Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ حمل , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 21621
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 20 جولای 2020 - 10:00 |

شارژدافیر آمریکا در کابل رهبران افغانستان را به مذاکره با طالبان فراخواند

شارژدافیر آمریکا در کابل رهبران افغانستان را به مذاکره با طالبان فراخواند

شارژدافیر سفارت ایالات متحده آمریکا در کابل خواهان هرچه زودتر آغاز مذاکرات میان حکومت افغانستان و طالبان شده است.

راس ویلسن، شارژدافیر آمریکا در افغانستان از محمداشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی خواسته که هرچه زودتر حکومت را شکل داده و راه را برای مذاکرات  میان افغان‌ها هموار کنند.

آقای ویلسن روز یکشنبه (۲۹ سرطان) در تویتر خود نوشت: “رهبران کشور را ترغیب می‌کنیم که هرچه زودتر حکومت جدید را شکل دهند، شورای عالی مصالحۀ ملی را ایجاد کنند، تبادلۀ زندانیان را تکمیل کنند و به سمت آغاز مذاکرات  میان افغان‌ها حرکت کنند.”

آقای ویلسن در یک پیام دیگر توییتر نوشته است که مردم افغانستان بی‌صبرانه منتظراند. او در ادامه این پیام نوشته است: “همین اکنون مذاکرات میان افغان‌ها را آغاز کنید تا گفتگوها روی آتش‌بس دایمی و فراگیر آغاز شده بتواند.”

قبل از این رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی آمریکا در تماس‌های تلفنی با آقای غنی و عبدالله روی آغاز هرچه زودتر گفت‌وگوهای بین افغانان تاکید کرده بود.

بر اساس توافقنامه آمریکا و طالبان قرار بود که همزمان با کاهش خشونت‌ها از سوی طالبان و با رهایی ۵ هزار زندانی گروه طالبان از زندان‌های افغانستان و یک هزار زندانی دولت افغانستان از نزد طالبان، مذاکرات  میان افغان‌ها آغاز شود.

حکومت افغانستان تاکنون نزدیک به ۴۲۰۰ زندانی گروه طالبان را آزاد کرده است. طالبان نیز ادعا دارد که ۷۵۰ زندانی دولت افغانستان را رها کرده است. حکومت افغانستان می‌گوید که در بین افرادی که طالبان رها کرده‌اند غیر نظامیان نیز شامل اند.

حکومت افغانستان نیز گفته که نمی‌تواند ۵۹۲ تن از زندانیان طالب را به دلیل جرایمی که آنان انجام داده‌اند آزاد کند.

از این رو، روند تبادله زندانیان میان حکومت افغانستان و طالبان به دلیل عدم رهایی ۵۹۲ زندانی از سوی حکومت افغانستان و تاکید طالبان بر رهایی آنان، متوقف است.

از سوی دیگر طالبان بر خلاف تعهدشان با آمریکا ، حملات شان را در افغانستان افزایش داده و در چند ماه اخیر صدها نظامی و غیرنظامی کشته و زخمی کرده‌اند.

| منبع خبر : اسپوتنیک نیوز
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.