Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ حمل , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 20930
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : 09 جولای 2020 - 10:19 |

حاصلات خربزه نیمروز به بیش از ۷۰۰ هزار تُن رسید

حاصلات خربزه نیمروز به بیش از ۷۰۰ هزار تُن رسید

اداره زراعت ولایت نیمروز باران های به موقع و پی هم را از عوامل اصلی افزایش حاصلات خربزه در این ولایت عنوان کرده است. این اداره گفته است که امسال در حدود ۲۰ هزار هکتار زمین در این ولایت تحت کشت خربزه قرار گرفته بود.

بنا بر معلومات وزارت زراعت بیشترین مقدار خربزه امسال در ولسوالی چخانسور کشت شده است. از آنجایی که خاک این ولسوالی ظرفیت بالایی در نگهداری آب دارد، پالیزهای خربزه فقط قبل از کشت آبیاری می شود و پس از آن نیاز به آبیاری ندارد.

حبیب بهزاد، معاون سخنگوی وزارت زراعت افغانستان می گوید که سال گذشته میزان حاصلات خربزه ولایت نیمروز ۵۰۰ هزار تن بوده است که امسال حدود ۲۰۰ هزار تن افزایش داشته است. او دلیل این افزایش را موجودیت آب فراوان عنوان کرد.

وزارت زراعت می گوید که سال گذشته در تقریبا تمام ولسوالی های نیمروز خربزه کشت می شد، اما امسال بیشترین حاصلات خربزه از ولسوالی چخانسور بوده است.

ذبیح الله اولیا زاده، رئیس زراعت ولایت نیمروز گفته است که بیشتر دهقانان برای محصولات خربزه این ولایت از کودهای کیمیاوی و دوای زراعتی استفاده نمی کنند، برای همین هم خربزه و تربز ولایت نیمروز از کیفیت منحصر به فرد برخوردار است.

علاوه بر نیمروز ولایت های کندز و فراه نیز بالاترین میزان حاصلات خربزه در افغانستان را دارند. سخنگوی وزارت زراعت می گوید که سال گذشته حاصلات خربزه ولایت کندز نیز بیش از ۵۰۰ هزار تن بوده است که امسال حاصلات این ولایت نیز روند رو به افزایش داشته است اما رقم آن تا کنون معلوم نیست.

به گفته وزارت زراعت محصولات تربز و خربزه نیمروز به ولایات همجوار و پاکستان نیز صادر می شود.

گفته می شود که ۷ کیلو خربزه در ولایت کابل هم اکنون ۲۰۰ افغانی به فروش می رسد، اما قیمت آن در ولایت هایی چون نیمروز، فراه و کندز که این محصول کشت می شود به مراتب ارزانتر است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.