Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 20933
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار جهان تاریخ انتشار : 09 جولای 2020 - 15:21 |

احتمال افزایش ۱.۵ درجه ای دمای سیاره در پنج سال آینده بیشتر شده

احتمال افزایش ۱.۵ درجه ای دمای سیاره در پنج سال آینده بیشتر شده

سازمان جهانی هواشناسی می گوید اکنون بیش از پیش احتمال دارد که دمای زمین تا پنج سال دیگر به بیش از یک و نیم درجه سانتیگراد بالاتر از دوران ماقبل صنعتی رسیده باشد.

براساس ارزیابی این سازمان این مرز اکنون به احتمال ۲۰ درصد در یکی از سال های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ شکسته خواهد شد.

دانشمندان می گویند این نشان می دهد که مهار تغییرات اقلیمی چقدر دشوار شده است.

توافق ۲۰۱۵ پاریس از رهبران جهان می خواست خود را به سیاست هایی متعهد کنند که هدف آن این است که افزایش میانگین دمای زمین نسبت به دوران پیشاصنعتی از ۱.۵ درجه سانتیگراد بالاتر نرود.

محققان می گویند که میانگین سالانه دمای زمین همین حالا بیش از یک درجه بالاتر از دهه ۱۸۵۰ است و احتمالا در پنج سال آینده در همین حدود باقی خواهد ماند.

مطالعات قبلی شانس افزایش ۱.۵ درجه ای دما در کوتاه مدت را ده درصد ارزیابی کرده بود که حالا این شانس دو برابر شده و هرچه جلوتر می رویم بیشتر می شود.

بعضی بخش های جهان بیش از سایر بخش ها شاهد افزایش دما خواهند بود، و دانشمندان می گویند که میزان افزایش دما در قطب شمال احتمالا دو برابر متوسط امسال جهانی خواهد بود.

آنها همچنین پیش‌بینی می کنند که در پنج سال آینده به دلیل بالا آمدن سطح دریا توفان های بیشتری در اروپای غربی روی دهد.

این ارزیابی نوسان های طبیعی و همچنین تاثیر تصاعد کربن در اثر فعالیت های انسانی را در نظر می گیرد – با این حال این مدل ها کاهش تصاعد دی اکسید کربن در پی همه گیری ویروس کرونا را محسوب نمی کند.

سازمان جهانی هواشناسی می گوید بعید است کاهش فعالیت ها در اوایل دهه ۲۰۲۰ بر دما تاثیر بگذارد.

پروفسور پاتری تالاس مدیر کل این سازمان گفت: “سازمان جهانی هواشناسی بارها تاکید کرده است که کاهش فعالیت های صنعتی و اقتصادی در اثر کووید-۱۹ جایگزینی برای اقدامات پایدار و هماهنگ برای جلوگیری از تغییرات اقلیمی نیست.”

آتش در جنگل

او گفت: “به دلیل دوام زیاد دی اکسید کربن در اتمسفر، انتظار نمی رود کاهش تصاعد در سال جاری به کاهش تراکم دی اکسید کربن جو که عامل افزایش دماست منجر شود.”

او گفت که ناکامی در رسیدگی به تغییرات جوی ممکن است رفاه و سلامت انسان ها، اکوسیستم ها و اقتصادها را برای قرن ها تهدید کند.

به گفته او دولت ها باید از فرصتی که برای تهیه برنامه های بهبود اقتصادی پدید آمده برای پیشبرد جدی سیاست های مهار این تغییرات استفاده کنند.

کارشناسان می گویند اگر مرز ۱.۵ درجه سانتیگراد در یکی از سال های آینده شکسته شود، این به معنی بی اعتبار بودن اهداف جاری نیست.

با این حال این تحول یک بار دیگر اضطراری بودن کاهش تصاعد گازهای گلخانه ای برای جلوگیری از حرکت سیاره به سوی یک دنیای گرمتر و پرمخاطره تر را نشان خواهد داد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.