Tuesday, 19 March , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۹ حوت , ۱۴۰۲ - 10 رمضان 1445
شناسه خبر : 20618
  پرینتخانه » اجتماعی, اقتصادی تاریخ انتشار : 04 جولای 2020 - 16:02 |
اداره حفاظت از محیط زیست:

سیستم مرکز گرمی شهرک‌ها باید از زغال سنگ به گاز مایع تبدیل شوند

سیستم مرکز گرمی شهرک‌ها باید از زغال سنگ به گاز مایع تبدیل شوند

اداره ملی حفاظت از محیط زیست اعلام کرده است که مالکین شهرک‌ها و بلند منزل‌ها باید الی اخیر ماه عقرب سال روان، سیستم مرکز گرمی شهرک‌ها و بلندمنزل‌های شان را از زغال سنگ به گاز مایع تبدیل کنند.

شاه‌زمان میوندی رییس عمومی ادارۀ ملی حفاظت از محیط زیست، امروز شنبه (۱۴ سرطان) در یک نشست خبری در کابل گفت که این تصمیم به هدف کاهش آلودگی هوا در فصل زمستان امسال گرفته شده است.

آقای میوندی گفت که این اداره به هدف کاهش آلودگی هوا در فصل زمستان امسال، از مالکین شهرک‌ها و بلند منزل‌ها در خواست می‌کند که الی اخیر ماه عقرب سال روان، سیستم تسخین مرکز گرمی و مواد سوخت بلند منزل‌ها و شهرک‌های شان را از زغال سنگ، به گاز مایع تبدیل کنند.

وی افزود:” در صورت عدم اصلاح و تغییر سیستم مرکز گرمی شهرک‌ها و بلند منزل‌ها، بخش نظارت وتفتیش این اداره اجازه فعالیت به مرکز گرمی‌های شهرک‌ها و بلند منزل‌ها را نخواهد داد”.

میوندی با تأکید بر آنکه نصب فلترهای تصفیه دود شهرک‌ها وبلند منزل‌ها که سال گذشته آغاز گردیده است ادامه دارد، افزود: در هر صورت، نصب فلتر تصفیه دود، ضرورت جدی است.

او در همین حال، ابراز امیدواری نمود که نمایندگان سکتور خصوصی و سرمایه گذاران، در امر مهار منابع آلوده کننده محیط زیست، نهادهای مسوول را کمک نمایند.

به گفتۀ وی، با تلاش اداره ملی حفاظت محیط زیست، و دیگر شرکای کاری آن به هدف تنظیم سیستم سوخت اصناف به ویژه در فصل زمستان سال گذشته، ۹۷ درصد از سیستم تسخین ۶۹ هتل عروسی، ۸۳ درصد از سیستم تسخین ۷۹۱ رستورانت، ۹۸ درصد از سیستم تسخین ۱۴۶۱ خبازی و۱۰ درصد از سیستم تسخین ۳۷۷ سقابه در شهر کابل؛ گاز سوز شده‌اند.

در همین حال عزت الله صدیقی، معین مسلکی اداره ملی حفاظت محیط زیست با تأکید بر مزایای استفاده از گاز مایع به جای زغال سنگ گفت: ذرات معلقی که از سوخت ذغال سنگ خانواده در یک سال در شهر کابل به وجود می‌آید ۷۸۵۰ تن تخمین شده است که در صورت استفاده خانواده‌ها از گاز مایع، این ذرات به ۷۵ تن، در سال کاهش خواهد یافت.

در این کنفرانس، مسوولان ادارات نفت وگاز و ستندرد، آمادگی های شان را با اداره ملی حفاظت محیط زیست اعلام کردند.

انجنیر محمد زبیر، معاون اداره نفت وگاز گفت که ذخایر گاز مایع این اداره در حال حاضر مملو است و روند انتقالات گاز مایع از بنادر هرات، آقینه وحیرتان همچنان جریان دارد.

او تأکید کرد که در صورت تصمیم صاحبان شهرک‌ها و بلند منزل ها برای تغییر سیستم تسخین شان از زغال سنگ به گاز مایع، اداره نفت و گاز در هماهنگی با سکتور خصوصی، آمادگی تأمین گاز مایع آنان را دارند.

خواجه جاوید صدیقی، معین مسلکی اداره ستندرد هم، با اشاره به آنکه این اداره هماهنگی لازم را با اداره ملی حفاظت محیط زیست داشته است، افزود: اداره ستندرد در بخش نظارت وکنترول مواد سوخت عراده جات، کنترول تانک‌های تیل و بازارها وبازار چه های عرضه مواد نفتی، با اداره ملی حفاظت محیط زیست همکاری می کند.

او افزود: پیش از شیوع ویروس کرونا روند نمونه گیری از ۳۶۰ تانک تیل در کابل آغاز شده بود که اکنون دوباره از سر گرفته می‌شود و تا آخر ماه عقرب تمام تانک‌ها چک وکنترول خواهند شد.

اداره حفاظت محیط زیست می‌گوید که بر بنیاد مطالعات بین المللی، افراد معروض با آلودگی هوا، در برابر ویروس کرونا آسیب پذیری بیشتر دارند.

اداره ملی محیط زیست در حالی به تغییر سیستم مرکز گرمی شهرک‌ها و بلند منزل‌ها از زغال سنگ به گاز مایع تاکید دارند که همه ساله با فرارسیدن فصل زمستان، قیمت گاز به گونه چشم گیر افزایش پیدا می‌کند.

در فصل تابستان قیمت یک کیلو گاز مایع ۳۵ تا ۴۰ افغانی است اما با نزدیک شدن فصل زمستان قیمت هر کیلو گاز تا ۱۰۰ الی ۱۲۰ افغانی نیز می‌رسد. شهروندان تاجران را به احتکار و قیمت فروشی متهم کرده و بارها از این موضعیت انتقاد کرده‌اند اما کم‌تر به شکایات و انتقادات شهروندان رسیده شده است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.