Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 20563
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 03 جولای 2020 - 9:30 |

سازمان ملل نگران است تشدید خشونت در افغانستان برای مختل کردن فرآیند صلح باشد

سازمان ملل نگران است تشدید خشونت در افغانستان برای مختل کردن فرآیند صلح باشد

سازمان ملل روز پنجشنبه با ارائه آماری که نشان می دهد در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ بیش از ۸۰۰ نفر در “حملات عامدانه” علیه غیرنظامیان در افغانستان کشته یا زخمی شده اند، ابراز نگرانی کرده است که هدف از افزایش خشونت ها از خط خارج کردن مذاکرات صلح باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه دبورا لایونز مدیر یوناما (هیات معاونت سازمان ملل در افغانستان) گفت: “افغان ها با تلاش فوق العاده و شجاعانه به این نقطه رسیده اند و در آستانه مذاکرات بین الافغانی قرار گرفته اند.”

او افزود: “خراب‌کنندگانی هستند که نمی خواهند جنگ تمام شود. مهم نیست که چه تاکتیکی را برای از خط خارج کردن فرآیند صلح به کار می گیرند، نباید به آنها اجازه موفقیت داده شود.”

یوناما گفت که طالبان مسئول نیمی از آمار زخمی ها و کشته ها است.

شورشیان و نیروهای دولتی به طور مرتب درگیر می شوند اما به گزارش خبرگزاری فرانسه در هفته های اخیر دادستان ها، رهبران مذهبی، عبادتگران، خبرنگاران، و کارمندان بخش مراقبت های بهداشتی و حقوق بشر هدف گرفته شده اند.

در ماه مه حمله مردان مسلح به بیمارستانی در کابل ۲۵ کشته به جا گذاشت به طوری که ۱۶ نفر آنها مادر بودند. طالبان مسئولیت این حمله و بسیاری حملات دیگر را رد کرده است.

یوناما طالبان و مقام های افغان را ترغیب کرد غیرنظامیان را هدف نگیرند و پیش از گفتگوهای آینده صلح برای کاهش درگیری تلاش کنند.

براساس توافق آمریکا و طالبان مذاکرات بین الافغانی قرار بود در ماه مارس شروع شود اما هنوز انجام نشده است.

با این حال براساس بیانیه ای که سفارت آمریکا در اسلام آباد روز پنجشنبه منتشر کرد زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان، به مقام های پاکستانی گفته است که طالبان و رهبران افغانستان به شروع مذاکرات نزدیک هستند.

به گزارش آسوشیتدپرس آقای خلیلزاد برای همواره کردن مسیر مذاکرات بین الافغانی که انتظار می رود در ماه جاری شروع شود در منطقه به سر می برد.

تاریخ دقیق شروع این مذاکرات اعلام نشده است اما محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، اواخر چهارشنبه گفت که دور اول مذاکرات در دوحه خواهد بود، جایی که دفتر سیاسی طالبان قرار دارد.

براساس آن توافق دو طرف باید پیش از شروع مذاکرات باقی زندانیان را آزاد کنند. دولت افغانستان قرار است پنج هزار زندانی طالبان و شورشیان قرار است هزار پرسنل دولت را آزاد کنند. دولت تاکنون ۳۵۰۰ نفر و طالبان حدود ۷۰۰ نفر را آزاد کرده است.

آقای خلیلزاد که پیش از پاکستان از ازبکستان دیدار کرده بود بعد از این به دوحه خواهد رفت تا با هیات مذاکرات طالبان دیدار کند.

| منبع خبر : بی بی سی
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.