Tuesday, 23 April , 2024
امروز : سه شنبه, ۴ ثور , ۱۴۰۳ - 15 شوال 1445
شناسه خبر : 21741
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان تاریخ انتشار : 21 جولای 2020 - 11:20 |

خشونت در برابر زنان در سایه کرونا؛ ثبت ۲۵۸۲ قضیه در چهار ماه

خشونت در برابر زنان در سایه کرونا؛ ثبت ۲۵۸۲ قضیه در چهار ماه

شیوع ویروس کرونا و قرنطین شدن شهرها‌ سبب افزایش خشونت‌های خانواده‌گی شده است. براساس گزارش‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر و وزارت امور زنان، بیش از ۲۵۸۰ قضیه خشونت در برابر زنان در نیمه نخست سال جاری به ثبت رسیده است. این آمار هر‌چند نسبت به نیمه دوم سال گذشته کاهش را نشان می‌دهد،‌ اما کمیسیون مستقل حقوق بشر و وزارت امور زنان می‌گویند که به دلیل اجرایی شدن طرح قرنطین و وضع محدودیت‌های رفت‌وآمد در شهرها، شمار کم‌تری از زنان قضایای خشونت را ثبت کرده‌اند. این نهادها از افزایش قضایای خشونت در برابر زنان ابراز نگرانی می‌کنند و از حکومت می‌خواهند که در راستای کاهش خشونت در برابر زنان گام جدی‌تری بردارد تا سطح خشونت‌ها کاهش یابد. از سویی‌ هم لوی‌سارنوالی از بررسی و رسیده‌گی به قضایای بیش‌تر خشونت در برابر زنان خبر می‌دهد. این نهاد می‌گوید که در چهار ماه نخست سال جاری نزدیک به ۱۲۰۰ قضیه را ثبت و بررسی کرده‌ است.

با گسترش شیوع دامنه ویروس کرونا و قرنطین شدن شهرها‌، خشونت‌های خانواده‌‎گی نه تنها در افغانستان،‌ بلکه در اکثر کشورهای جهان افزایش داشته است. براساس آمارهایی که از سوی نهادهای بین‌المللی به نشر رسیده، دیده می‌شود که خشونت در برابر زنان افزایش ۲٫۵ درصدی داشته است. آمارهایی که از سوی وزارت امور زنان و کمیسیون مستقل حقوق بشر به نشر رسیده، نیز بیان‌گر افزایش خشونت‌ در برابر زنان است.

سپوژمی وردک،‌ معین وزارت امور زنان، روز دوشنبه، ۳۰ سرطان، در یک نشست خبری مشترک با کمیسیون مستقل حقوق بشر و لوی‌سارنوالی گفت، به‌ رغم این‌که حکومت در راستای کاهش خشونت گام‌های مهم برداشته است، با آن هم «قضایای حاد» خشونت در برابر زنان به وقوع پیوسته است. خانم وردک تصریح کرد که در چهار ماه نخست امسال ۲۵۸۲ قضیه خشونت در برابر زنان به ثبت رسیده است. بیش‌تر این قضایا به ترتیب در ولایت‌های هرات، فاریاب، سرپل، ننگرهار، بغلان، تخار، فراه، قندهار،‌ بلخ، سمنگان و ‌بامیان به وقوع پیوسته است. او اظهار داشت که از این شمار قضایا ۳۴ مورد آن حاد بوده که  شامل ۱۸ مورد قتل، ‌۷ مورد خودکشی،‌ ۸ مورد مجروحیت و یک مورد محکمه صحرایی بوده است. بر این اساس بیش‌تر این قضایا در ولایت سرپل اتفاق افتاده است. براساس معلومات خانم وردک، در ولایت سرپل پنج مورد قتل،‌ چهار مورد مجروحیت شدید،‌ سه مورد خودکشی و یک مورد محکمه صحرایی به ثبت رسیده است. به همین ترتیب در ولایت بادغیس دو مورد قتل،‌ در ولایت پکتیا یک مورد قضیه شدید خشونت،‌ در ولایت کابل یک مورد قتل،‌ در ولایت نیمروز دو مورد قتل،‌ در ولایات لوگر،‌ دایکندی،‌ هرات،‌ بغلان و جوزجان هرکدام یک مورد قتل‌،‌ در ولایت غور یک مورد قتل، ‌یک مورد مجروحیت و دو مورد خودکشی و در ولایت بامیان دو مورد قتل،‌ دو مورد خشونت و یک مورد مجروحیت ثبت شده است. این در حالی است که در نیمه دوم سال گذشته،‌ پنج هزار و ۳۲۷ قضیه خشونت در برابر زنان در سرتاسر کشور به ثبت رسیده بود. بیش‌تر این قضایا در سال گذشته در ولایت‌های فاریاب، سرپل،‌ بلخ،‌ تخار،‌ جوزجان، هرات،‌ بغلان و بامیان به ثبت رسیده بود.

