Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ حمل , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 21393
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان تاریخ انتشار : 15 جولای 2020 - 17:41 |

مرحله‌ی نخست امتحان کانکور روز یک‌شنبه هفته‌ی آینده برگزار می‌شود

مرحله‌ی نخست امتحان کانکور روز یک‌شنبه هفته‌ی آینده برگزار می‌شود

اطلاعات روز: اداره ملی امتحانات اعلام کرد که مرحله‌ی نخست امتحان کانکور سال جاری خورشیدی روز یک‌شنبه هفته‌ی آینده (۲۹ سرطان) برگزار می‌شود.

عبدالقدیر خموش، سرپرست اداره ملی امتحانات که امروز (چهارشنبه، ۲۵ سرطان) در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، گفت که در مرحله‌ی نخست امتحان در ولایت‌های ارزگان، بادغیس، پکتیکا، پنجیشر، دایکندی، زابل، سرپل، سمنگان، غور، فراه، قندوز، قندهار، کنر، لوگر، نورستان، نمیروز و میدان‌وردک برگزار می‌شود.

آقای خموش همچنان گفت که در مرحله‌ی دوم امتحان کانکور که در روز چهارم عید قربان برگزار می‌شود، از دانش‌آموزان در ولایت‌های هلمند، غزنی، پکتیا، خوست، کاپیسا، بامیان، لغمان و هرات امتحان گرفته می‌شود.

به گفته‌ی او، در مرحله‌ی سوم نیز امتحان کانکور در ولایت‌های فاریاب، جوزجان، بلخ، پروان و بغلان برگزار می‌شود. این مرحله از روز هفتم عید قربان آغاز می‌شود.

همین‌طور، مرحله‌ی چهارم امتحان کانکور در ولایت‌های ننگرهار، تخار و بدخشان برگزار خواهد شد. اداره ملی امتحانات می‌گوید که روند اخذ امتحن کانکور در ۳۳ ولایت الی اخیر ماه اسد تکمیل و امتحان کانکور در ولایت کابل از اول سنبله طی شش یا هفت مرحله تنظیم می‌شود.

عبدالقدیر خموش اطمینان داد که در امتحان کانکور امسال تمام توصیه‌های بهداشتی وزارت صحت به‌منظور جلوگیری از شیوع کرونا در نظر گرفته شده و امتحانات به‌گونه‌ای تنظیم شده است که زمان ثبت بیومتریک و روزهای برگزاری امتحانات در ولایت‌ها، دو برابر امتحانات سال‌های زمان خواهد گرفت.

او همچنان گفته است که تلاش می‌شود تا امتحانات در فضای باز و با رعایت فاصله اجتماعی برگزار شود. خموش تأکید کرده است که پوشیدن ماسک برای داوطلبان کانکور الزامی شده است.

در همین حال، یما امان، رییس عمومی عملیاتی و تخنیکی اداره ملی امتحانات گفته است که از مجموع ۲۱۰ هزار داوطلب کانکور، بیش از ۶۶ هزار نفر به مؤسسات تحصیلات عالی دولتی جذب خواهند شد.

آقای امان همچنان گفته است که نزدیک به شش هزار دانش‌آموز در صنف‌های دوم وسوم ۱۴ پاسان، بیش از نُه هزار دانش‌آموز در بخش شبانه دانشگاه‌ها، بیش از ۱۹ هزار فارغان در مدارس دینی و بیش از ۴۳ هزار دانش‌آموز دیگر در انستیتوت‌های دولتی جذب خواهند شد.

به گفته‌ی او، مجموع جذب داوطلبان سال ۱۳۹۹ خورشیدی در حدود ۱۴۶ هزار و۹۲۲ نفر خواهند بود.

امتحانات کانکور قرار بود در اوایل ماه حمل سال جاری خورشیدی برگزار شود، اما شیوع ویروس کرونا در کشور برگزاری این امتحان را به تقویق انداخت. هفته‌ی گذشته کمیته اضطراری جلوگیری از شیوع کرونا فیصله کرد که اداره ملی امتحانات، امتحانات کانکور را به‌زودی برگزار کند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.