Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ حمل , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 20670
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 05 جولای 2020 - 11:40 |

کمیسیون حقوق بشر: راکت‌های ارتش از غیرنظامیان در ولسوالی سنگین هلمند قربانی گرفته است

کمیسیون حقوق بشر: راکت‌های ارتش از غیرنظامیان در ولسوالی سنگین هلمند قربانی گرفته است

یک هفته پس از حمله مرگ‌بار در ولسوالی سنگین ولایت هلمند، کمیسیون مستقل حقوق بشر اعلام کرد، راکت‌هایی که در بازار این ولسوالی اصابت کرد، از سوی ارتش در پاسخ به حملات گروه طالبان شلیک شده بود.

در اعلامیه این نهاد آمده است که بر اساس مصاحبه با قربانیان، شاهدان، متنفذان محلی، نهادهای صحی، نهادهای مدنی و شورای ولایتی، سه مرمی سلاح ثقیله به بازاری در ولسوالی سنگین ولایت هلمند در نهم سرطان اصابت کرده و سبب کشته‌شدن ۲۷ تن و زخمی‌‌شدن ۳۵ تن از غیرنظامیان شده است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر گفته است که نیروهای امنیتی (در تبادله آتش میان آن‌ها و گروه طالبان) این راکت‌ها را شلیک کرده بوده‌اند.
گنج‌بازار ولسوالی سنگین ولایت هلمند صبح روز دوشنبه، نهم سرطان مورد اصابت چند فیر راکت قرار گرفت. در این رویداد خانه‌های اطراف حادثه نیز تخریب شده و ده‌ها حیوان نیز تلف شده‌اند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر ‌این حمله را مصداق «نقض حقوق بشردوستانه بین‌المللی» خوانده و از طرف‌های درگیر‌ خواسته است که قواعد و‌ مقررات حقوق بین‌الملل بشردوستانه را رعایت کنند و با احترام به حق حیات شهروندان، ‌افراد، مکان‌‌ها و تأسیسات غیرنظامی‌ را هدف قرار ندهند.

این کمیسیون از حکومت نیز خواسته است که برای بررسی این رویداد هیأت بی‌طرف و قابل اعتماد مردم را توظیف کند تا این رویداد را به صورت همه‌جانبه بررسی کند و نیز عاملان آن را مورد پی‌گرد قانونی قرار دهد.

کمیسیون مستقل حقوق بشر از حکومت هم‌چنان خواسته است، اطمینان دهد که چنین رویدادهایی بار دیگر تکرار نخواهد شد.

این نهاد از گروه طالبان نیز خواسته است که برای کارمندان کمیسیون مستقل حقوق بشر زمینه تحقیق، مشاهده و بررسی محل رویداد را فراهم کند.

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد یا یوناما نیز یک روز پس از این حادثه گفته است که یافته‌های بی‌طرفانه و ابتدایی این نهاد نشان می‌دهد که راکت‌های شلیک شده از سوی ارتش در بازار ولسوالی سنگین ولایت هلمند از غیرنظامیان قربانی گرفته است.

به گزارش یومانا، چندین منبع معتبر به این نهاد تأیید کرده‌اند که نیروهای ارتش چندین راکت را در پاسخ به حمله طالبان شلیک کرده‌اند که به هدف نرسیده و در بازار ولسوالی سنگین اصابت کرده است.

دفتر والی هلمند در آن زمان گفته بود که طالبان ابتدا چهار راکت را به بازار ولسوالی سنگین شلیک کردند و سپس یک موتربمب نیز منفجر شده است. طالبان اما نیروهای ارتش را مسوول این راکت‌پراکنی اعلام کرده بودند.

نیروهای ارتش مستقر در ولایت هلمند هر نوع ادعا در مورد دست داشتن نیروهای امنیتی در حادثه روز دوشنبه در سنگین ولایت هلمند را رد کرده‌اند. دفتر والی هلمند نیز در نهم سرطان اعلام کرده بود که طالبان تا ساعاتی پس از رویداد صبح دوشنبه بر قرارگاه ارتش در ولسوالی سنگین حملات راکتی را ادامه داده بودند تا واکنش ارتش را در پی داشته باشد و از این طریق بتوانند، ادعای‌شان را ثابت کند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.