Tuesday, 16 April , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۸ حمل , ۱۴۰۳ - 8 شوال 1445
شناسه خبر : 21265
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان تاریخ انتشار : 14 جولای 2020 - 10:23 |

نگرانی نمایندگان از افزایش ناامنی در شاهراه‌ها؛ تجربه محاصره حکومت نجیب تکرار نشود

نگرانی نمایندگان از افزایش ناامنی در شاهراه‌ها؛ تجربه محاصره حکومت نجیب تکرار نشود

برخی نمایندگان از افزایش ناامنی‌ها در سراسر کشور به ویژه شاهراه‌های عمومی کشور ابراز نگرانی کرده و هشدار دادند که اگر دولت متوجه نشود، تجربه محاصره حکومت نجیب توسط مجاهدین وقت، تکرار خواهد شد.

نمایندگان مجلس در نشست روز دوشنبه (۲۳ سرطان) مجلس تاکید کردند که حکومت به ویژه نهادهای امنیتی جلو نا امنی در مسیر شاهراه‌ها بگیرند و با واکنش سریع اجازه ندهند طالبان شاهراها را نا امن سازند.

خان محمد وردک یک عضو مجلس با اشاره به تشدید نا آرامی‌ها در شاهراه‌های کابل- شمال، کابل، هرات و کابل خوست گفت که طالبان قصد دارند شاه رگ‌های اقتصادی دولت افغانستان را در دست گیرند.

آقای خان تامین امنیت شاهراه‌ها را بسیار جدی خواند و گفت که اگر حکومت به ویژه نهادهای امنیتی با این مساله به گونه سطحی برخورد کنند؛ تجربه گذشته یعنی تجربه حکومت نجیب الله در کشور تکرار خواهد شد.

گفتنی است که مجاهدین در دوران حکومت نجیب با تشدید نا امنی‌ها در شاهراه‌های منتهی به کابل، پایتخت را محاصره اقتصادی کرده بودند و بسیاری آگاهان همین مساله را یکی از عوامل اصلی سقوط دولت نجیب عنوان می‌کنند.

همچنین، برخی نمایندگان دیگر از تشدید نا امنی‌ها در ولایت‌های بادغیس، لوگر و سرپل انتقاد کرده و مسوولان امنیتی را در تامین امنیت مردم به کوتاهی متهم کردند.

حمدالله بیک نماینده مردم سرپل در مجلس گفت که تحرکات طالبان بخاطر دست یابی به اهداف خطرناک ای نگروه در سرپل شدت یافته و ولسوالی کوهستانات که از چندین سال به این‌طرف در اختیار این گروه قرار دارد، به مرکز سوق و اداره جنگ برای جنگجویان داعش، طالبان و سایر گروه‌های تروریستی تبدیل شده است.

آقای بیک افزود که طالبان دو روز پیش بیشتر از ده چک پاینت در مسیر سرپل بلخ داشتند و ۱۷ تن از باشندگان این ولایت را با خود برده اند.

او هشدار داد که مرکز سرپل در حالت سقوط قرار دارد و اگر توجه نشود، در این ولایت فاجعه رخ خواهد داد.
با این وجود، میر رحمان رحمانی رییس مجلس نیز با اشاره به این‌که طالبان در تلاش اند تا کنترل شاهراه‌های کشور را در دست گیرند و هم اکنون با بیرون شدن در شاهراه ها مسافران را اذیت و آزار می‌دهند، به کمیسیون‌های امنیت داخلی و امور دفاعی هدایت داد تا این موضوع را مورد بررسی جدی قرار دهند.

آقای رحمانی همچنین در مورد تهدیدات بلند امنیتی بادغیس، سرپل و سراسر کشور به این دو کمیسیون مجلس وظیفه داد تا مسوولان زیربط امنیتی را مورد بازپرس قرار دهند.

این در حالی است که پس از امضای توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان، طالبان حملات خود را بر نیروهای امنیتی افغانستان افزایش داده است و دولت افغانستان هشدار داده که افزایش خشونت طالبان روند صلح را آسیب می رساند.

بر بنیاد توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان، گروه طالبان به کاهش خشونت‌ها متعهد شده؛ اما بر خلاف تعهد خود جنگ را افزایش داده اند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.