Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ ثور , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 20593
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 04 جولای 2020 - 9:29 |

ارگ: طالبان روابط‌شان را با گروه‌های تروریستی خارجی، قطع کنند

ارگ: طالبان روابط‌شان را با گروه‌های تروریستی خارجی، قطع کنند

حکومت افغانستان از گروه طالبان می‌خواهد که مطابق موافقت‌نامۀ صلح با امریکا روابط‌شان را با گروه‌های تروریستی خارجی، قطع کنند.

صدیق صدیقی شام دیروز در صحبتی گزارش وزارت دفاع امریکا که گویا طالبان با القاعده و گروه‌های متحد آن رابطه دارند را تائید می‌کند.

آقای صدیقی افزود: “اطلاعات نهادهای استخباراتی ما تا هنوز هم گزارش‌هایی از حضور جنگجویان خارجی در افغانستان دارد. ما خواهان این هستیم که مواد موافقت‌نامه ای را که گروه طالبان امضأ کردند، طبعاً در آن یک بخش‌اش این است که طالبان (با شبکۀ القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی) قطع رابطه کنند، باید عملی شود. در غیر صورت، این گزارش‌های آخر، میزان بالای خشونت، رابطۀ شان با گروه‌های تروریستی القاعده و غیره می‌شود که پروسۀ صلح را خدشه‌دار بسازد.”

موافقت‌نامه میان طالبان و ایالات متحده در ۲۹ ماه فبروری در دوحۀ قطر به امضأ رسید. گروه طالبان در این توافق تعهد کردندکه به‌هیچ یکی از گروه‌های تروریستی بین‌المللی به‌شمول شبکۀ القاعده از خاک افغانستان اجازۀ حمله بر دیگر کشورها را نمی‌دهند.

وزارت دفاع امریکا روز چهارشنبه در گزارش تازه ای به کانگرس گفت، طالبان تا هنوز در نیم قارۀ هند با متحدان القاعده‌شان روابط نزدیک و همکاری مشترک دارند.

در این گزارش وزارت دفاع امریکا رویدادها از اول ماه دسمبر سال ۲۰۱۹ تا آخر ماه مارچ امسال در نظر گرفته شده است.

در گزارش آمده است: “بخشی نیم قارۀ هند شبکۀ القاعده به‌طور منظم از طالبان حمایت می‌کند، در حملات جنگجویان طالبان برای تضعیف حکومت افغانستان کمک می‌کند و تا هنوز در منطقه به حمله بر سربازان امریکایی و اهداف غربی بی‌نهایت علاقمند است.”

حکمت اعظمی معاون مرکز مطالعات جنگ و صلح افغانستان در بارۀ ارزیابی وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) به رادیو آزادی گفت که طالبان در ایتلافی با القاعده و دیگر گروه‌های افراطی شامل اند.

آقای اعظمی افزود: “به نظر می‌رسد که افراد مهم طالبان با اعضای شبکۀ القاعده همکاری می‌کنند. به تازه‌گی کار را بالای ایتلاف مشترک شروع کرده اندکه در آن القاعده، داعش، شبکۀ حقانی، لشکر طیبه و جهیش محمدی مشترکاً کار می‌کنند. در این شک نیست که این موافقت‌نامه صلح طالبان با امریکا را به یک مشکل تازه روبه‌رو می‌کند.”

آقای اعظمی مانند سخنگوی رئیس جمهور و دیگر تحلیل‌گران به این باور اند که روابط میان طالبان و القاعده به روند صلح صدمه می‌زند.

سازمان ملل متحد نزدیک به یک ماه قبل هم در گزارشی گفته بود که بر اساس دوستی دیرینه میان القاعده و طالبان، پیشینۀ مبارزۀ مشترک و عقیده واحد، روابط شان تاکنون هم برقرار است.

در گزارش سازمان ملل متحد همچنان آمده که طالبان در جریان پروسه صلح با امریکا به‌طور منظم با شبکۀ القاعده مشوره می‌کرد و به این شبکه اطمینان داده که روابط‌شان استوار باقی می‌ماند.
اما طالبان گزارش وزارت دفاع امریکا و سازمان ملل متحد را رد کرده اند. آنها می‌گویند، با هیچ یک از گروه‌های تروریستی ارتباط ندارند.

اما حکومت افغانستان در باره این اتهام‌ها تا حال چیزی نگفته است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.