Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ ثور , ۱۴۰۳ - 17 شوال 1445
شناسه خبر : 20712
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 06 جولای 2020 - 9:49 |

افغانستان میزبان نمایندگان ۲۰ کشور جهان؛ صلح محور این نشست‌ها است

افغانستان میزبان نمایندگان ۲۰ کشور جهان؛ صلح محور این نشست‌ها است

حکومت افغانستان امروز دوشنبه (۱۶ سرطان) میزبان نمایندگان حدود ۲۰ کشور منطقه و سازمان‌های جهانی است.

این جلسه به هدف تقویت اجماع منطقوی برای صلح افغانستان قبل از آغاز گفت‌وگوها با طالبان دایر می‌شود تا بر اساس آن مذاکرات بین‌الافغانی بزودی آغاز شود.

اجماع منطقوی و جهانی در مورد صلح افغانستان قبل از این نیز ایجاد شده بود، ولی حال مقام‌های افغان تلاش دارند این اجماع را تقویت بخشیده و گفت‌وگو با طالبان به زودی آغاز شود.

گران هیواد سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان در این رابطه گفت: “این جلسه از طریق ویدیو با سخنرانی رئیس جمهور آغاز خواهد شد و تحت ریاست وزیر امور خارجه به پیش خواهد رفت. هدف آن تقویت اجماع منطقوی و جهانی است تا مذاکرات صلح به زودی آغاز شود و به نتایح مطلوب برسد.”

حکومت افغانستان از نمایندگان، پاکستان، ایران، ترکیه، تاجکستان، آذربایجان، چین، مصر، هند، قزاقستان، عربستان سعودی، روسیه، قطر، امارات متحده عربی و ازبکستان دعوت شرکت در این جلسه را کرده‌است.

برعلاوه این نمایندگان ملل‌متحد، سازمان همکاری‌های اسلامی و دیپلوماتان امریکایی در این جلسه حضور خواهند داشت.

حکومت افغانستان در همین هفته دو جلسۀ دیگر را هم در پیش‌رو دارد که یکی آن فردا سه‌شنبه جلسه سه جانبه کابل، اسلام‌آباد و پیکینگ است و جلسه دیگر به روز پنج‌شنبه با حضور نمایندگان کشورهای دایر می‌شود که از ده‌ها سال به این‌طرف در امور افغانستان دخیل بوده‌اند.

در تمام این جلسات روی صلح افغانستان تمرکز خواهد شد و همچنان در مورد روابط استراتژیک و اقتصادی بحث‌های صورت می‌گیرد.

سؤال این‌جاست که حکومت افغانستان از سه جلسۀ این هفته چی توقع دارد؟


ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح می‌گوید: “جمهوری اسلامی افغانستان و مردم این کشور همکاری صادقانه همسایه‌گان و کشورهای منطقه در صلح را مؤثر و مهم می‌خواند و توقع دارد، آن‌ها در این راه با دولت و مردم افغانستان همکاری کنند، زیرا یک افغانستان با ثبات برای ثبات و رفاه منطقه مهم است.”

این گفت‌وگوها در حالی صورت می‌گیرد که پروسۀ آزادی حدود شش هزار زندانی هر دو طرف نزدیک به تکمیل شدن است. حکومت افغانستان تا حال ۴،۵۰۰ زندانی طالب را و طالبان به نوبۀ خود ۵۰۰ زندانی حکومتی را آزاد کرده‌اند.

زمان دقیق آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی تا حال معلوم نیست، ولی مقام‌ها گفته اند که این گفت‌وگوها در دوحه مرکز قطر آغاز خواهد شد.

| منبع خبر : رادیو آزادی
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.