این قضایا هرچند نسبت به سال گذشته کاهش را نشان می‌دهد، اما وزارت امور زنان می‌گوید که به دلیل قرنطین بودن شهرها و وضع محدودیت گشت‌وگذار اکثر خانم‌ها نتوانسته‌اند قضایای خشونت در برابرشان را به ثبت برسانند. با این حال او ثبت این تعداد قضایا را فعال بودن این وزارت عنوان می‌کند. معین وزارت امور زنان افزود: «ما به این نتیجه می‌رسیم که ساختارها موفق بوده. اگر ما می‌توانستیم به این قربانیان مشوره بدهیم، شاهد این تعداد خودکشی و قتل نبودیم.»

شبنم صالحی، کمیشنر کمیسیون مستقل حقوق بشر در بخش زنان، نیز بیان داشت که این کمیسیون در شش ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی ۱۸۹۴ قضیه را به ثبت رسانده است. این در حالی است که کمیسیون مستقل حقوق بشر دو ۲۲۳۳ قضیه خشونت در برابر زنان را به ثبت رسانده بود. این آمار نشان می‌دهد که قضایای خشونت در برابر زنان در مقایسه با سال گذشته کاهش چشم‌گیر داشته است. او اما می‌گوید که در مقابل، قضایای حاد خشونت در برابر زنان افزایش یافته است. قضایای حاد خشونت شامل قتل،‌ خودکشی، تجاوز جنسی،‌ قطع اعضای بدن و محاکمه صحرایی می‌شود که در نیمه اول سال جاری میلادی ۱۰۷ مورد قضایای حاد خشونت به ثبت رسیده است. این در حالی است که در سال گذشته میلادی ۷۲ قضیه به ثبت رسیده بود. این آمار در مقایسه با سال گذشته افزایش چشم‌گیر قضایای حاد خشونت را نشان می‌دهد.

او اما تصریح کرد که یکی سطح خشونت‌ها است و یکی سطح ثبت خشونت‌ها و در سال روان، سطح ثبت خشونت‌ها کاهش یافته که دلیل عمده آن موضوع کرونا و قرنطین شدن شهرها بوده است. علاوه بر این،‌ اکثر خشونت‌هایی که در مقابل زنان صورت می‌گیرد، از جانب پدر،‌ برادر و افراد نزدیک به آن‌ها است و زن‌ها مجبور اند سکوت اختیار کرده با آن‌ها یک‌جای زنده‌گی کنند. کمیسیون حقوق بشر می‌گوید،‌ پس از آن‌که سطح ثبت خشونت‌ها در کشور کاهش یافت،‌ این نهاد شماره‌های آنلاین را در شبکه‌های اجتماعی شریک کرد و روند ثبت شکایت‌ها به ‌گونه سرسام‌آوری بالا رفته است. خانم صالحی افزود که در یک شبانه‌روز به تعداد ۱۱۵ مورد خشونت علیه زنان به ثبت رسیده که بیش‌تر این شکایت‌ها قضایای حاد خشونت به ویژه قتل بوده است. وی افزود که اکثر این قضایا در دوره کرونا صورت گرفته که از اول حمل تا اخیر ماه سرطان بوده است.

در همین حال لوی‌سارنوالی می‌گوید که در سال جاری میلادی روند بررسی و رسیده‌گی به قضایا افزایش یافته است. سینا شنا منصور،‌ معاون لوی‌سارنوالی در امور مبارزه با خشونت علیه زنان و رسیده‌گی به تخلفات اطفال، در این نشست اظهار داشت که معاونت لوی‌سارنوالی در امور منع خشونت علیه زنان و اطفال در سال مالی ۱۳۹۹ به تعداد ۱۱۷۹ قضیه را ثبت و بررسی کرده است. این در حالی است که در سال ۱۳۹۸ به تعداد ۱۱۱۳ قضیه خشونت ثبت و بررسی شده بود. علاوه بر این خانم منصور افزود که در سال جاری لوی‌سارنوالی به تعداد ۱۲۱ قضیه تجاوز جنسی، ۲۰ قضیه خودکشی،‌ ۸۰ قضیه مجروحیت که منجر به فوت شده و ۵۴۸ قضیه لت‌و‌کوب را ثبت کرده است. این در حالی است که در سال گذشته ۷۴ قضیه تجاوز جنسی،‌ ۴۱ مورد خودکشی، ۴۶ مورد مجروحیت که منجر به مرگ شده و ۷۱۴ مورد لت‌و‌کوب به ثبت رسیده بود. با این حال خانم منصور خاطر‌نشان کرد که به تعداد زیادی از قضایای خشونت در برابر زنان رسیده‌گی شده است.

به گفته خانم منصور، بررسی قضایا نشان می‌دهد که میزان قضایا افزایش پیدا کرده و دلیل افزایش آن بیش‌تر شدن خشونت نبوده،‌ بلکه ایجاد سارنوالی‌های منع خشونت علیه زنان و آگاهی زنان از حقوق‌شان بوده است. علاوه بر این وی خاطر‌نشان کرد که در ۳۴ ولایت کشور سارنوالی‌های منع خشونت علیه زنان فعالیت دارند که در رأس آن‌ها سارنوال‌های خانم قرار دارند و در حال حاضر زنان می‌توانند به راحتی مشکلات‌شان را با آن‌ها در میان بگذارند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.