Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ حمل , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 23923
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 28 آگوست 2020 - 9:32 |

داکتر عبدالله: تا یک هفته دیگر مذاکرات صلح آغاز می‌شود

داکتر عبدالله: تا یک هفته دیگر مذاکرات صلح آغاز می‌شود

داکتر عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحۀ ملی کشور می‌گوید که تا یک هفته دیگر مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان آغاز خواهد شد.

داکتر عبدالله که روز پنجشنبه (۶ سنبله) در مراسم رونمایی از «دومین نظرسنجی صلح مردم افغانستان» سخن می‌گفت، از شروع مذاکرات میان هیأت افغانستان و گروه طالبان تا یک هفته دیگر خبر داد.

وی گفت که ترکیب هیأت مذاکره کننده صلح، صدای واحد همه مردم افغانستان است و این تیم باید از ارزش‌ها و دست‌آوردهای مردم، حراست و پاسداری نماید. جرگۀ بزرگ مشورتی صلح نشان داد شهروندان کشور به همان اندازه که خواستار صلح سراسری هستند، برای حفظ دست‌آوردهای‌شان نیز دیدگاه صریح و روشن دارند.

رییس شورای عالی مصالحۀ ملی با اشاره به وقوع‌ سیلاب‌های ویرانگر در ولایت‌های پروان، پنجشیر، نورستان،کاپیسا، ننگرهار و کابل از نهادهای مددرسان ملی و بین‌المللی خواست که برای کمک به آسیب دیدگان این رویداد المناک دست به کار شوند.

داکتر عبدالله افزود که از یک طرف رویدادهای طبیعی، از طرف دیگر جنگ و درگیری مردم را در تنگناه قرار داده است. در این شرایط ضرورت به صلح‌پایدار و اجماع و همبستگی برای شهروندان نیاز جدی است. بهتر است گروه‌های درگیر جنگ مانع رسیدگی به آسیب دیدگان سیلاب‌ها در کشور نشوند.

رییس شورای عالی مصالحۀ ملی، همچنان از برگزاری نخستین نشست مجمع عمومی این شورا و معرفی اعضای کابینه در هفته پیش‌رو سخن گفت.

وی با قدردانی از انجام «نظرسنجی صلح مردم افغانستان» که از سوی انستتیوت مطالعات جنگ و صلح (IWPS) صورت گرفته است، افزود: یافته‌های این نظرسنجی هیأت مذاکره کننده را در روند مذاکرات کمک خواهد بود.

در مراسم رونمایی از نظرسنجی صلح مردم افغانستان، پیر مایدوون، سفیر و رییس هیأت نمایندگی اتحادیه اروپا و رحمت الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی نیز سخنرانی کردند.

آقای مایدوون با ابراز امیدواری برای ختم جنگ طولانی در کشور افزود که صلح باید زمینه را برای ابراز و پذیرش دیدگاه‌های متفاوت مساعد سازد.

رحمت الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی افغانستان، از اهمیت شفاف‌سازی در مورد چگونگی روند گفت‌وگوهای صلح سخن گفت و افزود که در روند صلح باید دیدگاه و خواست‌های شهروندان کشور در نظر گرفته شود.

در ادامه برنامه و در پنل ویژه؛ نادر نادری سخنگوی هیات مذاکره کننده صلح، استیفانو پونتیکوروو سفیر ملکی ناتو، مولانا جلال الدین شینواری دادستان کل رژیم زمان طالبان، فوزیه کوفی عضو هیات مذاکره کننده و سمیع مهدی فعال رسانه‌ای، در مورد ابعاد و زوایای صلح، بایدها و نبایدها روند مذاکرات بحث و تبادل نظر کردند.

نظرسنجی صلح مردم افغانستان در هشت زون و در مرکز ولایات و ولسوالی‌ها، میان هشت هزار تن صورت گرفته است که ۶۵ درصد پاسخ دهندگان آن مردان و ۳۵ درصد را زنان تشکیل داده‌اند. این نظرسنجی در مورد عواقب و پیامدهای جنگ، اهمیت صلح و چگونگی نظام سیاسی آینده پرداخته است.

تمیم عاصی رییس انستتیوت مطالعات صلح می‌گوید که در این نظرسنجی تلاش شده است تا دیدگاه جمعی مردم افغانستان بازتاب یابد و مردم در سرنوشت سیاسی شان سهیم باشند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.