Wednesday, 17 April , 2024
امروز : چهارشنبه, ۲۹ حمل , ۱۴۰۳ - 9 شوال 1445
شناسه خبر : 21382
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, اقتصادی تاریخ انتشار : 15 جولای 2020 - 18:46 |

رشد اقتصادی افغانستان در ۲۰۲۰ تا ۷.۴ درصد کاهش می‌یابد – گزارش

رشد اقتصادی افغانستان در ۲۰۲۰ تا ۷.۴ درصد کاهش می‌یابد – گزارش

بانک جهانی اعلام کرد که افزایش فقر و کاهش شدید عواید حکومت به دلیل شیوع کووید۱۹ سبب می‌شود که رشد اقتصادی این کشور ۵.۵ تا ۷.۴ درصد کاهش یابد.

پیش از این بانک جهانی گفته بود که رشد اقتصادی افغانستان از ۲.۹ در صد در ۲۰۱۹ میلادی به ۳.۳ در صد در سال ۲۰۲۰ افزایش خواهد یافت.

این بانک سالانه گزارش اقتصادی خود را دوبار نشر می‌کند و گزارش تازه‌اش (ایستادگی در برابر طوفان) که امروز چهارشنبه ۱۵ جولای (۲۵ سرطان) نشر شد، اثرات کروناویروس را بر توسعه اقتصادی افغانستان بررسی کرده است.

بانک جهانی هشدار می‌دهد که به دلیل کاهش عواید، بلندرفتن بهای مواد خوراکی و افزایش نیازمندی‌های اولیۀ خانواده‌های افغان، احتمال دارد که رقم افغان‌های زیر خط فقر از ۵۵ درصد در سال ۲۰۱۷ به ۷۲ درصد در سال روان میلادی افزایش یابد.

هینری کرالی، رییس بانک جهانی در افغانستان گفته است: “بحران ناشی از شیوع ویروس کووید۱۹ تاثیرات فوق‌العاده منفی را روی شرایط زندگی مردم افغانستان برجا گذاشته است. از سوی دیگر کاهش میزان عواید حکومت سبب شده است که اداره‌های ذیربط نتوانند منابع مالی را به منظور حفظ سلامتی مردم (فراهم کند) و راه‌اندازی برنامه‌های امرار معیشت برای نفوس فقیر جامعه و در نهایت تسریع رشد اقتصادی کشور روی دست گیرند”.

بانک جهانی گفته است که وضع قرنطین بر شهرها برای جلوگیری از گسترش کروناویروس منجر به کاهش شدید فعالیت‌های اقتصادی در شش ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی در افغانستان شده که تاثیرات عمیق منفی بر سکتور صنایع و خدمات داشته است.

همچنان این بانک گفته است که پس از رفع خشکسالی سال ۲۰۱۸ میلادی، کشت و تولید محصولات زراعتی در افغانستان افزایش یافت؛ اما کاهش تولیدات صنعتی، تقاضا برای خدمات، عواید، کسر تجارت و تقلیل وضع مالیات بر نظام مالی افغانستان فشار شدید آورده است.

گزارش تاکید کرده است که به منظور رفع بحران کووید۱۹، حکومت افغانستان مصارف خود را برای حمایت از آسیب‌پذیرترین بخش‌ها و محدودکردن خسارات اقتصادی در درازمدت محتاطانه اولویت‌بندی کند.

بانک جهانی همچنان تاکید کرده است که افغانستان به حمایت پایدار مالی جامعۀ بین‌المللی نیاز دارد تا از طریق این کمک‌ها بتواند کسر عواید داخلی خود را جبران کند و بودجه کافی برای بهبود اوضاع اجتماعی و اقتصادی در دسترس داشته باشد.

هینری کرالی، رییس بانک جهانی در افغانستان گفته است: “به هدف حمایت از خانواده‌های آسیب دیده در اوضاع بحرانی فعلی نیاز است تا اقدمات سریع و کوتاه مدت عملی گردند. از جانب دیگر ایجاد تسهیلات در تنظیم قوانین و مقررات تجارتی و حمایت از تداوم و پایداری خدمات عامه میتواند در درازمدت در بهبود اوضاع نقش کلیدی ایفا نماید”.

آقای کرالی به این نظر است که تداوم کمک‌های جامعه جهانی و شرکای توسعوی می‌تواند گسترش فعالیت‌های اداره‌های حکومت افغانستان را به دنبال داشته و اعتماد سکتور خصوصی را احیا کند.

بانک جهانی از همکاری‌اش در تطبیق برنامه‎های کوتاه مدت و بهبود اوضاع اجتماعی – اقتصادی با افغانستان اطمینان داده است.

از سویی هم قرار است فردا بندر واگۀ پاکستان به روی تجارت افغانستان که به مدت حدود سه ماه بسته بود، باز شود. وزارت صنعت و تجارت افغانستان ابراز امیدواری می‌کند که حکومت پاکستان چالش‌ها و محدودیت‌ها را از بنادرش بردارد تا زمینۀ رسیدن کالاهای تجارتی افغانستان به مارکیت‌ها تجارتی باز گردد.

الیس ویلز، معاون دستیار وزارت خارجهٔ ایالات متحده در امور آسیای میانه از بازگشایی گذرگاه‌های انگور اده، خرلچی و واگه به روی تجارت افغانستان استقبال کرده است.

خانم ویلز در تویترش نگاشته است که این اقدام منجر به افزایش معیشت و رفاه هر دو کشور می‌شود، تسهیل صادرات افغانستان منجر به تقویت اقتصاد می‌شود که گسترش کووید۱۹ آن را مختل کرده است.

| منبع خبر : voa
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.