Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ حمل , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 23427
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 19 آگوست 2020 - 16:20 |

رویدادهای افغانستان و تاثیر آن بر رقابت‌های انتخاباتی آمریکا

رویدادهای افغانستان و تاثیر آن بر رقابت‌های انتخاباتی آمریکا

تحلیگران عرصه سیاسی می‌گویند که رویدادهای افغانستان اثر مستقیم بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دارد و ترامپ در نظر دارد از توافق با طالبان برای افزایش شانس پیروزی‌اش در انتخابات نوامبر استفاده کند.

روزنامه «ایزوستیا» نوشت، توافق واشنگتن، کابل و طالبان با خطر روبرو است زیرا دولت افغانستان روند آزادی ۴۰۰ زندانی باقیمانده طالبان را به دلیل اعتراضات فرانسه، استرالیا و آمریکا به حالت تعلیق درآورده است.

از سوی دیگر نیز دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا می‌خواهد توافق با طالبان را در فهرست توافق‌های موفق دولت خویش قرار دهد تا احتمال پیروزی‌اش در انتخابات ماه نوامبر افزایش یابد.

این در حالی است که بر اساس نتایج یک نظرسنجی تازه ۴۶ درصد از آمریکایی‌ها آماده حمایت از ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هستند و ۵۰ درصد از مردم این کشور به «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات رأی خواهند داد.

رئیس بخش تحقیقات پژوهشگاه اقتصاد جهانی و روابط بین‌الملل روسیه نیز معتقد است که: رویدادهای افغانستان تاثیر مستقیم بر رقابت‌های انتخاباتی آمریکا دارد، ترامپ باید به حامیانش نشان دهد که او به پیشرفت دست یافته و توافق صلح با طالبان را به عنوان سندی بر موفقیت خویش می‌بیند.

پایان دادن به جنگ‌های بی‌پایان بویژه طولانی‌ترین جنگ تاریخ آمریکا در افغانستان بخشی از تبلیغات انتخاباتی ترامپ بود و اکنون در نظر دارد با رفتن به سوی این وعده شانس پیروزی‌اش را در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افزایش دهد.

جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی آمریکا نیز اخیرا ابراز داشته که دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور ممکن است برای افزایش شانس پیروزی‌اش در انتخابات ماه نوامبر همه نیروها را از افغانستان خارج کند.

پیش از این ترامپ به رسانه‌ها گفته بود که «بسیار زود» سطح نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان به ۴ هزار نفر کاهش خواهد یافت.

با این حال برخی کارشناسان می‌گویند که با توجه به نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ترامپ از هر طریق ممکن و اعطای امتیازات گسترده به طالبان تلاش دارد تا به این گروه به توافق برسد و با تبلیغات رسانه‌ای گسترده توافقنامه قطر را به مثابه یک پیروزی سیاسی در کارنامه سیاسی دولتش ثبت کند تا شانس خویش را برای پیروزی مجدد در انتخابات افزایش دهد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.