Wednesday, 17 April , 2024
امروز : چهارشنبه, ۲۹ حمل , ۱۴۰۳ - 9 شوال 1445
شناسه خبر : 20453
  پرینتخانه » اخبار جهان, سیاسی تاریخ انتشار : 01 جولای 2020 - 11:35 |

خلیل‎‌زاد با وزیران خارجه کشورهای آسیای میانه دیدار و گفتگو کرد

خلیل‎‌زاد با وزیران خارجه کشورهای آسیای میانه دیدار و گفتگو کرد

زلمی خلیل‌زاد، فرستادۀ ویژۀ ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان امروز (چهارشنبه ۱۱ سرطان) درصفحۀ تویترش نگاشته‌است که دردیدارش از تاشکند با وزیرخارجه ازبیکستان دیدار کرد و سپس وزیران خارجه چهار کشور دیگر یعنی تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان و جمهوری قرقیزیستان دیدار کرد.

او می‎افزاید که در این دیدارها، دربارۀ انکشافات اخیر روند صلح، نقش مُهمی را که آسیای میانه ایفا کرده می‎تواند و اینکه چه‌گونه از صلح همراه با توسعه‌ی اتصال منطقه‌يی، تجارت و توسعه سود برده شود، بحث شد.

به‎گفتۀ او، امریکا و آسیای میانه نیاز خواهند داشت که با آغاز مذاکرات میان افغانان، مشترکاً برای ترویج و تشویق یک تفاهم سیاسی، کار کنند.

خلیل‌زاد می‌افزاید که در این نشست گفته‌است که ثبات و مرفه در افغانستان و امنیت و رفاه در آسیای میانه، مهم استند و هم‌کاری کشورها با افغانستان به نفع منطقه و امریکا است.

روز گذشته، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی در یک ویدیو کنفرانس مشترک با رییس‌جمهور غنی و خلیل‌زاد در بارۀ آخرین تحولات و پیش‌رفت‌ها در روند صلح و آغاز گفتگوهای میان افغانان بحث و گفتگو کردند.

دفتر آقای عبدالله در خبرنامه‌ی گفت که طرفین دربارۀ کاهش خشونت‌، تکمیل روند تبادلۀ زندانیان، آغاز مذاکرات میان افغانان و حمایت منطقه‌یی از روند صلح بحث کردند و همه طرف‌ها بر کاهش خشونت برای حرکت به سوی مذاکرات صلح و دست‌یافتن به توافق به رهبری و مالکیت افغان‌ها، تأکید کردند.

روز سه‌شنبه همچنان مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا با ملا برادر، معاون سیاسی گروه طالبان، گفتگو کرد.

سهیل شاهین، سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان در قطر روز سه‌شنبه در صفحه تویترش نگاشته‌است که این گفتگو برکاهش خشونت ها، رهایی زندانیان بیشتر و بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان متمرکز بوده‌است.

او افزود که پمپئو پذیرفت که طالبان با هدف قرار ندادن شهرهای بزرگ و مرکزهای بزرگ نظامی حملات شان را پایین نگهداشته‎اند.

اما دفتر شورای امنیت ملی گفت که حملات طالبان افزایش یافته‌‎اند و شمار تلفات غیرنظامیان را در حدود ۲۰ تن در یک شبانه رو است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.