Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ حمل , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 21908
  پرینتخانه » گزارش تاریخ انتشار : 23 جولای 2020 - 13:30 |

نیروهای امریکایی دو قرارگاه خود در شرق افغانستان را تخلیه کرده اند

نیروهای امریکایی دو قرارگاه خود در شرق افغانستان را تخلیه کرده اند

نیروهای امریکایی دو قرارگاه خود در ننگرهار را تخلیه کرده اند. عطاءالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار شب گذشته به رادیو آزادی گفت که این قرارگاه‌ها در دو روز گذشته به نیروهای افغان سپرده شدند.

آقای خوگیانی افزود: “در ولسوالی‌های هسکه مینه و اچین قرارگاه‌هایی که نیروهای خارجی داشتند به نیروهای امنیتی مستقر در ننگرهار سپرده شده است و امور امنیت منطقه ازسوی این نیروها به پیش برده می‌شود.”

نیروهای امریکایی از منطقه خارج شده اند که قبلاً درآنجا با نیروهای افغان درجنگ، در برابر گروه دولت اسلامی داعش کمک می‌کردند.

اجمل عمر معاون شورای ولایتی ننگرهار ابراز نگرانی می‌کند که نیروهای افغان مستقر دراین قرار گاه‌ها بعد ازاین امکان دارد حمایت هوایی نداشته باشند.

او می‌افزاید: “در ولسوالی اچین امریکایی‌ها تقریباً شش سال قبل و در ولسوالی هسکه مینه دو- سه سال قبل قرارگاه ساخته بودند. این مناطق اکنون به نیروهای افغان سپرده شده است. نیروهای امریکایی همیشه با خود حمایت هوایی داشتند و بردشمن متفوق بودند. نیروهای امنیتی افغان اکنون حمایت هوایی ندارند. منطقه کوهستانی است، شاید مردم منطقه و ولسوالی‌ها با مشکلات روبه‌رو شوند.”

وزارت دفاع امریکا هفتۀ گذشته گفت که در ۱۳۵ روز بعد از “توافقنامه ۲۹ فبروری” با طالبان ۵ پایگاه خود را درافغانستان تخلیه کرده است.

طالبان دربارۀ تخلیۀ دو قرارگاه ازسوی نیروهای امریکایی درننگرهار هنوز تبصره نکرده اند و این هم معلوم نیست که چه تعداد سربازان دراین قرارگاه‌ها مستقر بودند.

مقام‌های امریکایی اوایل ماه جاری اعلام کردند که شمار سربازان امریکایی در افغانستان به ۸۶۰۰ سرباز کاهش یافته است.

طالبان با صدور اعلامیه از کاهش نیروهای امریکایی درکشور استقبال کرده گفتند به تعهدات توافقنامه خود با امریکا پایبند بوده به نیروهای امریکایی حمله نکرده اند. ولی اتهام وارد کردند که پیلوتان امریکایی با نقض توافقنامه درحملات هوایی با نیروهای افغان کمک کرده اند.

حملات هوایی در دو روز گذشته شدت اختیار کرده است. محمدعلی فقیریار ولسوال ادرسکن هرات دیروز به رسانه‌ها گفت که یک تجمع طالبان میان این ولسوالی و ولسوالی گذره بمباردمان شده که به گفته مردم بیش از ۴۵ نفر درآن کشته شده اند.

اما در اعلامیه طالبان آمده که ۸ غیرنظامی دراین حمله کشته و ۱۲ تن دیگر زخمی شده اند.

ازسوی دیگر قوماندانی امنیه کندهار می گویدکه در بمباردمان شب چهارشنبه نیروهای امریکایی در مربوطات ولسوالی خاکریز ۳۶ تن از جنگجویان طالبان گشته شده اند.


حکومت افغانستان طالبان را به افزایش حملات متهم می‌کنند.

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح درافغانستان نیز هفته گذشته گفت که حملات طالبان افزایش یافته و این روش با تعهدی که آنها داشتند که قبل از گفت‌وگوی بین‌الافغانی خشونت را کاهش و هنگام گفت‌وگوبه آتش‌بس دایمی توافق می‌کنند سازگار نیست.

به اساس توافقنامۀ قطر، اگر طالبان تعهدات خود را عملی سازند همه نیروهای امریکایی تا نیمه سال آینده افغانستان را ترک خواهند گفت.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.