Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ حمل , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 21170
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 12 جولای 2020 - 20:39 |

افزایش نگرانی‌ از ناامنی شاهراه‌های شمال افغانستان

افزایش نگرانی‌ از ناامنی شاهراه‌های شمال افغانستان

شماری از مسافران و رانندگان از بدتر شدن ناامنی در شاهراه‌های شمال افغانستان در روزهای اخیر خبر می‌دهند و می‌گویند دو طرف درگیر، برای پیشبرد اهداف خود برخی جاده‌ها و شاهراه‌ها را می‌بندند و این باعث مختل شدن رفت و آمد مسافر و کالا می‌شود.

بنا بر گزارش‌ها، محل اصلی درگیری‌ها بین نیروهای دولتی و طالبان در چند روز گذشته مناطق چشمه شیر در مسیر بغلان-بلخ و جرخشک در مسیر بغلان-قندوز بوده است.

دو شاهراه بغلان-قندوز و بغلان-مزارشریف از بزرگترین مسیرهای تجاری افغانستان‌اند که ولایات شمال و شمال‌شرقی را به کابل وصل می‌کنند. این شاهراه‌ها تا همین چند سال پیش مسیرهایی امن به شمار می‌رفتند اما این روزها به گفته کسانی که در آنها در رفت و آمدند، “به شدت ناامن شده‌اند.”

از این مسیرها روزانه هزاران نفر به کابل یا دیگر ولایت‌های شمالی سفر و صدها موتر حامل کالاهای تجاری عبور می‌کنند.

نورالله ویار، باشنده پلخمری به بی‌بی‌سی گفت منطقه چشمه شیر، در حومه شهر پلخمری همواره شاهد درگیری‌ نیروهای افغان و طالبان است و به دلیل جنگ و ناامنی در این مسیر، موترهای باری چندین روز متوقف می‌مانند.

شهر پلخمری

شهر پلخمری در تقاطع بزرگ راه‌های شمال و شمال شرق واقع شده

به گفته آقای ویار راننده‌های خودروهای کوچک بیشتر ترجیح می‌دهند از مسیرهای فرعی بگذرند اما این مسیرها هم خطر مین و افراد مسلح را دارند.

بجز مین‌های کنار جاده، راهزنان و درگیری‌ طالبان و نیروهای امنیتی، ایست‌های بازرسی طالبان مشکل تازه‌ایست که مسافران و رانندگان از آن شکایت دارند.

صالح محمد راننده یک موتر باری مسیر کابل-بلخ می‌گوید طالبان می‌خواهند در منطقه چشمه شیر شهر پلخمری گمرک بسازند و از موترهای باری “اخاذی” کنند ولی نیروهای امنیتی افغان مانع می‌شوند که این به گفته وی، باعث ساعت‌ها درگیری دو طرف می‌شود.

شهر پلخمری در تقاطع بزرگ‌راه‌های شمال و شمال شرق است و بخش بزرگی از تجارت افغانستان و پاکستان با کشورهای آسیای میانه از این مسیر انجام می‌شود.

برخی از رانندگان بدون ذکر نام می‌گویند، طالبان در منطقه جر خشک و چشمه شیر بغلان از هر موتر باری از ۱۰ تا ۳۰ هزار افغانی “مالیه” می‌گیرند. این موضوع به گفته رانندگان و مسئولان بر قیمت کالاها تاثیر منفی گذاشته است.

طالبان اخذ پول از رانندگان را در مسیرهای یاد شده تایید می‌کنند اما می‌گویند فقط از خودروهایی “تعرفه گمرگی” می‌گیرند که کالا وارد کشور کرده باشند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان به بی‌بی‌سی گفت این گروه در بدل این پول، به مردم خدمات ارائه می‌کند اما این خدمات را مشخص نکرد

علاوه بر این، این روزها مسیرهای منتهی به ولایت‌های بغلان-قندوز و قندوز-تخار نیز ناامن شده‌اند. مسافران می‎گویند طالبان چندین ایست‌ بازرسی گذاشته‌اند و به دنبال ماموران دولتند.

مقام‌های محلی در شمال‌شرق می‌پذیرند که این شاهراه‌ها ناامن شده‌اند و می‌گویند برای آن برنامه‌هایی دارند.

روح‌الله‌احمدزی، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان نیز به بی‌بی‌سی گفت تامین امنیت شاهراه‌ها “از اولویت‌های” این وزارت‌خانه است و “برنامه جدید تامین امنیت شاهراه‌ها تهیه شده و به زودی اجرا می‌شود.

ناامنی در جاده‌ها و شاهراه‌های افغانستان یک چالش سراسری است؛ به همین دلیل اکثر مردم ترجیح می‌دهند هوایی سفر کنند اما کمبود فرودگاه‌ و نبود پرواز سراسری در تمام ولایت‌ها، آنها را ناچار از سفر زمینی می‌کند.

| منبع خبر : بی بی سی
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.