Tuesday, 19 March , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۹ حوت , ۱۴۰۲ - 10 رمضان 1445
شناسه خبر : 21276
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 14 جولای 2020 - 11:06 |

خلیلزاد: حمله طالبان در سمنگان نشان داد که این گروه خلاف تعهد برای کاهش خشونت عمل می‌کنند

خلیلزاد: حمله طالبان در سمنگان نشان داد که این گروه خلاف تعهد برای کاهش خشونت عمل می‌کنند

نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان، حمله روز گذشته (۲۳سرطان) طالبان در ولایت سمنگان را خلاف تعهد این گروه برای کاهش خشونت عنوان کرد.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان، حمله طالبان در ولایت سمنگان را محکوم کرده است. آقای خلیل‌زاد این حمله را خلاف تعهد طالبان برای کاهش خشونت به هدف رسیدن به آتش‌بس دایمی در مذاکرات بین‌الافغانی توصیف کرده است.

نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان روز سه‌شنبه، بیست‌وچهارم سرطان، در یک رشته توییت نوشت که استفاده از موتر بمب‌گذاری شده در مرکز یک شهر امری «غیرقابل قبول» است و موضع مخالفان روند صلح را تقویت می‌کند و به تخریب‌کننده‌گان این روند فرصت می‌دهد. او تأکید کرده است همه طرف‌ها باید خشونت‌ها را کاهش دهند.

حمله گروهی روز دوشنبه طالبان بر ریاست امنیت ملی سمنگان که با استفاده از یک موترباربری مملو از مواد انفجاری آغاز شد و برای یک ساعت دوام کرد، ۱۲ کشته و ۶۳ زخمی برجا گذاشت. در میان قربانیان، زنان و کودکان نیز شامل‌اند.

با این حال، زلمی خلیل‌زاد می‌گوید که خشونت‌ها در روزهای اخیر افزایش یافته است و شمار زیادی از مردم بدون هیچ دلیلی کشته می‌شوند.

مذاکره‌کننده ارشد آمریکا با طالبان از جانب دیگر گفته است که ۱۳۵ روز از امضای توافق‌نامه صلح دوحه گذشته است که نقطه عطفی در اجرای این توافق‌نامه به شمار می‌رود. براساس این توافق‌نامه، آمریکا متعهد شده بود که شمار سربازان خود را در افغانستان تا ۱۳۵ روز به هشت هزار و ۶۰۰ سرباز کاهش می‌دهد.

خلیل‌زاد گفته است که امریکا به شدت تلاش کرده است تا مرحله اول تعهدات خود را براساس این توافق‌نامه انجام دهد. او از کاهش نیروهای آمریکایی و ترک پنج پایگاه به عنوان بخشی از تعهدات یاد کرده است. به گفته او، شمار نیروهای ناتو نیز به «شمار متناسب» کاهش یافته است.

نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان از جانب دیگر گفته است که پیش‌رفت‌های بزرگی در زمینه رهایی زندانیان، هرچند به کندی صورت گرفته است. هیأت مذاکره‌کننده دولت و طالبان در زمینه تدارکات مذاکرات بین‌الافغانی پیش‌رفت‌های خوبی داشته است.

به گفته او، پس از امضای توافق‌نامه صلح هیچ آمریکا نیز از سوی طالبان کشته نشده است و روابط منطقه‌ای نیز بهبود یافته است.

با این حال خلیل‌زاد تأکید کرده است که به پیش‌رفت‌های بیش‌تری در مقابله با تروریسم نیاز است.

زلمی خلیل‌زاد، تأکید کرده است که روی‌کرد آمریکا در اجرای مرحله بعدی توافق‌نامه صلح، مبتنی بر شرایط خواهد بود.

نماینده ویژه آمریکا افزوده است که برای رهایی کامل زندانیان، کاهش خشونت، اجرای کامل تعهدات توافق‌نامه صلح و شروع مذاکرات بین‌الافغانی پافشاری دارد.

| منبع خبر : اسپوتنیک نیوز
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.