Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ حمل , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 21027
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 10 جولای 2020 - 10:08 |

نشست بین‌المللی تقویت اجماع در مورد صلح افغانستان؛ ادامه خشونت‌ها از سوی طالبان مایه نگرانی عمیق است

نشست بین‌المللی تقویت اجماع در مورد صلح افغانستان؛ ادامه خشونت‌ها از سوی طالبان مایه نگرانی عمیق است

نشست بین‌المللی تقویت اجماع در مورد صلح افغانستان با حضور نمایندگان کشورهای مختلف و سازمان‌های بین‌المللی به میزبانی وزارت امور خارجه کشور از طریق ویدیو کنفرانس، عصر روز پنجشنبه (۱۹ سرطان) برگزار شد.

محمداشرف غنی رییس جمهور در مراسم افتتاح این نشست گفت که خواستار صلحی است که افغانستان به عنوان کشورِ مستقل و متحد در منطقه و جهان، دستاوردهایی‌که در ۱۹ سال اخیر داشته، حفظ شود.

آقای غنی گفت که خشونت از جانب طالبان، مایۀ نگرانی عمیق است و میزان خشونتِ این گر‌وه در برابر نیروهای امنیتی و دفاعی افغان پذیرفتنی نیست.

در این همایش بین‌المللی به علاوۀ رییس جمهور محمداشرف غنی، نمایندگان و سفرای ایالات متحده‌ای امریکا، اتحادیه‌ی اروپا، یوناما، ناتو، بریتانیا، آلمان، فرانسه، ناروی، کانادا، هالند به نمایندگی از سویدن، دانمارک و فینلند، جاپان، آسترالیا، کوریای جنوبی و اندونیزیا صحبت کردند.

آنان حمایت خویش را از تلاش‌های صلح در افغانستان ابراز داشتند و با تأکید بر حفظ دستاوردهای سالیان اخیر، اصل جمهوریت نظام، حقوق زنان، اقلیت‌ها، پاس‌داری از آزادی‌های مندرج در قانون اساسی، کاهش خشونت و اعلان آتش بس خواهان آغاز مذاکرات هرچه زودتر بین‌الأفغانی گردیدند.

داکتر عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحۀ ملی نیز در این همایش گفت: شما از یکی از مهم‌ترین اولویت‌های افغانستان که دست‌یافتن به صلح دایمی و ختم جنگ است حمایت خود را اعلان کردید. از این بابت از شما تشکر و سپاس‌گزاری می‌کنیم. امیدوارم به کمک‌ها و حضور فعال خویش در مرحله‌ی پساصلح نیز ادامه دهید.

رییس شورای عالی مصالحۀ ملی به اشتراک کنندگان همایش اطمینان داد که حفظ دستاوردهای سالیان اخیر که با قربانی‌های فراوان به دست آمده در رأس برنامه‌های او درمذاکرات و دست‌یافتن به صلح قرار دارد.

وی به متحدان بین‌المللی افغانستان اطمینان داد که در کار تشکیل کابینه و نهایی سازی تشکیلات شورای عالی مصالحه پیش‌رفت‌های لازم صورت گرفته است.

رییس شورای عالی مصالحۀ ملی در بخش دیگر از صحبت‌های خود افزود که کار نهایی سازی تبادلۀ اسیران دو طرف ادامه دارد و جمهوری اسلامی افغانستان متعهد است که این روند را برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی تکمیل کند.

رییس شورای عالی مصالحۀ ملی افزایش خشونت در این مرحله را محکوم کرد و از طالبان خواست تا در زمینه‌ی کاهش خشونت‌ همکاری نمایند. برای پایان دادن به کاهش خشونت‌ها داکتر عبدالله خواهان برقراری آتش بس بشردوستانه در افغانستان گردید.

رییس شورای عالی مصالحۀ ملی در بخش دیگر از صحبت‌های خود افزود: صلح نه تنها برای افغانستان که برای منطقه و جهان مهم است و زمینه‌ی همکاری‌های بیشتر اقتصادی و مبارزه با دهشت‌افگنی و افراط‌گرایی را فراهم می‌سازد.

داکتر عبدالله از نمایندگی و حضور زنان، جامعه‌ی مدنی و خانواده‌های قربانیان در روند صلح و پساصلح به عنوان یکی از اصول جمهوری اسلامی افغانستان اطمینان داد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.