Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ حمل , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 22939
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان تاریخ انتشار : 11 آگوست 2020 - 17:10 |

مرتضوی: باشندگان غزنی برای بازگشایی مکتب‌های دخترانه بسیج شوند/ از ۱۰ ولسوالی یک دختر امتحان کانکور نداده

مرتضوی: باشندگان غزنی برای بازگشایی مکتب‌های دخترانه بسیج شوند/ از ۱۰ ولسوالی یک دختر امتحان کانکور نداده

مشاور ارشد فرهنگی رییس جمهور غنی از باشندگان غزنی خواست که برای بازگشایی مکتب‌های دخترانه در این ولایت بسیج شوند.

آقای مرتضوی امروز سه‌شنبه (۲۱ اسد) در صفحه فیسبوک خود، وضعیت تعلیم دختران در ولسوالی‌های غزنی را ناگوار خوانده و از اقشار مختلف باشندگان این ولایت خواسته تا برای بازگشایی مکتب‌های دخترانه در غزنی بسیج شوند.

مرتضوی افزوده: “کانکور امسال در حالی در ولایت غزنی برگزار شد که حداقل از ده ولسوالی ولایت غزنی هیچ اشتراک کننده دختر حضور نداشت. این خبر تکان دهنده و یک فاجعه است.”

به گفته او، حضور طالبان در همه نقاط کشور خصوصا در پایتخت فرهنگی جهان اسلام زیانبار بوده است. او تاکید کرده که طالبان حداقل سه بار برای تصرف مرکز ولایت غزنی لشکرکشی کردند و با راه‌اندازی حمله‌های خونین تاسیسات و‌زیر بناهای ملکی و فرهنگی این شهر را ویران کردند.

مرتضوی بیان داشته:”حالا مسوولیت جمعی همه باشندگان سرزمین نام آور و‌ تاریخی غزنی این است که برای بازگشایی مکتب‌های دخترانه در غزنی بسیج شوند”.

به گفته او، رهبری ولایت، وکلای غزنی در پارلمان، اعضای شورای ولایتی، بزرگان، علما، فرهنگیان و همه کسانی که در این راستا نقش موثر دارند پیشگام شوند.

مرتضوی تاکید کرده:”دشمنی طالبان با تحصیل و آموزش قرآن شریف منطق ندارد. امید است که با بسیج جمعی برای سال بعد شاهد بازگشایی مکتب‌های بیشتری باشیم. غزنی با سابقه تاریخی و تمدنی شایسته وضع موجود نمی‌باشد.”

این در حالی است که طالبان مسلح در بیشتر از ده ولسوالی غزنی به صورت گسترده فعالیت دارند. مکاتب دخترانه در این ولسوالی‌ها یا مسدود اند و یا به دلیل تهدید طالبان از صنف شش به بالا فعالیت کرده نمی‌توانند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.