نیز رایگان به دست می آورند. گفته می شود که تال ۶۰۰ دختر و پسر در این مکتب ثبت نام کرده اند و تقاضا برای شمولیت به این مکتب بسیار بالا است. به ویژه کودکان فقیر باید از این طریق به آموزش دسترسی پیدا کنند.

بر اساس معلومات اتحادیه زنان افغان در اوسنابروک آلمان، علاوه بر این، این اتحادیه یک پروژه ویژه  را در جریان بحران کرونا در افغانستان زیر نام “پروژه بسته بهداشتی کرونا”، راه اندازی کرده است. این اتحادیه “یک کانتینر آب ۴۰ لیتره، ۶ دانه صابون، ماسک محافظتی، مواد ضد عفونی کننده و مواد آموزشی با قوانین بهداشتی را برای مقابله با شیوع ویروس کرونا در افغانستان فراهم کرده است و در دسترس شاگردان قرار داده است.

| منبع خبر : خبرگزاری دویچه وله
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.