Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ حمل , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 22134
  پرینتخانه » اجتماعی, سیاسی تاریخ انتشار : 28 جولای 2020 - 10:30 |

نگرانی سازمان های بین‌المللی از آمار بلند تلفات غیر ‌نظامیان در افغانستان

نگرانی سازمان های بین‌المللی از آمار بلند تلفات غیر ‌نظامیان در افغانستان

گزارش اخیر”یوناما” در مورد آمار بلند تلفات غیر نظامیان در افغانستان نگرانی کمیسیون مستقل حقوق بشر و ماموریت حمایت قاطع ناتو را بر انگیخته است.

شهرزاد اکبر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید که که خواست آنها از تمامی جوانب جنگ، آتش‌بس فوری، کاهش خشونت و آغاز مذاکرات صلح است: “آمار بلند تلفات افراد ملکی در ۶ ماه گذشته، به هیچ صورت قابل پذیرش نیست. کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان برای اینکه از تلفات افراد ملکی جلوگیری شود و در مجموع امکان دسترسی شهروندان به حقوق بشری افزایش یابد بارها خواهان کاهش خشونت‌ها، اعلام آتش‌بس و آغاز گفت‌وگوها شده.

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) روز دوشنبه با نشر گزارش تازه اش گفت، در ۶ ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی، ۱۲۸۲ غیرنظامی در این کشور کشته و ۲۱۷۶ غیرنظامی دیگر زخمی شده‌ اند.

این آمار ۱۳ درصد کاهش را نسبت به زمان مشابه در سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد، اما در گزارش آمده که کاهش به علت کمتر شدن عملیات نیروهای بین‌المللی به میان آمده، نه به خاطر کاهش احتمالی درگیری ها میان طالبان و نیروهای دولتی.

در این گزارش، دیبورا لاینز نمایندۀ ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان از طالبان و حکومت خواسته تا جنگ را متوقف سازند و به میز مذاکرات حاضر شوند.

این خواست را سکات میلر قوماندان عمومی نیرو‌های بین‌المللی در افغانستان نیز مطرح کرده. آقای میلر شام دوشنبه (۶ اسد) در یک پیامی در تویتر نوشت و گفت که باید خشونت ها در افغانستان کاهش یابند: “خشونت‌ها خیلی بالا اند. گزارش یوناما در مورد تلفات غیرنظامیان جزئیات داده. همه ما می‌دانیم که با افزایش خشونت، غیرنظامیان بیشترین بها را می‌پردازند. بناءً خشونت‌ها باید کاهش یابند تا فرصت داشته باشیم که به سوی صلح پایدار حرکت کنیم.”

همزمان با این، ناتو هم گفته که خشونت‌های غیرقابل پذیرش از جانب طالبان، اکثریت تلفات غیرنظامی را در افغانستان به بار آورده است.

بر اساس توافق آمریکا با طالبان در اخیر ماۀ فبروری در دوحه، گروۀ طالبان به جنگجویانش دستور داد تا حملات شانرا در برابر نیروهای آمریکایی متوقف سازند اما در برابر نیروهای افغان به جنگ شان ادامه دهند.

با وجود همۀ تلاش‌ها برای صلح و آغاز گفت‌وگوها، تا هنوز از میزان خشونت‌ها در افغانستان کاسته نشده است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.