Tuesday, 19 March , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۹ حوت , ۱۴۰۲ - 10 رمضان 1445
شناسه خبر : 22240
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, اقتصادی تاریخ انتشار : 29 جولای 2020 - 18:35 |

تاجیکستان صادرات برق به افغانستان و ازبکستان را متوقف کرد

تاجیکستان صادرات برق به افغانستان و ازبکستان را متوقف کرد

شرکت برق تاجیک از توقف صادرات برق این کشور به افغانستان و ازبکستان خبر داد.

نذیر ادگوری دبیر مطبوعاتی شرکت دولتی برق تاجیک می‌گوید که تاجیکستان به دلیل کاهش میزان ذخایر آب در سد نیروگاه‌های برق آبی صادرات برق به کشورهای همسایه افغانستان و ازبکستان را متوقف کرده است.

وی گفت: صادرات برق تاجیکستان به کشورهای همسایه – افغانستان و ازبکستان به دلیل کاهش میزان ذخایر آب در سد نیروگاه‌های برق آبی متوقف شده است. او اضافه کرد که تحویل برق قبل از مهلت تعیین شده توسط معاهدات بین المللی با این کشورها متوقف شده است.

او خاطر نشان کرد که این تصمیم در رابطه با وضعیت فعلی به دستور رهبری کشور برای تامین برق به مردم تاجیکستان اتخاذ شده است که برای آن هیچ محدودیتی در انتظار نبوده است.

پیش از این، حکومت تاجیکستان با انتشار پیامی از مردم کشور خواست با درک واقعیات کاهش میزان ذخایر آب در سد نیروگاه‌های برق آبی اقدام شرکت برق تاجیک مبنی بر جیره‌بندی برق را درک کنند.

دفتر مطبوعاتی رئیس جمهور تاجیکستان، در این پیام تاکید شده است که مردم تاجیکستان از روز ۱۷ جولای سال ۲۰۱۷ تا به حال به طور ۲۴ ساعته با برق تأمین بودند.

اما به دلیل کاهش بارش در فصل‌های پاییز و زمستان گذشته اکنون میزان آب در دو رودخانه پنج و وخش ۵۰ درصد کاهش یافته است که مقامات شرکت برق تاجیک مجبور شدند صادرات برق به ازبکستان و افغانستان را علی‌رغم تعهدات قبلی خویش کاهش دهند.

همچنان میزان ذخیره آب سد نیروگاه برق آبی نارک ۱۷ متر کاهش یافته است که تامین برق مردم در فصل زمستان را با خطر روبه‌رو می‌سازد.

حکومت تاجیکستان به این دلیل ازمردم این کشور درخواست کرده است که با صرفه جویی در مصرف برق، اقدام شرکت دولتی برق تاجیک را در زمینه جیره بندی انتقال برق، درک کنند.

ولایت های کابل، ننگرهار، لغمان، لوگر، پکتیا، خوست، پروان، پنجشیر، کاپیسا، بغلان و قسمتی از ولایت کندز از برق وارداتی تاجیکستان استفاده می‌کردند.

| منبع خبر : اسپوتنیک نیوز
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.