Tuesday, 16 April , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۸ حمل , ۱۴۰۳ - 8 شوال 1445
شناسه خبر : 23678
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 24 آگوست 2020 - 9:32 |

سرور دانش: تهدیدات امنیتی بر اماکن عزاداری در روزهای محرم جدی است

سرور دانش: تهدیدات امنیتی بر اماکن عزاداری در روزهای محرم جدی است

معاون دوم ریاست جمهوری کشور می‌گوید که تهدیدات امنیتی بر اماکن عزاداری و مراکز تجمع عزاداران حسینی بیش از هر زمان دیگر جدی است.

آقای دانش در پیامی به مناسبت فرارسیدن دهه محرم و عاشورای حسینی گفته که با توجه به تحولاتی که در سطح منطقه و صفوف گروه‌های افراطی به وجود آمده است در رویکردهای تروریستی این گروه ها نیز ممکن است تغییراتی بوجود بیاید.

متن کامل پیام استاد سرور دانش معاون دوم رییس جمهوری اسلامی افغانستان به مناسبت فرارسیدن دهه محرم و عاشورای حسینی

بسم الله الرحمن الرحیم
فرارسیدن دهه محرم و ایام سوگواری حضرت امام حسین (ع) و یاران با وفایش را به تمام مسلمانان و آزادی خواهان جهان، به خصوص مردم شریف و آگاه افغانستان و شیفتگان آن پیشوای عدالت خواهی و اصلاح طلبی تسلیت می‌گویم و یاد همه شهدای کربلا را گرامی می‌دارم.
ایام عاشورای حسینی یادآور حماسه‌ بی بدیل در تاریخ و مبارزه حق طلبانه امام حسین و یارانش به خاطر احیای آموزه‌های راستین اسلام و رهایی از ستم، فساد، تباهی و کج‌اندیشی‌های زمانه اش است. به همین خاطر این فریاد رسای عدالت‌خواهی قرن‌ها است که نه تنها کمرنگ و خاموش نمی‌شود، بلکه هرچه زمان می‌گذرد، درخشان‌تر و تابنده‌تر می گردد. خرسند هستیم که مردم افغانستان یکصدا و برادروار، علی‌رغم تفرقه‌افکنی دست‌های پیدا و پنهان اجانب و بیگانگان، از عظمت و حقانیت حرکت اصلاح‌طلبانه نواده پیامبر گرامی اسلام (ص) تجلیل می‌کنند. مناسب می‌دانم در این شرایط حساس و سرنوشت‌ساز به مناسبت فرارسیدن ایام عاشورای حسینی نکاتی را یادآور شوم:

۱- امسال متاسفانه ایام سوگواری عاشورای حسینی با گسترش و شیوع بیماری مهلک کرونا همزمان شده است که این موضوع تهدیداتی را متوجه عزاداران می‌کند و ممکن است سبب گسترش بیشتر این بیماری در میان مردم گردد. از همین رو از همه پیروان و شیفتگان امام حسین، علما و خطبای گرامی و مسولان مساجد و حسینه‌های سراسر کشور می‌خواهم که به تمام دستورالعمل‌های صحی وزارت صحت عامه و هم‌چنین به منشور شورای تنظیم امور دینی توجه جدی کرده و تمام بندهای آن را اجرا کنند. رهبری حکومت و به خصوص مسولان وزارت صحت عامه در زمینه فراهم کردن مواد طبی و ضد عفونی کردن اماکن و هم چنین تهیه وسایل و رهنمودهای پیشگیرانه با هیات‌های عزاداری همکاری جدی خواهند کرد. بدون شک نقش مردم در تدابیر پیشگیرانه از همه مهم تر است و وظیفه فردی یکایک عزاداران حسینی است که کرونا را جدی بگیرند و از شیوع و گسترش بیشتر آن از طریق رعایت بهداشت فردی و دستورالعمل‌های صحی سهم جدی داشته باشند.

