Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 23676
  پرینتخانه » فرهنگی تاریخ انتشار : 23 آگوست 2020 - 19:10 |

در شش هفته، ۷ مکتب در افغانستان ویران شده اند

در شش هفته، ۷ مکتب در افغانستان ویران شده اند

به قول کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، در چهل روز گذشته طالبان و افراد مسلح ناشناس ۷ مکتب را آتش زده و یا ویران کرده اند. این کمیسیون حمله به مراکز آموزشی را جنایت جنگی دانسته و خواستار پیگرد جدی این رویدادها شده است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان امروز یکشنبه (۲ ماه سنبله برابر به ۲۳ ماه آگست) با نشر اعلامیه ای از آتش زدن و تخریب مکاتب در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

در یک اعلامیه این کمیسیون در همین ارتباط آمده است که از ۲۵ ماه سرطان سال روان خورشیدی تا کنون طالبان و افراد مسلح ناشناس حدود هفت مکتب را در افغانستان یا آتش زده اند و یا هم ویران کرده اند.

بربنیاد این اعلامیه در این مدت دو مکتب در ولایت تخار و سایر مکاتب در ولایت های بادغیس، فاریاب، بلخ، غزنی و میدان وردک آتش زده شده اند و یا هم تخریب گردیده اند.

به نقل از این اعلامیه ازمیان هفت مکتب، دو مکتب در ولایت های بلخ و تخار از سوی گروه طالبان و متباقی پنج مکتب دیگر از سوی افراد مسلح ناشناس تخریب و یا آتش زده شده اند. کمیسیون مستقل حقوق بشر با لحن تندی این حملات را نکوهش نموده و خواستار پیگرد جدی عاملان این رویداد ها شده است.

این کمیسیون حمله بر مراکز عام المنفعه و مراکز آموزشی را نقض آشکار حقوق بین المللی بشر دوستانه و جنایت جنگی می داند. افزون بر این،‌ کمیسیون مستقل حقوق بشرافغانستان تأکید می کند که بربنیاد قانون اساسی افغانستان، آتش زدن و تخریب مکاتب نقض صریح قانون حق دسترسی همه به آموزش است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.