Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 21761
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان تاریخ انتشار : 21 جولای 2020 - 13:30 |

آریانا و کام‌ایر اجساد افغان‌های غرق شده را از ترکیه به کابل انتقال می‌دهند

آریانا و کام‌ایر اجساد افغان‌های غرق شده را از ترکیه به کابل انتقال می‌دهند

دو شرکت هواپیمایی افغانستان مسئولیت انتقال مجانی جسدهای شهروندان این کشور را که در نتیجۀ غرق شدن کشتی حامل شان در آب‌های ترکیه جان دادند، به عهده گرفته اند.

حبیب احمد خنجانی شارژدافیر و سرپرست سفارت افغانستان در انقره دوشنبه (۲۰ جولای ) به رادیو آزادی گفت، ترکیه به پرواز های شرکت‌های هوایی آریانا و کام‌ایر اجازه داده تا آنها بدون انتقال مسافر از افغانستان به این‌کشور، اجساد قربانیان و همچنان سایر افغانان را به کشور شان منتقل سازند.

آقای خنجانی افزود که روند انتقال این جسدها تا پایان هفته ادامه خواهد یافت: “فعلاً سه جسد در استانبول است. ما این را به شکلی تنظیم خواهیم کرد که توسط پروازهای آریانا و کام‌ایر اجساد انتقال یابند. در پروازهای چهارشنبه و جمعه تنظیم می‌کنیم و جسدها را می‌فرستیم.”

حادثۀ ۲۷ جون در جهیل وان ترکیه رخ داد. کشتی حامل نزدیک به ۶۰ پناهجو به صورت غیرقانونی از ایران حرکت کرده بود.

شارژدافیر سفارت افغانستان در انقره می‌گوید که ماشین کشتی احتمالاً دچار عوارض فنی شده بود که حادثه را به بار آورد.

حبیب احمد خنجانی در مورد هویت جسدها به رادیو آزادی جزئیات داد: “به تعداد ۵۸ جسد دریافت شده که از میان آنها ۲۸ جسد شناسایی شده‌اند. شناسایی هم توسط اقارب شان صورت گرفته. این مشخص نیست که همه شان افغان باشند. فقط ما توانستیم ۲۴ جسد را از طریق اقارب شان شناسایی کرده‌ایم.”

خنجانی افزود، برخی جسدها که قابل شناسایی نبودند، در ترکیه به خاک سپرده شدند. به گفتۀ این دپلومات افغان، جسد سه کودک هم از این رویداد به دست آمده است.

مقام‌های ترکیه از جمله سلیمان سویلو وزیر داخلۀ آن کشور می‌گویند که کشتی بین ۵۵ تا ۶۰ سرنشین داشت.

این نخستین رویداد برای شهروندان افغانستان در آب‌های ترکیه نبود بلکه در گذشته رویداد های مشابه هم رخ داده اند.

روز دوشنبه وزارت خارجۀ افغانستان گفت شهروندان این کشور باید از سفر‌های غیر قانونی خودداری کنند و زندگی و سرنوشت خود را به دست قاچاقبران نسپارند.

کریم الله باشندۀ اصلی ولایت تخار، در حال حاضر در ترکیه کارگر است.

او از شنیدن خبر غرق شدن کشتی در ۲۷ جون خیلی سراسیمه شده بود زیرا برادرش قصد آمدن از ایران به ترکیه را داشت: “برادر من هم می‌خواست از ایران به ترکیه بیاید. در میان مرز ناپدید شده بود. سراسیمه بودیم که داخل کشتی نباشد. تلاش خود را کردیم و خوشبختانه داخل کشتی نبود و برادرم را پیدا کردم که در تهران است. اما متاسفانه خیلی دردآور است.”

ترکیه در حال حاضر برای شماری از شهروندان افغانستان، راهی به سوی اروپای غربی دانسته می‌شود.

نزدیکی این کشور با ایران از یکسو و با اروپا از جانب دیگر، توجهی شمار زیادی را برای آمدن غیرقانونی به کشور های اروپایی به خودش جلب کرده است.

جنگ، نبود کار و بحران باعث شده تا شمار زیادی از شهروندان افغانستان، راه های غیرقانونی را برای سفر به ترکیه و اروپا بر گزینند.

ادارۀ پناهجویان سازمان ملل متحد، ترکیه را بزرگ‌ترین میزبان پناهجویان غیرقانونی در جهان می‌داند.

حدود چهار میلیون پناهجو در این کشور به سر می‌برند که بزرگ‌ترین بخش آن شهروندان سوریه و افغانستان استند.

سازمان عفو بین‌الملل، پنج کشور یعنی سوریه، ونزویلا، افغانستان، سودان جنوبی و میانمر را در سال ۲۰۱۹ دارای بیشترین پناهجویان در جهان اعلام کرد.

به گفتۀ این سازمان، جنگ، فقر، فساد اداری و بحران، عامل اصلی پناهندگی شهروندان این کشورها در سایر نقاط جهان شده و با وجود خطرها و هشدار، از میزان پناهندگی این پنج کشور تا هنوز کاسته نشده است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.