Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ حمل , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 20927
  پرینتخانه » اجتماعی, اقتصادی تاریخ انتشار : 09 جولای 2020 - 11:15 |
پس‌‌لرزه‌هایی زلزله؛

خانه‌های غیرمعیاری در شهر کابل در معرض خطر اند

خانه‌های غیرمعیاری در شهر کابل در معرض خطر اند

حدود سه روز قبل زلزله‌ای به قدرت ۴٫۶ ریشتر در عمق هشت کیلومتری زمین که مرکز آن ولسوالی پغمان ولایت کابل تخمین شده بود، کابل و ولایت‌های همجوارش را لرزاند. اکنون وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث از پس‌لرزه‌های این زلزله ابراز نگرانی می‌کند و می‌گوید که اکثر خانه‌ها در شهر کابل به ‌گونه‌ی غیرمعیاری اعمار شده‌ و در معرض خطر قرار دارند. این وزارت تصریح می‌کند که هر زلزله‌ای پس‌لرزه‌های خود را به دنبال دارد و ممکن است تاه یک ماه دیگر پس‌لرزه‌های آن اتفاق بیفتد. از سوی دیگر وزیر پیشین دولت در امور رسیده‌گی به حوادث معتقد است که شهر کابل در مجاورت یک شکسته‌گی یا خط گسل قرار دارد که هرازگاهی سبب وقوع زلزله می‌شود. به باور وی شهر کابل یک شهر زلزله‌خیز است و دولت باید برای پیش‌گیری از تلفات و خسارات گام‌هایی را بردارد.

احمدتمیم عظیمی، سخنگوی وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث می‌گوید، زلزله‌ای که سه روز قبل در شهر کابل اتفاق افتاد، دارای پس‌لرزه‌هایی است که ممکن است تا یک ماه دیگر اتفاق بیفتد. وی بیان داشت از آن‌جایی که اکثر خانه‌ها و بلندمنزل‌ها در بزرگ‌شهرهای کشور غیرمعیاری ساخته ‌شده‌اند، در معرض خط قرار دارند و در مقابل زلزله مقاوم نیستند. از این رو آقای عظیمی تصریح کرد که وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث یک تفاهم‌نامه‌ را با وزارت شهرسازی به امضا رسانده که براساس آن این وزارت از رهنمود‌هایی در تأسیسات دولتی و غیردولتی استفاده می‌کند. علاوه بر این وزارت شهرسازی نیز در زمان ساخت‌وساز باید نظر وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث را داشته باشد تا در جاهایی تأسیساتش را اعمار کند که خطر وقوع زلزله در آن‌جا کم‌تر باشد.

از سوی دیگر وی خاطرنشان کرد، از آن‌جایی که وقوع زلزله یک چیزی غیرقابل پیش‌بینی است، دولت باید برای آن آماده‌گی لازم را داشته باشد. او گفت که شهروندان کشور باید توصیه‌های تخنیکی این وزارت در زمان وقوع زلزله را رعایت کنند. او توضیح داد که در زمان وقوع زلزله شهروندان باید فیوز برق‌ها‌ی‌شان را قطع کنند، از زیر سقف به کناره‌های دیوارهای پناه بگیرند و در ساحه‌ای قرار گیرند که سقف بالای سرشان نباشد. او تصریح کرد که پس‌لرزه قوی‌تر از اصل زلزله است و شهروندان باید ساحات مصون را اختیار کنند. سخنگوی وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث تبیین کرد که این وزارت در سال گذشته در نهادهای تعلیمی و تحصیلی برنامه‌های آموزشی را در مورد زلزله دایر کرده‌ و بیش از یک میلیون نفر از این آموزش‌ها بهره برده‌اند. هم‌چنان سخنگوی وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث می‌گوید که این وزارت در برابر هرنوع حادثه احتمالی آماده‌گی دارد و در صورت وقوع کدام حادثه، آماده است تا از تمامی امکانات جهت رفع خطرهای احتمالی استفاده کند و شهروندان را از خطر نجات دهد.

در کنار این تاکنون دولت برای پیش‌بینی و سنجش زلزله، مرکز زلزله‌سنج ندارد. وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث می‌گوید هرچند کمک‌کننده‌های بین‌المللی وعده داده‌اند که یک مرکز زلزله‌سنج را برای کشور ایجاد می‌کنند، اما از آن‌جایی که این وزارت تاکنون یک تعمیر مستقل ندارد، آنان از ساخت این مرکز ابا ورزیده‌اند. آقای عظیمی تصریح کرد که تاکنون وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث تعمیر شخصی ندارد و در تعمیر کرایی کارهایش را به پیش می‌برد. او افزود، زمانی‌ که این وزارت صاحب تعمیر دولتی شود، این مرکز ایجاد خواهد شد.

در همین رابطه وزیر پیشین وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث می‌گوید که شهر کابل در مجاورت یک شکسته‌گی یا خط گسل قرار دارد که از چمن شروع شده و تا پغمان و حتا تاجیکستان ادامه پیدا می‌کند. نجیب‌آقا فهیم، وزیر پیشین وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث، گفت مناطقی که در مجاورت این خط قرار دارند، مناطق زلزله‌خیز اند که کابل نیز جزو آن‌ها است. او در رابطه به زلزله سه روز قبل بیان داشت که این زلزله نشان می‌دهد که این خط گسل فعال است و امکان تکرار این زلزله‌ وجود دارد. او با دسته‌بندی‌ انواع زلزله گفت: «زلزله‌های ۴ درجه ریشتر در ردیف زلزله‌های شدید قرار نمی‌گیرد و قدرت تخریبی آن اندک است، اما زلزله‌هایی که ۷ درجه و بالاتر از آن باشد، از جمله زلزله‌های شدید است که قدرت تخریبی بیش‌تر دارد و می‌تواند خطرساز باشد.»

هم‌چنان وی خاطرنشان کرد، از آن‌جایی‌ که شهر کابل از جمله شهرهای زلزله‌خیز افغانستان است، باید دولت و مردم آماده‌گی لازم را داشته باشند. آقای فهیم تصریح کرد که برای جلوگیری از تلفات و خسارات، دولت باید برنامه‌های وسیع آموزشی را برای شهروندان دایر کند و به مردم آموزش دهد که در زمان وقوع زلزله چه کارهایی را انجام دهند. وی افزود که با آموزش به مردم میزان تلفات به شکل گسترده کاهش پیدا خواهد یافت. علاوه بر این او پیشنهاد کرد که برای پیش‌گیری از خسارات، خانه‌ها باید مقاوم‌سازی شوند و از ساخت‌وساز باید نظارت جدی صورت گیرد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.