Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 21321
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 15 جولای 2020 - 11:00 |

ناتو: سطح کنونی خشونت‌ها در افغانستان پذیرفتنی نیست

ناتو: سطح کنونی خشونت‌ها در افغانستان پذیرفتنی نیست

سازمان پیمان اتلانتیک شمالی یا ناتو با نشر اعلامیه‌ای گفته است که سطح کنونی خشونت‌ها که ناشی از حمله طالبان علیه نیروهای امنیتی است، قابل قبول نیست و سبب بی‌ثباتی و بی‌اعتمادی در روند صلح می‌شود.

در این اعلامیه ناتو گفته است که طرف‌های جنگ در جریان آتش‌بس روزهای عید و دوره کاهش خشونت پیش از امضای توافق‌نامه صلح و آتش‌بس عید دو سال پیش، اراده و ظرفیت سیاسی خود را برای توقف جنگ نشان داده‌اند.

ناتو تأکید کرده است که با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا و تأثیر گسترده آن، خواهان پذیرش درخواست سازمان ملل متحد برای اعلام آتش‌بش بشردوستانه از سوی طالبان است.

در اعلامیه ناتو تأکید شده است که روند صلح متعلق به افغان‌ها است و پایان دادن به سالیان دراز اختلاف‌ها و تأمین صلح پایدار، تنها از طریق رسیدن به یک توافق سیاسی ممکن است.

ناتو از همه طرف‌ها خواسته است که موانع را از سر راه شروع مذاکرات بین‌الافغانی بردارند و مسایل مربوط به رهایی زندانیان را به صورت فوری حل کنند.

سازمان پیمان اتلانتیک شمالی در این اعلامیه تصریح کرده است که حضور نظامی این سازمان در افغانستان در چوکات مأموریت حمایت قاطع وابسته به شرایط است.

طبق این اعلامیه، ناتو به مأموریت مشورتی خود در افغانستان ادامه می‌دهد و حضور نظامی خود را در صورت فراهم بودن شرایط، به حمایت از روند صلح براساس توافق‌نامه دوحه و اعلامیه مشترک کابل – واشنگتن تنظیم می‌کند.

ناتو از دولت و طالبان خواسته است که به تعهدات خود عمل کنند و اطمینان دهند که افغانستان به هیچ صورتی بار دیگر مکان امنی برای تروریستان تبدیل می‌شود.

سازمان پیمان اتلانتیک شمالی حملات اخیر را که به گفته این سازمان غیرنظامیان به شمول زنان، کودکان، اعضای جامعه مدنی، شخصیت‌های مذهبی و کارمندان صحی را هدف قرار داده‌اند، محکوم کرده است.

در پایان اعلامیه ناتو تأکید شده است که این سازمان به بار دیگر تجدید تعهد می‌کند که از مردم افغانستان و نیروهای امنیتی حمایت خواهد کرد.

ناتو ابراز امیدواری کرده است که مذاکرات بین‌الافغانی آغاز و منجر به یک توافق صلح پایدار و سبب قطع جنگ شود تا به این ترتیب حقوق بشری همه افغان‌ها از جمله زنان و کودکان تأمین شود.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.