Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ حمل , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 20556
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 03 جولای 2020 - 8:48 |

رییس جمهور فرمان اعطای رتبۀ مارشالی به “عبدالرشید دوستم” را امضا کرد

رییس جمهور فرمان اعطای رتبۀ مارشالی به “عبدالرشید دوستم” را امضا کرد

محمداشرف غنی رییس جمهور کشور با صدور فرمانی، رتبه مارشالی را به عبدالرشید دوستم معاون پیشین ریاست جمهوری، اعطا کرد.

عنایت‌الله بابر فرهمند از نزدیکان “عبدالرشید دوستم” و معاون شورای عالی مصالحۀ ملی، ضمن تایید این خبر گفت که این فرمان سه هفته قبل امضای شده است.

آقای فرهمند، ناوقت پنجشنبه شب (۱۲ سرطان) در صفحۀ فیسبوکش نوشت:”کاپی فرمان ریاست جمهوری اسلامی افغانستان در مورد اعطای رتبه مارشالی به جلالتمآب الحاج عبدالرشید دوستم امروز از آدرس ریاست دفتر ارگ به دسترس ما قرار گرفت”.

وی گفته:” تاریخ امضا و ثبت شماره فرمان در اداره امور ریاست جمهوری سه هفته قبل را نشان میدهد. قرار بود متن کامل فرمان امشب (پنجشنبه، ۱۲ سرطان) از طریق اخبار ساعت ۸:۰۰ تلویزیون ملی به نشر برسد اما ظاهرآ به فردا شب مانده است”.

وی تصریح کرده که براساس توافق دو جانب ضمن اعطای رتبه مارشالی، عضویت شورای عالی دولت، عضویت در شورای امنیت ملی، امتیازات و پروتوکل معاونیت اول ریاست جمهوری نیز به جلالتمآب الحاج عبدالرشید دوستم در نظر گرفته شده است.

ارگ ریاست جمهوری تاکنون به گونه رسمی این فرمان را اعلان و یا تایید نکرده است. اما عکس این فرمان به امضای رییس جمهور به صورت گسترده در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود.

در متن فرمان آقای غنی آمده که رتبه مارشالی عبدالرشید دوستم به “پاس خدمات ایشان در حل بن‌بست‌های سیاسی و تامین ثبات کشور” منظور شده است.

گفتنی است که اعطای رتبۀ مارشالی به آقای دوستم یکی از شرایط اساسی توافقنامه‌ای بود که پس از انتخابات جنجالی ریاست جمهوری کشور میان محمداشرف غنی رییس جمهور و داکتر عبدالله عبدالله رییس شورای مصالحۀ ملی امضا شد.

باید گفت که آقای دوستم سومین مارشال در تاریخ افغانستان است. نخستین مارشال افغانستان شاه ولی خان، کاکای محمد ظاهر پادشاه پیشین افغانستان بود. سپس در زمان حکومت حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان به محمد قسیم فهیم معاون پیشین ریاست جمهوری و از چهره‌های سرشناس جهادی، رتبۀ مارشالی داده شد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.