Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 21379
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 15 جولای 2020 - 16:29 |

معاون وزارت امور خارجه ایران عصر امروز به کابل می‌رود

معاون وزارت امور خارجه ایران عصر امروز به کابل می‌رود

رسانه‌های ایرانی گزارش دادند که عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران همراه یک هیات سیاسی، امنیتی و اقتصادی عصر امروز چهارشنبه ۱۵ ژوئیه به کابل پایتخت افغانتسان سفر می‌کند.

خبرگزاری ایرنا نوشت، قرار است عراقچی در این سفر با مقام‌های افغان در مورد مسایل مختلف صحبت کند.

این خبرگزاری در ادامه نوشت: «عراقچی همچنین عصر پنجشنبه در همایش “چشم‌انداز روابط افغانستان و ایران، چالش‌ها، فرصت‌ها” به همراه جاوید لودین معاون سیاسی پیشین وزارت امور خارجه افغانستان شرکت کرده و به سخنرانی می‌پردازد. این نشست توسط انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان در کابل برگزار می‌شود».

قابل ذکر است معاون وزارت امور خارجه ایران در شرایطی به کابل سفر می‌کند که دونیم ماه پیش حادثه غرق شدن مهاجرین افغان در مرز ایران رخ داد که به گفتۀ شماری از مهاجرین افغان نجات یافته از این حادثه، مرزبانان ایرانی آنها را پس از شکنجه به رودخانه هریرود انداختند، اما مقام‌های ایرانی همواره این ادعا را رد کرده و گفته‌اند که مرزبانان ایرانی هیچ دخالتی در این رویداد نداشته‌اند.

پس از گذشت یک ماه از حادثه غرق شدن مهاجرین افغان، یک موتر(خودرو) حامل مهاجرین افغان در شهر یزد ایران آتش گرفت که در این حادثه سه نفر بر اثر جراحات و سوختگی جان باختند. برخی از مهاجرین افغان که از این حادثه نجات یافتند گفتند که موتر آنها بر اثر «تیراندازی نیروهای انتظامی ایران» آتش گرفت.

در همین حال، سفارت افغانستان در تهران اعلام کرد که مقام‌های ایرانی مسئولیت تیراندازی به موتر حامل مهاجرین افغان در شهر یزد را پذیرفتند.

این دو حادثه مرتبط به مهاجرین افغان در ایران باعث تظاهرات گسترده در بیشتر از شهرهای افغانستان و شماری از شهرهای اروپا و آمریکا شد، معترضان افغان عکس‌های خامنه‌ای، حسن روحانی و پرچم رژیم ایران را به آتش کشیدند و خواهان اجرای عدالت برای خانواده قربانیان شدند.

پس از آن هیأت افغانستان روز یک‌شنبه ۲۱ ژوئن ۲۰۲۰ به ریاست محمد حنیف اتمر سرپرست وزارت امور خارجه این کشور در سفری دو روزه وارد تهران شد و با مقام‌های ارشد ایرانی از جمله محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در مورد مسایل مختلف دو کشور از جمله «حوادث ناگوار اخیر» علیه مهاجرین افغان مذاکره کرد.

وزارت امور خارجه افغانستان روز دوشنبه ۲۲ ژوئن ۲۰۲۰ اعلام کرد، که هیأت نمایندگی این کشور در سفر دو روزۀ خود به تهران با مقام‌های ایرانی در مورد مسایل مختلف گفت‌وگو کرد و در زمینۀ مصونیت اتباع افغان و پی‌گیری جدی حوادث اخیر که منجر به جان‌باختن شماری از شهروندان افغان در ایران شد و راه‌های جلوگیری از تکرار این حوادث، به توافقاتی دست یافتند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.