Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ حمل , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 22075
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 27 جولای 2020 - 11:12 |

طالبان: اگر نیروهای خارجی نروند تصمیم‌های لازم را خواهیم گرفت

طالبان: اگر نیروهای خارجی نروند تصمیم‌های لازم را خواهیم گرفت

معاون سیاسی دفتر طالبان در قطر می‎گوید که اگر نیروهای خارجی در زمان مشخصی خارج نشوند، در آن صورت تصمیم‌های لازم را اتخاذ خواهیم کرد.

ملاعبدالغنی برادر معاون سیاسی دفتر طالبان در قطر در یک مصاحبه اظهار داشته که اگر نیروهای خارجی در زمان مشخصی از افغانستان خارج نشوند، در آن صورت رهبری این گروه تصمیم‌های لازم را اتخاذ خواهند کرد.

ایالات متحده آمریکا و طالبان اواخر سال خورشیدی بعد از ۱۸ ماه گفتگو توافقنامه صلح را در دوحه قطر امضا کردند که روی چهار محوری متمرکز است؛ در یکی از این محورها آمریکا متعهد است تمام نیروهای خود و نیروهای ائتلاف از جمله پرسنل ملکی غیردیپلماتیک، پیمانکاران نظامی، آموزگاران، مشاوران و نیروهای حمایتی خود را ظرف ۱۴ ماه از افغانستان خارج کند.

ملا برادر درباره توافقنامه قطر و خروج نیروهای آمریکا از افغانستان گفت که جدول زمانی خروج نیروهای خارجی از افغانستان مشخص است و آنها طی ۱۴ ماه باید از این کشور خارج شوند. نتایج اجرای توافقنامه قطر با آمریکا تاکنون مثبت بوده است. در مرحله نخست آمریکا اعلام کرد که ۵ پایگاه نظامی را تخلیه کرده است و نظامیان امریکایی نیز به ۸۶۰۰ نفر کاهش یافته‌اند که البته این روند ادامه دارد، با این حال، اگر نیروهای خارجی در زمان تعیین‌شده از افغانستان خارج نشوند، امارت اسلامی تصمیم‌های لازم را اتخاذ خواهد کرد.

او همچنین گفته که توافقات پشت‌پرده‌ای بین امارت و آمریکا وجود ندارد و تاکید بر آزادی ۵ هزار زندانی طالبان کرده است تا گفتگوهای بین افغانان شروع شود.

او گفت که ما اصرار داریم که زندانیان ما بر اساس توافقنامه دوحه و فهرست ارائه‌شده به طرف مقابل، آزاد شوند تا زمینه برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی نیز مهیا شود و البته این ادعا که امارت اسلامی فهرست جدیدی به کابل ارائه کرده است نیز حقیقت ندارد.

ملابرادر در پاسخ به تلاش طالبان برای در اختیار گرفتن تمام قدرت در کشور نیز گفت: طالبان خواستار برپایی نظام اسلامی فراگیر است. ما در فکر انحصار قدرت نیستیم. همه افغانها برای خدمت و حراست از نظام اسلامی و کشور شان حق دارند که سهیم باشند.

معاون سیاسی رهبر طالبان درباره نقش احتمالی اشرف غنی در حکومت آینده و مخالفان آغاز مذاکرات بین‌الافغانی در دولت کنونی افغانستان اظهار داشت: «زمانی که بر اساس تفاهم و مذاکرات بین‌الافغانی یک نظام اسلامی در افغانستان تشکیل شد، هر افغان حق دارد که در خدمت به این کشور سهیم شود. البته روند صلح موافقان و مخالفانی دارد که در دولت اشرف غنی هم شاید برخی مخالف این روند باشند».

این مقام طالبان همچنین درباره نقش امریکا در دولت آینده افغانستان نیز تصریح کرد که بحث و تعیین نظام آینده اسلامی در افغانستان مربوط به افغانها است و باید آنها تصمیم بگیرند.

ملابرادر در پایان نیز درباره افزایش ارتباط افغانستان علاوه بر آمریکا با قدرت‌های منطقه‌ای جمله ایران و روسیه نیز تاکید کرد: «ما می‌خواهیم که با کشورهای همسایه حسن همجواری و تعامل نیک و با قدرتهای منطقه روابط خوب داشته باشیم و در عین حال با دیگر کشورهای جهان نیز خواستار روابط مثبت هستیم».

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.