۲- متاسفانه باید اذعان کنیم که تهدیدات امنیتی بر اماکن عزاداری و مراکز تجمع عزاداران حسینی بیش از هر زمان دیگر جدی است. با توجه به تحولاتی که در سطح منطقه و صفوف گروه‌های افراطی به وجود آمده است در رویکردهای تروریستی این گروه ها نیز ممکن است تغییراتی بوجود بیاید. بنابراین تلاش برای حفظ امنیت عزاداران و همکاری جدی و دوستانه با نیروهای امنیتی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. در سال‌های گذشته سهم مردم در تامین امنیت مراکز دینی و محلات عزاداری چشمگیر و قابل تحسین بود. امیدواریم که امسال نیز مسولان هیات‌های عزاداری، حسینه ها و مساجد از این امر غفلت نکنند و مردم را در تامین امنیت تشویق و بسیج کنند. اگرچه تامین امنیت وظیفه نهادهای امنیتی و کشفی است و هدایات لازم نیز به نهادهای مربوطه صادر گردیده است، ولی نقش مردم جدی و در مرحله نخست قرار دارد.

۳- موضوعی که در سال‌های اخیر چهره امام حسین و قیام تاریخی او را مکدر کرده است، دست زدن عده‌ای با انگیزه‌های مختلف به برخی اعمال خرافاتی است. حرکت‌های ناشایستی چون قمه‌زنی و استفاده از زنجیرهای خاص و خون ریختن در جاده‌ها و مراکز عزاداری، نه در آموزه‌های مذهبی و آیین‌های عاشورایی و نه در تاریخ گذشته سوگواری مردم ما جای داشته است. بدون شک دست زدن به چنین اعمالی از مصادیق روشن وهن مذهب و راه درخشان حسینی است. بنابراین از علمای کرام و خطبای محترم و همه مسولان هیات‌های عزاداری تقاضا دارم که جلو این گونه اعمال خرافی را بگیرند.

۴- وفاق مذهبی برخلاف بسیاری از کشورهای اسلامی در کشور ما خوش‌بختانه مثال‌زدنی است و افغانستان از این جهت یک الگوی مناسب از اخوت دینی و مدارای مذهبی در میان کشورهای اسلامی است. ما هر ساله شاهد هستیم که در بسیاری از مساجد اهل سنت در سراسر کشور مراسم سوگواری و خیرات به مناسبت ایام عاشورا و همزمان با برپایی عزای حسینی از سوی شیعیان، برگزار می‌گردد که نشانه روشن از همدلی و وحدت اسلامی در میان پیروان مذاهب در افغانستان است. در سال‌های گذشته گروه‌های افراطی و دشمنان مردم افغانستان تلاش‌های بسیار به خرج داده اند که به تفرقه مذهبی در کشور ما دامن بزنند و یاوه‌های اخیر برخی از سران گروه‌های افراطی و تروریستی در همین راستا صورت می‌گیرد و ریشه در اهداف دشمنان مردم افغانستان و استخبارات منطقه دارد. از این رو به چنین سخنانی نباید توجه کرد و از هر گونه حرکت و گفتاری که به برادری و همزیستی مسالمت آمیز در کشور صدمه بزند باید جلوگیری گردد. از علما و خطبای محترم و یکایک پیروان نهضت عاشورای حسینی تقاضا دارم که جلو هرگونه سوء استفاده و دامن زدن به نفاق را بگیرند و از هر گونه رفتار و گفتاری که سبب رنجش و نارضایتی برادران دینی شان گردد پرهیز کنند.
یک بار دیگر ایام سوگواری عاشورای حسینی را گرامی می‌دارم و به روح بزرگ و ملکوتی امام حسین و همه یاران وفادارش درود می‌فرستم.
سرور دانش
معاون دوم رئیس جمهوری اسلامی افغانستان
۲ سنبله ۱۳۹۹ خورشیدی
برابر با
۴ محرم الحرام ۱۴۴۲ قمری

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.