Thursday, 18 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۳۰ حمل , ۱۴۰۳ - 10 شوال 1445
شناسه خبر : 20533
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 02 جولای 2020 - 14:58 |
جنگ در افغانستان

سازمان ملل: طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان خشونت‌ها را کاهش دهند

سازمان ملل: طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان خشونت‌ها را کاهش دهند

سازمان ملل روز پنج‌شنبه (۱۲ سرطان) از تمامی طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان خواسته تا خشونت‌ها را به‌گونۀ فوری، توقف دهند.

سازمان ملل همچنان از تمامی طرف‌‌ها خواسته‌‎است که تمامی تلاش‎‌های شان را برای حفاظت غیرنظامیان و مساعد ساختن زمینه برای برگزاری گفتگوهای میان افغانان در دوحه، انجام دهند.

سازمان ملل دربارۀ رویدادهای خشونت‌‌بار اخیر که در آن اعضای جامعۀ مدنی افغانستان هدف قرار گرفتند، “نگران می‌‎باشد.”

این سازمان در خبرنامه‌یی گفته‌‌است که “حملات هدفمند علیه رهبران مذهبی، کارکنان صحی، کارمندان قضایی، فعالان جامعۀ مدنی، نهادهای غیردولتی و خبرنگاران، تکان دهنده و جنایتکارانه است. ملل متحد از مسؤولین انتظار دارد که عاملین این حمالت را به عدالت بکشاند.”

دیبرا الینز، نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل برای افغانستان گفت: “کار بزرگ و تصامیم شجاعانه‌یی برای رسیدن افغان‎ها به این برحه زمانی بی‌سابقه گفتگوهای میان افغانان صورت گرفته‌‌است. من تمام طرف‌‌ها را ترغیب می‌کنم تا با نشان دادن تعهد خود به صلح از طریق اقدامات فوری و مشخص برای محافظت از افراد ملکی و کاهش خشونت، زمینه برای گفتگوهای صلح را ایجاد کنند.”

یافته‌‎های ابتدایی سازمان ملل نشان می‌‌دهند که در ۶ ماه اول سال ۲۰۲۰ بیش از ۸۰۰ غیرنظامی در “حملات عمدی” بر غیرنظامیان کشته و زخمی شده‎‌اند.

یوناما مسؤولیت نیمی از تلفات غیرنظامیان را به طالبان نسبت داده‌‎است.

سازمان ملل افزوده‌‌است که حملات که عمدأ غیرنظامیان را هدف قرار می‌‌دهند، “نقض جدی قانون بین المللی بشردوستانه می‌‌باشد که ممکن جنایت جنگی محسوب گردد. تداوم آسیب رسیدن به غیرنظامیان در نتیجۀ شلیک‌های غیرمستقیم در جریان درگیری‌‌های زمینی در مناطقی که غیرنظامیان زنده‌‌گی می‌‎کنند و باعث ۲۵ درصد از تلفات غیرنظامیان در ربع دوم سال ۲۰۲۰ گردیده‌است را مورد توجه قرار می‌‌دهد.”

سازمان ملل از همه طرف‌‌های درگیر می‌‎خواهد که برای مبارزه با همه‌‎گیری کووید نزده که یک “تهدید جدی برای همه در افغانستان می‌‌باشد، تمرکز کنند.”

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.